söndag 30 oktober 2016

Snögubben kom tillslut


Jag har under några veckor grubblat på huruvida jag skulle slå till på Swedish Match eller inte? Men så blev det tillslut. Jag köpte visserligen när den låg högt i kurs, men ångrar mig inte.

När jag väl passerade 100 000:- i sparat kapital märker jag hur detta påverkat utdelningarna. Nedan har jag tagit fram den preliminära utdelningen, men gissar att den blir ännu högre till våren. Direktavkastningen ligger på 3,83% och har gått upp. Att den procentuella direktavkastningen gick upp berodde på en felaktig uträkning i ett tidigare inlägg: jag glömde bort hur Johnson & Johnson har flera utbetalningar per år, så jag räknade om. Nu närmar jag mig 2000:- i utdelningar, men så har jag också haft en god värdeökning i aktiekursen för innehavet: indexfonder + aktier.




Denna månad ökade jag i följande:

Hemfosa 12 st (85 SEK)
Hennes Mauritz 8 st (252.90 SEK)
Swedish Match 8 st (305.20 SEK)
ICA Gruppen 6 st (275.40 SEK)

Preliminär Utdelning

Castellum: 4,25 x 25= 106.25 kr
Hemfosa: 4.20 x 50 = 210 kr
Investor: 10 x 54= 540 kr
J&J: 26,72 x 2 = 53,44 kr
Skanska: 7,50 x 8= 60 kr
ICA gruppen: 10 x 19= 190 kr
Handelsbanken: 4,50 x 45= 202 kr
Hennes Mauritz: 9,75 x 25 = 244 kr
Activision Blizzard: 2.21 x 2= 4.42 kr
Swedish Match: 9.50 x 8 = 76 kr


Nu börjar snöbollen komma i rullning :)




lördag 22 oktober 2016

Swedish Match - Överväger köp?




Jag har under senaste två månaderna tittat på Swedish Match, och försökt att utvärdera huruvida aktien är någonting för mig? Aktien är en högutdelare med ordinarie utdelning såväl som en bonusutdelning. Om sedan bonus utdelningen är kopplat till preferensaktier tror jag inte? Den ordinarie utdelningen ligger på 8 kronor och sedan följer en bonusutdelning på hela 12 kronor.

Nedan visar 2015 resultat i korthet.

• Nettoomsättningen för helåret ökade med 9 procent till
14 486 MSEK (13 305) och med 2 procent i lokala valutor.

• Rörelseresultatet från produktområden1) för helåret
ökade med 7 procent till 3 690 MSEK (3 446). I lokala valutor
minskade rörelseresultatet från produktområden1)
med 2 procent för helåret.

• Från och med rapportperioden som slutade den 31
december 2015 har Swedish Match börjat rapportera sin
resultatandel i STG med ett kvartals fördröjning på grund
av tidsskillnader mellan Swedish Match och STG:s rapportering.
Till följd av detta har ingen resultatandel i STG
redovisats för perioden oktober–december 2015.

• Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 14:48 SEK
(13:23) för helåret.2)


Vid årets årsstämma i Swedish Match AB (publ) fattades, i enlighet med styrelsens förslag, beslut om en ordinarie utdelning om 8:00 SEK per aktie och en extra utdelning om 12:00 SEK per aktie, sammanlagt 20:00 SEK per aktie. Avstämningsdag för rätt att erhålla kontant utdelning var den 2 maj 2016. Den 6 maj 2016 betalade Swedish Match totalt 3 764 MSEK i kontant utdelning, bestående av en ordinarie utdelning om 1 506 MSEK och en extra utdelning om 2 258 MSEK till följd av den partiella försäljningen av aktier i STG.

Utdelningshistoria
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
Utdelning, SEK

20,00
7,50
7,30
7,30
6,50
5,50
4,75

Överföring av kapital till Swedish Match aktieägare
2015
2014
2013
2012
2011
Totalt
Utdelning, MSEK
1 464
1 453
1 459
1 334
1 152
6 862
Återköp och försäljning av egna aktier, netto
1 854
836
164
1 532
2 304
6 690
Totalt
3 318
2 289
1 623
2 866
3 456
13 552

Så vad tillverkar Swedish Match?

Företaget distribuerar och tillverkar: snus, tuggtobak, tändare/tändstickor, rakhyvlar mm.
De saluför en vision som syftar till ett cigarrettfritt samhälle, men jag känner mig dubbel inför en investering eftersom de fortfarande säljer snus som också är en tobaksprodukt. Företaget marknadsför sig främst i Skandinavien, men även i USA där man refererar till snus som "Moist Snuff", och där även tuggtobak och cigarrer säljs.

Jag utgår från att det vanliga snuset har starkare marknadspositioner i Sverige/Norge eftersom det är kulturellt betingat. I USA svarar istället tuggtobak och cigarrer för den största föräljningen. Bolaget visar på en fortsatt stark tillväxt i Skandinavien för vanlig snus, även om man kan se täcken på viss avmattning.

För mig kvarstår det rent moraliska dilemmat huruvida jag vill sponsra en produkt som bidrar till cancer och paradontit = tandlossning. Själv röker jag sporadiskt, men mest i samband med fest. Detta får tas under övervägande.


Vad tycker ni?