lördag 22 oktober 2016

Swedish Match - Överväger köp?




Jag har under senaste två månaderna tittat på Swedish Match, och försökt att utvärdera huruvida aktien är någonting för mig? Aktien är en högutdelare med ordinarie utdelning såväl som en bonusutdelning. Om sedan bonus utdelningen är kopplat till preferensaktier tror jag inte? Den ordinarie utdelningen ligger på 8 kronor och sedan följer en bonusutdelning på hela 12 kronor.

Nedan visar 2015 resultat i korthet.

• Nettoomsättningen för helåret ökade med 9 procent till
14 486 MSEK (13 305) och med 2 procent i lokala valutor.

• Rörelseresultatet från produktområden1) för helåret
ökade med 7 procent till 3 690 MSEK (3 446). I lokala valutor
minskade rörelseresultatet från produktområden1)
med 2 procent för helåret.

• Från och med rapportperioden som slutade den 31
december 2015 har Swedish Match börjat rapportera sin
resultatandel i STG med ett kvartals fördröjning på grund
av tidsskillnader mellan Swedish Match och STG:s rapportering.
Till följd av detta har ingen resultatandel i STG
redovisats för perioden oktober–december 2015.

• Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 14:48 SEK
(13:23) för helåret.2)


Vid årets årsstämma i Swedish Match AB (publ) fattades, i enlighet med styrelsens förslag, beslut om en ordinarie utdelning om 8:00 SEK per aktie och en extra utdelning om 12:00 SEK per aktie, sammanlagt 20:00 SEK per aktie. Avstämningsdag för rätt att erhålla kontant utdelning var den 2 maj 2016. Den 6 maj 2016 betalade Swedish Match totalt 3 764 MSEK i kontant utdelning, bestående av en ordinarie utdelning om 1 506 MSEK och en extra utdelning om 2 258 MSEK till följd av den partiella försäljningen av aktier i STG.

Utdelningshistoria
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
Utdelning, SEK

20,00
7,50
7,30
7,30
6,50
5,50
4,75

Överföring av kapital till Swedish Match aktieägare
2015
2014
2013
2012
2011
Totalt
Utdelning, MSEK
1 464
1 453
1 459
1 334
1 152
6 862
Återköp och försäljning av egna aktier, netto
1 854
836
164
1 532
2 304
6 690
Totalt
3 318
2 289
1 623
2 866
3 456
13 552

Så vad tillverkar Swedish Match?

Företaget distribuerar och tillverkar: snus, tuggtobak, tändare/tändstickor, rakhyvlar mm.
De saluför en vision som syftar till ett cigarrettfritt samhälle, men jag känner mig dubbel inför en investering eftersom de fortfarande säljer snus som också är en tobaksprodukt. Företaget marknadsför sig främst i Skandinavien, men även i USA där man refererar till snus som "Moist Snuff", och där även tuggtobak och cigarrer säljs.

Jag utgår från att det vanliga snuset har starkare marknadspositioner i Sverige/Norge eftersom det är kulturellt betingat. I USA svarar istället tuggtobak och cigarrer för den största föräljningen. Bolaget visar på en fortsatt stark tillväxt i Skandinavien för vanlig snus, även om man kan se täcken på viss avmattning.

För mig kvarstår det rent moraliska dilemmat huruvida jag vill sponsra en produkt som bidrar till cancer och paradontit = tandlossning. Själv röker jag sporadiskt, men mest i samband med fest. Detta får tas under övervägande.


Vad tycker ni?




11 kommentarer:

  1. Swedish Match är ett av få företag (kanske det enda som inte håller på med kyckling) som jag undviker ar moraliska skäl. Men var och en får ta sina beslut, jag pekar inte finger (i detta fall).

    SvaraRadera
  2. Misstänkte att du skulle skriva några rader, läste ditt föregående inlägg. Har som sagt inte gjort ett köp än utan tar det under övervägande. Tack Micke :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag trodde aldrig att jag skulle komma ut som tobakshatare. Plötsligt händer det :-). Samtidigt tycker jag absolut att folk ska ha rätt att nyttja tobak. Jag vill bara inte vara inblandad i verksamheten.

      Radera
  3. Intressant frågeställning som jag och frugan hade i går kväll faktiskt. Jag alvars-skojade och sa att jag inte har några som helst moraliska dilemman så länge jag tjänar pengar på skiten! Hon tittade bara på mig och skrattade. Hon känner mig alltför väl :-) Nej men alvarligt så är det upp till var och en att sätta sin egen gräns. Frågan är hur snäv man ska vara? Högst personligt så har jag stor tolerans och det får vara något extra om jag ska avstå av moraliska skäl.

    SvaraRadera
  4. Rolig att du skriver. Det finns givetvis fler bolag men som vi inte associerar med omedelbar död: McDonalds, Coca Cola osv. Om man upplever moralisa dubier inför att investera i tobak kanske man även borde undvika fastfood?

    Men hur många cigaretter, cheeseburgare har man inte konsumerat under åren. Innebär inte detta likväl en sponsring av bolagen?

    Och till någonting annat: har kollat på dina foton, väldigt fina. Jag fotar mycket själv och kör med Nikon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att undvika bolag/länder/varor som kund tror jag mer på, och som konsument bojkottar jag lite av varje. Men okej, McDonald's skulle jag inte heller investera i (och har inte besökt på 25 år).

      Radera
    2. Tack för berömmet, jo någon ok bild lyckas man vingla in ibland.(har du bilder utlagda för beskådande?)
      Alltså, ska man börja hårddra det där med vad som är ok och inte ok att satsa på så kanske man inte skulle vara på börsen Över huvud taget. Ett axplock ur listan av företag man inte kan investera i:
      Volvo/scania och alla övriga fordonstillverkare = NEJ
      Suger ut jordens tillgångar och fördärvar naturen samtidigt som de släpper ut avgaser. Dessutom så dör ju folk I bilolyckor.
      Axfood och ICA säljer en mängd livsfarliga produkter! Chips, choklad, läsk, bacon osv..
      Pfizer/Astra-Zen/NovoNordisk Vem som helst kan bli läkemedelsmissbrukare!
      Pernod/diego alkoholkunsumtion leder till skador och döden.
      Starbucks....Koffein samt sopberg av muggar
      Oljebolag....nersmutsning bade frimärt och sekundärt
      Skogsbolag...Avverkar skyddsbar skog en o annan gang
      Och listan fortsätter...
      Nej det är därför jag har en rätt stor tolerans annnars kan jag lika väl sluta på börsen.
      Det enda jag kan tänka mig just nu skulle vara bolag som tillverkar landminor, där vill jag inte investera.
      Lite skämt och lite alvar I inlägget :-)

      Radera
  5. Är själv stor-snusare som försöker sluta men fram tills att jag gett upp snusandet anser jag att jag lika gärna kan få några kronor tillbaka för alla dosor jag köper. Alltså äger jag Swedish Match:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  6. Yeah, det finns alltid moraliska dubier inför ett aktieköp. Det är ibland omöjligt att hålla koll på hela produktionen och vilka faktorer som spelar in. Men inför morgondagen blir det sannolikt ett köp i Swedish Match.

    SvaraRadera
  7. Blev det något inköp i Swedish Match?

    SvaraRadera