söndag 6 november 2016

Säljer Spiltan Räntefond

Jag säljer nu mitt innehav i Spiltan Räntefond i samband med det amerikanska presidentvalet. Jag är väl medveten om att jag egentligen skall ha byggt upp en buffert av likvider såväl som en större räntefond, men detta tillfälle är för bra att missa.


Jag tror alla aktieägare har känt av hur marknaden gungar desto närmre valet vi kommer.
Jag ser hur fler av mina aktieinnehav tappat under senaste två veckorna, och jag tror att köptillfällen kommer att uppenbara sig efter tisdagen den 8/11-2016.

Det är inte stora belopp som jag sätter sprätt på under tisdagen (15 000:-) men jag har så pass mycket av mitt övriga kapital i indexfonder, så min lilla båtfärd blir nog inte alltför gungig.
ICA-gruppen såväl som Hemfosa har tappat under senaste veckan, och jag hoppas att det håller i sig, för att det är där jag vill bredda mitt innehav. Jag tror att jag kommer att minnas mina första två år på börsen som de segaste, och förhoppningsvis går framtidens sparande mer på automatik. Enligt mina beräkningar kommer våren föra med sig utdelningar på över 2000: - vilket är roligt.

Uthållighet lönar sig, och min strategi är att ha fortsatt övervägande andelen indexfonder. Efter tisdagen återgår jag till att fylla på mitt innehav i Spiltan Räntefond. Att jag säljer Spiltan Räntefond handlar mest om att allokera kapital, och därmed hoppas jag även på en hävstångseffekt. Julen står också inför dörren, och därför tror jag på att bredda mitt innehav i ICA.

Det snöar i Stockholm, och jag hoppas att mina oanvända vinterkängor passar, för att bankkontot känns tomt efter ett besök i Göteborg.


Hoppas att ni alla njuter av det vackra snöbeklädda Sverige.

2 kommentarer:

  1. nej du snö var ingen rolig överraskning här saltar sönder allt som är så de blir bara blask av allting så man får försöka gå på områden där de inte kör några bilar så man inte blir ner skvätt :)

    Hur som helst du kämpar på kul att du fortsätter, de mesta kommer gå enklare så småningom om när man väl kommit in i allt, jag har själv gjort mig av med lite innehav på senare tid för att förbereda inför en eventuellt ett börsras.
    Får väl se om de blir något med just de annars jagar jag aktier med utdelning.

    Fortsätt kämpa !

    SvaraRadera
  2. Strategiskt kanske det är dumt att jag säljer min räntefond, men den genererar mer trygghet snarare än avkastning. Men vi får se vad nästa vecka bjuder på för chanser på börsen. Jag har ändå en ganska strakt diversifierad portfölj med de övriga fonderna. Pengarna har en ganska bra spridning, och inte ens Brexit ruckade vidare mycket på mitt sparande.

    SvaraRadera