måndag 16 januari 2017

Vad gör ni med er direktavkastning?

Under föregående vecka fick jag min utbetalning av Hemfosa. Det var en blygsam summa som landade på 140 kronor, och det tackar jag för. För slantarna passade jag på att återinvestera i Handelsbanken och Rottneros. Det räckte till tre aktier totalt.

Jag läser många blogginlägg om hur sparare aktivt jagar direktavkastningen, och jag ser inget fel med det. Men det för ändå tankarna till hur folk gärna kan glömma bort att: direktavkastningen ibland bara täcker upp förlusterna. Det optimala scenariot vore givetvis om en aktie har en god värdeökning + direktavkastningen som bonus, men så är det inte alltid. För egen del har mitt innehav i Swedish Match och Hemfosa tappat avsevärt senaste månaderna.

För egen del började jag tänka på olika sätt att använda direktavkastningen:

- Vikta om portföljen ( använder avkastnignen för att fylla på enskilda innehav)
- Återinvestera i fonder eller aktier (höjer utdelningar inför nästa år)
- Lägga undan i ev. krigskassa (pengar som är redo när bra tillfällen uppenbarar sig)

Om jag väger tappet gentemot direktavkastningen inser jag emellertid att: utbetalningarna bara räcker till att slicka såren efter förlusterna.

I skrivande stund ligger Swedish Match - 4,29% och Hemfosa -3.80%

Visst, ett aktieinnehav bör betraktas långsiktigt och jag planer att äga dessa aktier i några år till. Därför ser jag ändå med ro på tillfälliga dippar.


I senaste "Prata Pengar" talade Philip och Nicklas om Hennes Mauritz, och hur man får särskilja vad man betalar för en aktie, och ett bolagets egentliga värde. Killarna förde ett resonemang som fick mig att tänka till: det är högst relevant att hålla sig ajour med hur ett bolag mår, snarare än bara titta på aktuell kurs.

Under våren kommer jag sannolikt att återinvestera mina utdelningar i akter eftersom jag vill få utdelningarna att växa. I månadsskiftet påbörjades dock arbetet med att vikta om portföljen eftersom andelen aktier börjat uppta för stor del av hela innehavet. Genom mitt köp i Didner & Gerge Aktiefond har jag börjat styra gentemot min ursprungliga strategi:

60% Indexfonder
40% Aktier

Nuvarande Direktavkastning 

Hemfosa: 4.20 x 134 = 562 kr
Investor: 10 x 54 = 540 kr
Swedish Match: 9.50 x 29 = 275,5 kr
ICA gruppen: 10 x 30 = 300 kr
Hennes Mauritz: 9,75 x 25 = 243,75 kr
Handelsbanken: 4,50 x 49 = 220,5 kr
Castellum: 5 x 36 = 180 kr
Skanska: 7,50 x 15 = 112,5 kr
J&J: 28,6 x 2 = 57,2 kr
Rottneros: 0.50 x 19 = 9,5 kr
Activision Blizzard: 2.32 x 2 = 4,64 kr

Uträknad Direktavkastning: 2505 / 68 504 x 100 = 3,7%
Direktavkastning: 3,7%
Sammanlagda Utdelningar:  2505: -


Vad gör ni för när slantarna betalas ut?


10 kommentarer:

  1. Jag återinvesterar i det jag tycker är mest attraktivt för stunden. När jag byggde upp mitt Handelsbanken innehav återinvesterade jag den utdelningen i just Handelsbanken. Är det en mindre utdelning brukar jag bara sätta in pengarna i Avanza Zero. Vi får väll se hur det blir i år :-) Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Jag har också funderat på att fördela mindre utbetalningar på mina fonder, efter allt - indexfonderna har hittills presterat bäst.

    SvaraRadera
  3. Det viktigaste som jag insett är att ha innehav jag är villig att behålla länge, speciellt om de dippar. Dipparna är perfekta tillfällen att fylla på och många av mina bästa innehav gick ner i början.

    Min plan framöver är att öka på Investor, Industrivärden, Latour samt lite i fonderna bla.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  4. Tack Slimis och Frihetsmaskinen, alltid lika trevligt med era besök på min sida.

    SvaraRadera
  5. Starka bolag som år efter år kan betala stigande utdelningar går också som regel rätt bra kursmässigt. Det tapp som uppstår i samband med avskiljningen är för den typen av bolag bara en temporär och helt naturlig dipp. Det finns ett samband mellan fina utdelningar och fin kurstillväxt:)

    Jag återinvesterar 100% av mina utdelningar. Inte alltid i bolaget som delat ut dom men alla kronor skickas ut för att komma tillbaka med fler slantar till mig:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  6. Återinvesterar alltid direktavkastningen för att upprätthålla ränta-på-ränta. Och värde tär väl egentligen bara intressant om man har för avsikt att sälja sitt innehav, och det har jag inte (förutsatt att inga utdelningssänkningar sker mer än två gånger, då säljer jag för då är det nåt annat lurt på gång med företaget).

    SvaraRadera
  7. Återinvesterar men inte nödvändigtvis i samma bolag som gav utdelningen. Det kan ha dykt upp något nytt intressant eller något som funnits på "bevakningslistan" om jag vill diversifiera ytterligare. Men senast nu efter nyåret när jag skulle lägga upp investeringsplanen för 2017 så var jag ganska nöjd med de innehaven jag redan har så när utdelningarna börjar trilla in blir det nog i befintliga innehav.
    // Procentpanik

    SvaraRadera
  8. Alltid investera direktavkastningen. Som Snålgrisen skrev så är ränta-på-ränta-effekten mäktig.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera