söndag 30 oktober 2016

Snögubben kom tillslut


Jag har under några veckor grubblat på huruvida jag skulle slå till på Swedish Match eller inte? Men så blev det tillslut. Jag köpte visserligen när den låg högt i kurs, men ångrar mig inte.

När jag väl passerade 100 000:- i sparat kapital märker jag hur detta påverkat utdelningarna. Nedan har jag tagit fram den preliminära utdelningen, men gissar att den blir ännu högre till våren. Direktavkastningen ligger på 3,83% och har gått upp. Att den procentuella direktavkastningen gick upp berodde på en felaktig uträkning i ett tidigare inlägg: jag glömde bort hur Johnson & Johnson har flera utbetalningar per år, så jag räknade om. Nu närmar jag mig 2000:- i utdelningar, men så har jag också haft en god värdeökning i aktiekursen för innehavet: indexfonder + aktier.




Denna månad ökade jag i följande:

Hemfosa 12 st (85 SEK)
Hennes Mauritz 8 st (252.90 SEK)
Swedish Match 8 st (305.20 SEK)
ICA Gruppen 6 st (275.40 SEK)

Preliminär Utdelning

Castellum: 4,25 x 25= 106.25 kr
Hemfosa: 4.20 x 50 = 210 kr
Investor: 10 x 54= 540 kr
J&J: 26,72 x 2 = 53,44 kr
Skanska: 7,50 x 8= 60 kr
ICA gruppen: 10 x 19= 190 kr
Handelsbanken: 4,50 x 45= 202 kr
Hennes Mauritz: 9,75 x 25 = 244 kr
Activision Blizzard: 2.21 x 2= 4.42 kr
Swedish Match: 9.50 x 8 = 76 kr


Nu börjar snöbollen komma i rullning :)




3 kommentarer:

  1. Bra jobbat där jag har lyckats komma upp i 2704 i år och de första året jag satsar på aktier med utdelning.

    Visst känns de bra ?
    tänk om två år då kanske du är uppe i de dubbla eller mer :)
    Kommer de dessutom en krash så kan de ju bli ännu mer så småningom om ju.

    Kämpa kämpa !!!!

    SvaraRadera
  2. Japp, allt känns bra. Började misströsta efter hela 2015 där börsåret inte var det roligaste. Men i efterhand inser jag emellertid hur jag börjat köpa på minus, och nu när börsen har vänt så har man igen det. Tror nog att nästa års utdelningar kommer att överstiga 2500:- Tack för besöket på min sida, och bra jobbat!

    SvaraRadera
  3. Jag tror du gjorde rätt som satsade i Match..
    Jag är själv snusare så jag har Inga problem med att satsa i detta företag. Dessutom verkar det gå som tåget och har bra förutssättningar att gå bra i framtiden också. Deras bonusutdelningar är ett extra plus i kanten.

    SvaraRadera