tisdag 19 juli 2016

ISK-Yoghurt & Avanza

Ett år med Avanza – Vad har hänt?

Nu har det i denna månad gått ett år sedan jag blev kund i Avanza. Tiden har sprungit iväg och det har gått väldigt fort.


Under förra sommaren begravde jag mig i att läsa in mig på ämnet indexfonder. För mig har det varit en bra ingång i ämnet ekonomi. Jag har haft mailkorrespondens med en medlem som är aktiv bloggare härute, och där fick jag en fin start.

Jag har också aktivt läst Jan Bolmesons blogg – Rika tillsammans, och lärde mig massor.
Jag insåg emellertid att jag kanske försakade avkastning genom att ”play it safe”, och alltför starkt premiera fonder.

Jag kan känna mig väldigt ensam! Jag har inga vänner som köper aktier eller fonder.
Kanske kommer jag stifta nya bekantskaper härute, jag hoppas det?

Under mitt första år har jag förmedlingen begått massor av misstag, och ett av dessa var att sälja på minus när börsen rasade i Asien förra året. Men jag rättfärdigar detta med incitamentet att jag inte vill ha mina pengar i aktiv förvaltning hos Handelsbanken. Handelsbanken introducerade mig dock för ISK-kontot och förklarade för mig hur schablonbeskattning fungerar. Efter det att jag flyttat över mitt innehav till Avanza öppnade jag omedelbart ett ISK hos dem istället.

Jag har valt att avvakta med aktieköp ganska länge, och skälet är att jag ville lära mig mer om nyckeltal innan jag placerade alltför mycket pengar. Jag gör mina sporadiska besök på sidan ”aktiekunskap.nu” och repeterar grunderna.

"Stupid is as stupid does" som Forrest sade.

Vad jag menar med detta är att jag fortfarande är på hal is kunskapsmässigt. Att tolka nyckeltalet är bara början, och jag sedan måste komplettera med att göra mer djuplodande analyser. Sedan i våras har jag gjort mina första aktieköp, men jag börjar långsamt.

De största vinsterna jag gjort är gratis när jag gör en budget. Jag har tagit fram ett formulär med tre rubriker:

Utgifter: Räkningar, inköp av kläder mm.
Sparande: Hur mycket avsätter jag varje månad, och vad inhandlas på Avanza?
Ärenden: Vad skall jag uträtta denna månad.

Jag skriver ut detta A4 och sätter det på kylskåpsdörren, och i varje månadsskifte fyller jag i listan allteftersom. Detta ger mig en tryggare överblick på vad som händer i min ekonomi. Detta i kombination med att jag sett över alla mina abonnemang: telefon, internet, el/vatten mm. Det finns sidor på nätet för att göra prisjämförelser. Det enda som jag inte mäktat med att omförhandla är Comhem, men detta beror på att fastigheten inte lämnar utrymme för konkurrens på just internet och tv. 

Min syn på pengar har förändrats radikalt. Efter min examen, och efter första anställningen som följde var jag givetvis glad över pengarna som strömmade till. Detta var en stor kontrast mot att leva på studiemedel. Men efter några år började jag grubbla över syftet med att vara färdigutbildad med stabil ekonomi. Jag spenderade mina pengar på nöjen under flera års tid, men hade nog aldrig någon större behållning av mina inköp. Efter att jag upptäckt sparande kunde jag på allvar staka ut min kurs mot mitt kommande bostadsköp, någonting som jag tidigare trott vara alltför svårt. Men egentligen är det inte vidare svårt, marknaden försöker att göra det mer komplicerat än vad det behöver vara.


  • Betala räkningar som elektroniska fakturor, nästan gratis.
  • Öppna ett ISK-konto hos en nätmäklare: Avanza eller Nordnet.
  • Skapa en månatlig automatisk överföring till ditt ISK-konto hos din nätmäklare. 


För mig som kommer ur en kultur där jag alltid försökt att shoppa mig glad har sparande i aktier/fonder kommit som en välsignelse. Jag får fortfarande shoppa, men jag har också lärt mig mer om hur jag också kan få avkastning på mina köp. Istället för att köpa prylar har jag istället börja köpa aktier och fonder.

Ett välkommet tillskott till min ökade medvetenhet om ekonomi är att jag lärt mig baka, och brygga egen vin & glögg. Det känns roligare att ta del av någonting som man själv har tillverkat, samtidigt som man kommer billigare undan. När jag väl har köpt min första lägenhet inom några år skall jag spara en flaska glögg/maskrosvin till dagen jag installerat mig. Jag har börjat blogga, vilket möjliggör att jag också får lära mig mer om hur andra sparare tänker. Sist men inte minst: "Pant & Klant", ett experiment jag startade under sommaren. Tanken är att se vad som händer när ens investerade pengar uteslutande kommer av pantburkar. 

 - ISK-Yoghurt, vem hade trott?




2 kommentarer:

  1. Den resan är rolig med så mycket utforskande de finns så otroligt mycket att lära sig.
    Jag har själv hur mycket som helst kvar att lära mig men de känns kul, de bara kämpa vidare du snart nått ditt mål :)

    SvaraRadera
  2. Det stämmer vad du säger, det finns så mycket att lära sig. Ironiskt nog önskar jag just nu inte att det gått snabbare. Kapitalet och insikterna rör sig i en ganska jämn takt för min del. Hoppas bara man inte får några överraskningar i efterhand. Men jag tror att jag åtminstone täckt kommande deklarationer med hjälp av ISK-kontot. Tack för kommentaren.

    SvaraRadera