söndag 19 februari 2017

Jag är tacksam över att det går bra, men är det värt det?

Den sedvanliga rutinen knallar på: jag investerar, pengarna växer och utdelning följer.
Men det är lätt att bli blind i jakten på avkastning. Det händer inte ofta, men när det händer så känner jag mig lite skamsen och moloken: jag avstår från en del nöjen eftersom jag försvarar min sparkvot.


I kommande dagarna skulle jag deltagit i att fira av en arbetskollega som slutar. Tillsammans skulle vi gå ut och äta middag, men för min del fick besöket utebli eftersom jag inte hade råd. Lönen som gått in hade jag raskt satt i arbete.

I mitt sparande har jag valt en mer offensiv metod där jag sätter undan så mycket som jag bara kan.

Detta förde sedan tankarna till ett samtal med en bekant som varit i samma sits som jag: under tiden som han bostadssparande så unnande han sig knappt någonting.

Sedan en tid har jag haft problem med ett defekt bankomatkort, så jag beställde ett nytt kort. Vid beställningen fanns möjligheten att välja ett privat motiv på kortet, vilket jag gjorde.
I dagarna kom sedan räkningen för kortet, vilket landade på 300: -  Samtidigt drabbades jag min stationära Imac av ett virus, och givetvis tog jag hem ett anti-virusprogram för att råda bukt med oredan. Fakturan för ett års prenumeration på Kaspersky Anti Virus gick på ytterligare 300: -  Jag har numera en fullt fungerande dator, och är glad för det men missade en middag i goda vänners lag.

Jag ser hur mitt sparande blir ett besatt mantra, där relationen till guldkalven överskuggar allt annat. Men ibland saknar jag marginalen för oförutsedda utgifter. Under året har jag ändå skaffat ett sparkonto i Avanza, detta avsett för buffertsparande. Men jag har problem med att låta pengar bara ligga vilande, utan jag vill hålla pengarna i arbete hela tiden.
Dessa två stycken utgifter som spräckte min budget strax innan löning, och jag kommer på mig själv att jag drar nödlögner för arbetskamrater eftersom jag inte vill/kan delta vid middagen.

Jag tror inte att min inställning till sparande är väsensskild från många andra härute: vi stretar, gnetar, grubblar och investerar. Men även om pengarna växer så måste jag även ta in i beräkningen för vad jag försakar. Alla som sett filmen ”A Christmas Carol, kan nog dra växeln utifrån resonemanget som jag för, och jag vill inte ha besök av vålnader.

Kanske jag borde byta namn till Ebenezer?








9 kommentarer:

  1. Fokusera på att spara in på utgifter som inte försämrar din livskvalité. Själv sparar jag på att ringa gratis, gratis kontokort med återbäring samt en hel del andra saker jag skrivit om på bloggen. Läs gärna länken nedan tror något av dessa kort skulle passa dig. Med vänlig hälsning Slimis

    http://slimis20.blogspot.se/2016/09/basta-kreditkorten-och-tips-pa-ett.html

    SvaraRadera
  2. Detta låter suveränt, just för att det avser Handelsbanken som jag också är kund hos. Men jag tror inte att det hjälper ändå: jag har sparat i många hundralappar under senaste året genom att lägga om mina omkostnader, men maxar fortfarande mina insättningar hos Avanza. För egen del tror jag att det handlar om att jag måste lägga om mitt val av livsstil. Eller så är det bara att acceptera, det är såhär det kommer att se ut i två år till :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är risk att du måste ändra din livsstil beroende vad dina mål är. Precis som när du studerar hårt måste du låta andra saker komma i andra hand. Om man verkligen vill något måste man utvärdera vad som är viktigast. Förändringar är ofta jobbiga men sparande är lite liknande när man skaffar en bra utbildning. Man har igen det så småningom när man klarat sitt mål. Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
  3. Vet inte exakt vad du sparat in på men de är dom rullande utgifterna som man skall försöka strama åt.
    Om man inte vill gå ut är en sak men att inte gå ut för att fira en kollega för att man inte har cash känns inte så bra.
    Men som sagt de alltid svårt att säga vad man gör fel etc kämpa på :)

    SvaraRadera
  4. Jag tror att många känner igen sig, att hålla sparkvoten och tänker på framtiden. Men jag tycker att det inte får gå så långt att man missar att leva här och nu, det borde finnas en balans mellan framtida investeringar och det nutida livet. Det ska finnas en realism i vad man kan investera, man ska även må bra. Mvh Dividend500

    SvaraRadera
  5. Jag kan bara kopiera dividend500:s inlägg, håller med till 100%!
    Man ska inte dra det så långt så man mår dåligt av sitt sparande. Men viss fan blir man mer ekonomisk/(snålare)av att spara och det man har på börsen blir likt I sagan om ringen,"my precius". För någon vecka sedan nämnde faktiskt min sambo det, hon tyckte jag hade blivit snålare. Jag försvarade mig frenetiskt med inte snålare men mer ekonomisk och eftertänksam på var jag spenderar mina slantar. Men lite småsnål har jag nog blivit i alla fall. Med en sparkvot på 25% hade jag nog kunnat dra det betydligt längre om jag velat men det vill jag inte. Jag har hittat den perfekta balansen i mitt sparande där jag har gott om levnadutrymme och pengar till utsvävningar.

    Eftersom du är en av mina favotitbloggare så vill jag ha dig kvar i här och du kanske skulle dra ner din sparkvot något så din hälsa håller i längden. Om det så bara är med 500:-/månad så får du lite mer ekonomiskt utrymme.?

    SvaraRadera
  6. Tack Nicke, jag känner mig smickrad.

    Jag kan behålla en liknande sparkvot, men behöver inte lägga alla pengarna i fonder och låsa dessa där. Istället kommer jag avsätta lite mer pengar till likvider som jag kan få loss snabbare om det tryter. Som det är nu känner jag mig inte bränd, utan tycker ändå att min offensiva strategi har lönat sig. Efter att ha passerat 150 000:- så blev snöbollseffekten mer kännbar, eller står bara ökningen i relation till att börsen har sin "all time high". Men visst är det skönare nu när pengarna börjat jobba, avkastningen på aktier såväl som fonder fungerar nu som en buffert för månadssparandet.

    SvaraRadera
  7. Jag har hållt på precis som dig under 2013-2016, idag känner jag att det var en bra inlärnings tid och man lärde sig att det går att hitta alternativa lösningar samt att man funderar ett par extra varv innan man köper något. Den vanan sitter fortfarande i ryggmärgen och de har jag de åren att tacka för.

    Men idag säger jag inte längre nej till en AW eller ett resturang besök, även om tankarna ibland går tillbaks i gamla spår "tänk om jag sparat de 600 kr ist och fått avkastning..."
    Ja! Men samtidigt missar jag livet, för de pågår just nu. Lutar mig istället tillbaks och tänker på min portfölj samt övriga konton som överstiger 350 K, de är nog 350K mer än många 22 åringar.

    Precis som du säger, din portfölj har börjat rulla så passa på att njut lite nu, grovjobbet är gjort :)
    /MJ

    SvaraRadera
  8. Oh, yes - Håller med dig till fullo. Jag känner att i samband med att jag passerade 150.000 så börjar jag nu spänna av på ett annat sätt. Jag har varit hos optikern och handlat nya glasögon denna månad, känns att det var dumt att snåla med det (alla gillar att se). Vidare har jag börjat fylla på buffertkontot denna vecka, och lade undan några tusen där. Tack alla fina för att ni besöker min sida.

    SvaraRadera