söndag 5 februari 2017

Det ser bra ut!


Tänkte bara skriva ned ett kortare inlägg om hur portföljen ser ut just nu. Som många vet avvaktade jag med mina första aktieköp för att lära mig mer. Därför sparade jag och läste uteslutet om indexfonder i ett helt år innan mina första aktieköp. Att bli mer trygg med mina fondköp tog tid, men jag använde mig av Morningstar, och gjorde hela tiden jämförelser på avgifter, innehav och historik.



Mitt totala innehav har under senaste året ökat 20% och på mina konton finns totalt: 153 046:-
Under en kort tid har anpassat mig till en ny livsstil där jag sållat mellan "faktiska och inbillade behov".

Jag förstår inte vad jag gjort i alla år: måste ha varit fast i ett sömndrucket tillstånd eftersom jag lät mina pengar slösas på onödiga: snabblån, tv/bredbandsavtal, dålig mat, teknikprylar. När jag väl lärt mig undvika alla fällorna kommer det att bli svår att gå tillbaka till en förlegad ekonomisk livsstil.

Kanske fler av er väntar på en kommentar om ett planerat case, men sorry - just nu bygger jag bara på mina fondinnehav. Men visst har: Axfood, Astra Zeneca, Duni lockat, men har inte gjort tillräckligt med efterforskningar än. Under veckan som gått har H&M överraskat genom att börja klättra igen, samtidigt som mina innehav i Swedish Match och ICA-gruppen börjat hämta sig, tack och lov för det.

Indexfonderna utgör 53% av min portfölj, men jag siktar på 60%.

I slutet av nästa månad kommer jag sannolikt lägga en större slant i Investor och Handelsbanken, precis innan vårens utdelningssäsong drar igång. Mitt stora mål under förra året var 100 000:- och det var en summa som behövdes för att pengarna verkligen skall börja jobba. Men nyligen passerade jag även nästa milstolpe 150 000. Många säger att resan går snabbare år för år, så vi får se.

Många betraktar en ökad direktavkastning som ett sätt att boosta kapitalet, men fungerar givetvis också som en extra inkomst som skapar trygghet. Genom förhöjd direktavkastning får den personliga sparkvoten ett extra stöd.


Direktavkastningen ligger på 2516 kronor just nu, kanske den toppas i vår:)






2 kommentarer:

  1. Grattis till fin utveckling :) Smart att investera i indexfonder. De flesta presterar sämre avkastning långsiktigt med aktieköp. Fortsatt lycka till. Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Tack Slimis. Första året har handlat om att välja utifrån magkänsla på aktiesidan, men kommer arbeta mer med: timing och läsa in mig på företagen framöver.

    SvaraRadera