torsdag 28 juli 2016

Pengarna Växer - Passerat 100 000:-

Tiden går fort, jag har passerat ytterligare en milstolpe!

För några månader sedan insåg jag att jag haft en obalanserad ekonomi. Jag lade ofta undan mer än vad jag klarade av varje månad, och var ibland tvungen att sälja av delar av mitt innehav för att ha råd att leva. Sedan jag skaffade ett separat sparkonto i Avanza för en buffert har det gått lättare. Jag handlar så mycket som jag vågar, avvaktar med köp och lägger pengarna i Avanza Collector.


Denna månad har jag valt att satsa på fyra stycken nya bolag.



Direktavkastning

Activision Blizzard: 0.26 $
ICA Gruppen: 10 kr
Johnson & Johnson:  0.75 $
Skanska: 7.50 kr

Jag har efter bästa förmåga kollat av vad dessa genererar för direktavkastning, men för mig som är ny på aktier så kan utländska aktier bli svårare att läsa, men det tar sig. Det är alltså premiär för min kapitalförsäkring eftersom jag köpt aktier i USA.

När jag tittar på min portfölj verkar två kategorier vara ständigt återkommande: bygg tillsammans med fastighetsbolag. Efterfrågan på bygg/bostäder kommer vara enormt under de närmsta åren, detta kopplat till pågående befolkningstillväxten. Därför finns nu: Hemfosa, Castellum, Skanska i min portfölj.

Jag valde jag ICA utifrån dagligvaruhandel, där konsumtionen av livsmedel tillhör vardagen. Givetvis lockade även ICA-gruppens direktavkastning på 10 kr.

Johnson & Johnson är tillverkare av läkemedel och produkter kopplade till vård: plåster, munskölj och tvål mm. Aktien är dyr, men bolaget ökar regelbundet avkastningen.

Sedan Spiltan köpte in sig i Paradox har jag regelbundet tittat efter ett spelbolag som fångat mitt intresse. För mig är Paradox så pass nytt så jag inte vågat mig på denna aktie. Därför föll valet på Activation Blizzard, och som många vet är VR-teknologin på frammarsch i höst, och jag tror det kan vara bra investera nu inför den kommande hypen. Activation Blizzard har kända titlar som: Destiny, World Of Warcraft, Call Of Duty och senaste succén Overwatch. Activision har också förvärvat King Digital, och kommer därigenom bredda utbudet för mobilspel. King Digital står bakom spel som The Candy Crush Saga.

Inför nästa månad blir det att återgå till fonder för att jämna ut. Som tidigare nämnt låter jag bara aktier utgöra 30% av mitt totala innehav. Jag gissar att nästa fondköp kommer bli i Spiltan och Swedbank Robur Asien.






9 kommentarer:

  1. Kul! Grattis still milstolen om 100 000kr, fantastiskt :)
    /MJ

    SvaraRadera
  2. Thanks man! Det tog en stund att komma igång på allvar, men nu har jag kommit en bit. Det känns mycket roligare när jag faktiskt ser att det händer någonting på kontot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och du har tagit det viktigaste klivet -att börja. Du skall se att det kommer bara gå fortare och fortare ju mer rullning din snöboll får :)
      Jag tror på dig!

      /MJ

      Radera
  3. Man får la gratulera, bra jobbat! Skönt att se när det vänder. Nu kommer det bara gå snabbare och snabbare!

    SvaraRadera
  4. Tack mina herrar. Ja det senaste året har jag lagt på ett kol, nu har jag en tydligare strategi och jag hoppas att det håller. Tack för stödet :)

    SvaraRadera
  5. Hoppas att snöbollen får upp farten mer, mitt samlade kapital har haft en avkastning på runt 4-5000:- så det har varit roligt. Återgår till fonderna en stund för att boosta dessa ytterligare

    SvaraRadera
  6. gött mos bra jobbat där 100k är riktigt bra :)

    Din snöboll är på g de bara fortsätta kämpa

    SvaraRadera
  7. Grattis - bra jobbat! Som nämndes ovan, du har gjort det svåraste - att komma igång!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
  8. Stort grattis till att nått 100 000! ☺

    SvaraRadera