onsdag 22 februari 2017

Hädanefter kommer jag att skapa ett buffertsparande.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg påtalade hur glad jag var över att sparandet gick framåt, men det uppväger inte att jag tvingas avstå från andra nöjen pga. brist på fickpengar. 
Som många sparare är det lätt att bli besatt av pengarna, men jag vill inte att dessa tankar skall förpesta min vardag: det går inte i längden att lägga undan så mycket så man inte har råd att leva.


Det händer inte mycket i min vardag just nu: jag jobbar, kommer hem, äter, somnar, kliver upp och på den vägen är det. Sedan jag börjat med investeringar inser jag att jag kommit till en punkt där mitt kapital börjar leva sitt eget liv, nästan med en egen identitet: pengamaskinen har vaknat, och avkastningen blir alltmer påtaglig. Jag tror också på investeringarna som jag gjort, men avser ta en paus från besattheten, kanske skaffar en cykel och börjar träna mer regelbundet.

På Avanza har det blivit lättare att följa kommande utdelningar, och upptäckte detta först efter att läst ett annat blogginlägg. I högra fliken klickar man bara på "utdelningar" så kommer en lista upp. 


Jag har återigen gått igenom mina indexfonder. Men upptäckte nyligen hur Swedbank Robur Access Asien blivit av med en stjärna hos Morningstar. Så jag tog beslutet att avyttra denna fond efter att sett över innehaven, och kände att jag gjorde rätt. Jag har även gjort jämförelser med andra fonder, och ger fonden godkänt -  men inte tillräckligt bra. Visst får jag ta i beaktande att man måste se över hur en fond presterar över en längre tid, men samtidigt äger jag DNB Global Indeks som även inkluderar Asien. 


Jag sålde av mitt innehav i Swedbank Robur Access Asien och sålde med vinst ca: 1200: -
För pengarna (14 600:-) så fördelades sedan dessa på Didner & Gerge Aktiefond tillsammans med Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Nedan följer grafer över hur fonderna utvecklats i relation till varandra.




Grön Graf: Swedbank Robur Access Asien
Blå Graf: Didner & Gerge Aktiefond
Orange Graf: Spiltan Aktiefond Investmentbolag


Ha en fin vecka

Mvh VÄL

8 kommentarer:

  1. De är ganska kul att du känner att de händer något :)
    För mig är de tvärt om tycker de går väldigt segt börsen rör sig knappt känns de som.

    Men jag skulle också behöva börja träna regelbundet de ger så mycket extra energi

    SvaraRadera
  2. Alltid bra med en buffert. Väljer själv att ha min buffert på mitt Preem och Shell Mastercard. Får med det även 2 respektive 1.6% ränta med insättningsgaranti. Många bäckar små. Tack för tipset med utdelningarna. Hade inte koll på den funktionen. Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Stjärnorna i Morningstar är omdiskuterade, och fondernas framgång kommer och går. Det viktigaste är att kontrollera avgifterna och kostnaderna. Billigaste bredaste indexfonderna slår aktivt förvaltade fonder i längden, med marginal.

    SvaraRadera
  4. Ser att du har rätt mycket indexfonder! Klokt tror jag!

    SvaraRadera
  5. Morningstar har i mitt fall varit ett gott komplement, men givetvis kollar jag även upp innehaven hos nätmäklaren och viktar dessa mot mina övriga fonder. Men är också fullt medveten om att en fonds framgång står också varierar från år till år. I mitt fall var bytet av fond befogat eftersom jag redan har en globalfond som täcker Asien, därför avyttrade jag Swedbank Robur Access Asien. Jag gissar att Spiltan och Didner Gerge tillsammans kommer ge bättre avkastning. På aktiesidan har jag valt företag som delvis speglar Stockholmsbörsen. Vi har haft ett raketår bakom oss, och kurserna har skjutit i höjden, och jag är tacksam för det.

    Men som sparare tror jag att det är viktigt att: jämföra en fonds innehav med övriga indexfonder, kolla förvaltningsavgiften, historik - hur har fonden gått över tid. Om man har koll på dessa tre, så tror jag åtminstone att chanserna ökar. Överdiversifiering vill man också undvika: antingen om man valt för många fonder, eller om innehaven går i varandra.

    Trevligt att ni skriver på min sida.

    SvaraRadera
  6. "De är ganska kul att du känner att de händer något :) För mig är de tvärt om tycker de går väldigt segt börsen rör sig knappt känns de som. Men jag skulle också behöva börja träna regelbundet de ger så mycket extra energi."

    Johan

    Tack för kommentaren Johan.

    Tror det är bra som sparare att kolla förvaltningsavgiften för indexfonder som bör ligga lågt: 0,20%

    Ha inte för många fonder, jag har satt min gräns vid 4 st

    Titta på historiken, hur har fonden presterat över exempelvis 5-10 år, och titta inte kortsiktigt på fonder som antingen är helt nya, eller bara presterat bra under korta perioder.

    Använd Morningstar, fungerar ganska bra för att se över vad fonden innehåller.

    På aktiesidan försöker jag hålla mig till varumärken som jag känner igen, och undviker nyemissioner utan historik. Jag vill investera i större bolag som varit med under en längre tid, och så kollar jag deras årsredovisningar. Försök diversifiera så du har: bank, dagligvaror, industri, kläder mm. Att börja med ett investmentbolag är inte heller helt fel.

    Mvh Väl

    SvaraRadera
  7. Du har visserligen rätt att DNB Global Indeks är en globalfond som täcker in Asien, men den fonden har knappt 10% Asien aktier. Din portfölj av fonder visar att du har övervikt i Nordamerika då DNB Global Indeks har 63,9% i Nordamerika och SPP Aktiefond USA 98,8%.

    SvaraRadera
  8. Yes det stämmer, men jag kommer senare vikta om portföljen och även få med en del räntebaserade fonder.

    SvaraRadera