torsdag 30 juni 2016

10 000 kronor - Skyll dig själv!



Domedagen kom och gick, och världen står fortfarande kvar. Jag måste medge att jag var lite nervös inför den förskräckliga måndagen. Med tanke på att jag är så pass grön på börsen så vet jag inte hur man tar skydd än? Min diversifiering har utgjorts av bestått av billiga indexfonder där jag placerat 70% av mitt kapital, resten har fördelats mellan aktier och ett sparkonto hos Avanza.

Överlag upplever jag inte att jag fick utstå så pass mycket svallvågor efter Brexit: - peppar peppar ta i trä! Jag såg istället en möjlighet att börja investera pengar där jag tror att de gör mest nytta. Mina köp denna månad uppgick till 10 000:- Därmed har min direktavkastning förändrats ganska mycket.

Måndagens köp: 

Aktier

Handelsbanken A: 10st (97.05)
Investor A: 10st (270.60kr)
Hemfosa: 30st (84.50)
Hennes Mauritz: 5st (241)

Fonder

Spiltan aktiefond investmentbolag: 700 kr
Swedbank Robur Access Asien:  1000 kr

Sparkonto

Avanza Collector: 830:-




Nedan listar jag den procentuella direktavkastningen hos varje bolag.

Handelsbanken (6.11)
Hemfosa (5.09)
Investor (3.72)
Castellum (3.69)

Resultat: Jag har för närvarande ökat min direktavkastning från 440 kronor till 1021 kronor.

Det verkar alltså som om jag är på god väg, och får därmed skylla mig själv för ett väl genomfört arbete. Det finns fortfarande så mycket att lära sig, men det kommer med tiden. För mig känns sparande fortfarande overkligt eftersom jag inte har mycket erfarenhet av det.

Mitt i besattheten av sparande blir jag ändå nyfiken på syftet?

Jag är inte kapitalist, och för mig är mycket pengar inte synonymt med lycka. Däremot tror jag att målet torde vara att placera där de ger mest nytta. Mina placeringar betraktar jag som en del av sporten "spara pengar" där jag också utvecklar en djupare förståelde för hur pengar jobbar. Just nu ser jag siffror, inte pengars värde. Det handlar mer om huruvida jag kan göra smarta drag i denna cirkus eller inte?

Jag vill ha livskvalité, det vill väl alla? Men det finns fortfarande en rädsla för att bli olycklig även med pengar på kontot. Det finns en rädsla för att bygga upp en fixering vid kapitalet, snarare än vad som är viktigt i livet.

Vad är livskvalité för er?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar