söndag 18 september 2016

200% ökning av direktavkastningen



Jag började att känna mig missmodig efter hela 2015. Det var ett otroligt segt år på börsen, och jag upplevde aldrig riktigt att jag fick vind i seglen. Men nu i efterhand så känner jag att mina investeringar börjat ge utdelning.

Min strategi inför hösten är att fördela sparandet över mina fonder så gott som jag kan. Vad som är nytt för denna månad är att jag sålt av Avanza Zero. Jag ägde fonden i ett års tid, men genomgående låg fonden på minus. Jag är medveten om att sparhorisonten borde varit längre, men det började att klia i fingrarna på mig. Avanza Zero såldes av med en marginell förtjänst, och för pengarna köptes istället nya innehav i: Skanska, Hennes Mauritz, ICA-Gruppen och Hemfosa. Vidare så byggdes innehavet på i Swedbank Robur Access Asien och Spiltan Investmentbolag. Swedbank Robur Asien backade dessvärre efter det att Samsung haft problem med mobilen Note 7. Det har framkommit att deras modellens battericeller fått vissa mobiler att explodera.

Min procentuella direktavkastning har backat en aning i relation till hela innehavet. Om detta är kopplat till att börsens tillbakagång under senaste veckan vet jag inte? Eller så har mina nyförvärv av Johnsson & Johnsson, Activision Blizzard påverkat en aning. Som många andra siktar jag givetvis på att ha en direktavkastning som överstiger 4%, men i skrivande stund ligger denna på 3,52%. Jag kan ändå stoltsera över min preliminära utdelning i vår som kommer ökat markant med: 923 kronor, eller 209%. Mitt aktieinnehav utgör just nu 36,3 procent av mitt samlade kapital, och jag måste därför diversifiera innehavet och bygga på innehavet in fonderna för att jämna ut.

Castellum: 4,25 x 25= 106.25 kr
Hemfosa: 4.20 x 36= 151.2 kr
Investor: 10 x 54= 540 kr
J&J: 26,72 x 2  = 53,44 kr
Skanska: 7,50 x 8= 60 kr
ICA gruppen: 10 x 10= 100 kr
Handelsbanken: 4,50 x 45= 202 kr 
Hennes Mauritz: 9,75 x 15= 146,25 kr
Activision Blizzard: 2.21 x 2= 4.42 kr

Total direktavkastning: 1363 kr
Aktieinnehav aktuellt värde: 36 943 kr

1363 / 38 654 x 100 = 3,52%

Föregående utdelning total: 440 kr
Ökning: 923 kr
Nuvarande preliminär utdelning: 1363:-
Procentuell ökning: (923/440 x 100 = 209%)







6 kommentarer:

  1. bara att fortsätta kämpa !
    Du går ju åt helt rätt håll men själv börjar ja bli lite lite små skraj för börsen när den ligger All time high :(

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren. Jag har lagt om fokus beträffade kurssvängningar. Om man istället peppar sig själv när börsen ligger på minus och beaktar alla köptillfällen så blir man gladare när kursen sedan vänder. Handlade för 10 000:- under Brexit, vilket jag har igen idag :) Tack för all pepp, och jag har lånat lite av layout av din fina sida. Ledsamt efter uppdateringen på Blogger när bakgrundsbilderna inte alls passar längre :(

    SvaraRadera
  3. Fina bolag där! Jag siktar på att öka utdelningarna. Om börsen backar är det bara att köpa mer! :)

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  4. Det är rätt härligt att vara utdelningsinvesterare för då kan man med glädje köpa även när kurserna faller. Det är ofta svårt att motivera köp i de lägena om man bara siktar på tillväxt i aktiekursen.

    Tack för trevlig läsning!

    SvaraRadera
  5. Jag kommer att fortsätta att investera under hösten, men rör mig mer mot USA. Jag tittar på McDonald's, Walmart, men även Swedish Match på hemmaplan. Jag drar på smilbanden efter förra årets motgångar, det verkar som om det vänder nu.

    SvaraRadera
  6. När det gäller USA är jag livrädd då vi har en stark dollar och svag krona... Finns massa risk inbyggt där enligt mig. Skrev lite om det i ett inlägg. Skall se om jag hittar det. Självklart kan jag ha fel men det är ett sätt att se på saken i alla fall.

    Skrev lite om det här: http://aktiepappa.blogspot.se/2016/09/utlandska-aktier-risk-eller-mojlighet.html

    SvaraRadera