torsdag 29 december 2016

Den mäktige Sisyfos - Skam den som ger sig!


Jag har nu varit kund hos Avanza i 1,5 års tid, och det har varit en tid präglad av konstant läsning. När jag först påbörjade min resa så hade jag endast siktet inställt på nytt boende. Men jag är glad och positivt överraskad efter jag insett vad jag vunnit på min korta resa: allmänbildning, självdisciplin och nya rutiner.



Min resa började ganska enkelt med en serie av missförstånd:
Storbanker är där för att hjälpa.
Det går inte att satsa på börsen om man inte är skolad i ämnet ekonomi.
Om jag skall satsa på börsen måste man gå in med massor av pengar. 

För fler av er som följt min blogg vet hur jag kom i kontakt med indexfonder via Jan Bolmesons - Rika Tillsammans. Där fick jag en djupare förståelse för hur bankväsendet tar ut höga avgifter för tjänster som enskilda konsumenter själva kan köpa via en nätmäklare (Avanza/Nordnet). Jag flyttade raskt mitt kapital från min storbank till Avanza, och allt började ljusna. När jag placerade om mina fonder dubbelkollade jag dessa via Morningstar. Jag gör detta för att försäkra mig om att fonden sannolikt kommer prestera som jag tänkt mig.

Jag var rädd för börsen eftersom jag helt saknade erfarenhet av ekonomi, och jag hade uteslutande läst konst/humaniora/pedagogik. Men de insikter jag vunnit kommit över har kommit genom att hålla mig ajour med: att titta på nyheterna och läsa ekonomibloggar.

Jag började med blygsamma 50 000:- när jag gick in på Avanza, men kunde givetvis startat från 0 kronor också. Det handlar mindre om hur mycket kapital man går in med, utan istället hur man investerar pengarna.

Mina indexfonder har haft ett försprång eftersom jag avvaktade med aktieköp i ett helt år efter det att jag blev kund hos Avanza. Innehavet i dessa fonder har därför haft mer tid på sig att växa. Men överlag märker jag också av hur väl en indexfond presterat, i relation till enskilda aktieköp. Själv ser jag ingen prestige i att uteslutande köpa aktier, utan jag menar att resultatet torde väga tyngre. Under det senaste året har mitt ISK-Konto klättrat hela 13% och då är inte kommande utdelningar inkluderade, dessa kommer som en bonus i vår. Jag måste också ge mig själv lite beröm eftersom jag höll ut 2015 som var ett mörkt år på börsen, och fortsatte handla trots negativa resultat. När väl Stockholmsbörsen vände insåg jag vad jag bäddat för ett stort leende.

Sorgebarnet i historien är innehavet i min kapitalförsäkring för utländska innehav. Jag har tillit bolaget: Johnson & Johnson, men Activision Blizzard måste jag medge är mest på kul.

I samband med att Donald Trump valdes till president sålde jag min räntefond och gick in i ICA och Swedish Match. Som det nu verkar var min timing inte den bästa, utan jag kunde ha avvaktat ytterligare för köp i en lägre kurs, men så är det väl alltid ;) Jag har fullföljt min plan, och försiktigt börjat med investeringar i bolag först efter jag bekantat mig med vad dessa tillverkar/säljer, och sedan börjat med mindre köp. Vidare har jag lärt mig att utnyttja större politiska händelser för handel: brexit och presidentvalet. Dessa två har verkat som en större hävstång i mitt sparande: kursen dök, och jag gick in och handlade så mycket jag orkade.

Under 2016 har jag hittills haft 813:- i utdelningar (inklusive utländska innehav), men fler kommer i vår. Utdelningarna har återinvesterats i: Handelsbanken, ICA-Gruppen och Swedish Match. När nu vårens kommande utdelningar landar på mitt ISK tänker jag: hur skall jag sätta dessa i arbete - indexfonder eller aktier?

Jag tror ändå att jag kommer att premiera aktieköp för att få kommande utdelningar att växa. Ännu har jag inte åkt på större bakslag, men får passa upp med diversifieringen eftersom jag numera inte har en räntefond kvar. Vidare måstet jag även skrapa ihop en krigskassa :) Under ett år har jag värvat minst fyra personer till Avanzas ISK, och hoppas att de kommer att lära sig lika mycket som jag har gjort.

Jag har reviderat min sparhorisont och insett hur poänglöst det har varit att sätta upp tidsbegränsade mål. I mitt fall har pengarna vuxit snabbare än väntat. När jag väl blev konsekvent och slutade göra uttag från min portfölj så började snöbollen att rulla.

Men när börjar snöbollen att rulla egentligen?

För mig bestod det mödosamma Sisyfos-arbetet i att få upp snöbollen till till toppen av berget dvs.

100 000:- och efter det behövdes bara en lättare knuff utför branten, och pengarna började jobba :)


    ISK-KONTO




KAPITALFÖRSÄKRING



UTDELNINGAR ISK-KONTOT 2016


FÖRDELNING: INDEXFONDER OCH AKTIER




4 kommentarer:

  1. Det är väldigt befriande att läsa dina blogginlägg, speciellt detta sista. Troligen eftersom jag känner igen mig själv i allt och vi ligger varandra nära i tanke och handling (jag har fått för mig det i alla fall).
    Och precis som du har jag under mitt första år insett att storbankerna roffar åt sig från godtrogna kunder och att man kan göra ett minst lika bra jobba själv, troligen ännu bättre, i vart fall billigare.
    Som kär följare så blir det spännande att se hur ditt 2017 kommer att utvecklas. Själv har jag stora förhoppningar på detta året och det kommer också att bli mitt först hela räkenskapsår. Vi får kämpa och stötta varandra :-) // Procentpanik

    SvaraRadera
  2. Tack Procentpanik, vi resonerar på liknande sätt det stämmer nog. Men fonder verkar lämna en dålig eftersmak hos flera härute tyvärr. Jag kämpar vidare för att få det bästa av två världar till bra kostnader. För egen del har det varit ett år i konstant uppförsbacke innan mina innehav vände, men nu när dessa väl gjort det är det bara att vara glad. Tack så mycket för titten.

    SvaraRadera
  3. Du är ju bra igång! Jag för min del känner igen mig i dina funderingar och har personligen kommit fram att jag vikta 25% var till aktier, preffar, indexfonder och utdelande ETFer, för jag har svårt att bestämma mig också. Ha ett bra utdelningsår 2017! //Dividend500

    SvaraRadera
  4. Tack Dividend 500: Japp det gäller att anfalla på samtliga fronter samtidigt :) Jag går på klassiska råd från folk som gått före mig och förvärvat mer erfarenhet än vad jag har.
    Just nu stiger kapitalet snabbare än vad jag väntat mig, men starten var en mödosam resa. Jag kollar in din blogg under dagen. Ha ett fint år på börsen du med :)

    SvaraRadera