lördag 11 februari 2017

Vad är nästa kapitel?

Jag avser att balansera om min portfölj inför utdelningsmånaderna.

Innan utdelningssäsongen drar igång skulle jag vilja bygga upp mina fonder till min mitt mål:

60% Indexfonder
40% Aktier


Jag har flera nya intressanta alternativ på aktiesidan också: Axfood, Duni, Kopparbergs, Nobina m.fl. Numera avvaktar jag längre med köp av nya innehav som jag inte riktigt bekantat mig med. Det är lätt att förväxla hägringen av hög direktavkastning med värdet på ett bolag.




Mina utländska innehav har legat på minus sedan i somras: Activision Blizzard och Johnson & Johnson, men i fredags blixtrade Activision Blizzard till med en kursökning på över 5%. Att jag inte handlat mer i utländska aktier handlar om min sparhorisont, och hur källskatt återbetalas retroaktivt.

Jag kan känna en rastlöshet, en handlingsförlamning inför att jag nästan kan lukta mig till nästa kapitel i min portfölj - men sedan tar det stopp: - Jag vet inte vart jag skall!

Jag söker inte nya innehav aktivt, utan denna period handlar mest om repetition: att återinvestera kommande utdelningar och underhålla indexfonderna.

Det kanske är så det är: att vi hittar en vinande koncept, och sedan bara upprepar mönstret?

Jag inväntar fortfarande den där: - "Wow, nu skuttade mitt kapital upp några tusenlappar", men den känslan har bara infunnit sig vid några enstaka tillfällen. Jag försöker göra grundläggande efterforskningar när jag tar in nya innehav i portföljen.

Jag måste rikta en viss kritik till mig själv eftersom jag inte allena kan ta beröm för hur min portfölj utvecklats, jag har delvis följt den framgångsrika flocken och sedan tagit rygg på dessa investerare. Jag har inte närläst rapporter regelbundet, utan investeringarna har ibland handlat om magkänsla: jag handlar det jag känner igen, och jag vet vad företaget tillverkar. Jag antar att jag till viss del har haft tur, men portföljen med indexfonder + enskilda bolag slår fortfarande index, så jag får vara nöjd.


Om någon har förslag på ett nytt sätt att diversifiera min portfölj, let me know :)






4 kommentarer:

  1. Tycker själv de sista 6 månaderna gett lite väl mycket avkastning. Räknar med att det blir lugnare framöver. Men visst är det kul när portföljen går bra. Månadsspara regelbundet är mitt bästa tips. Försöker själv köpa lite mer när ett bolag jag vill ha eller börsen går ner som helhet. Försöker hålla igen lite när börsen går bra. Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Om du inte söker nya innehav så har väl problemet löst sig själv? Jag tycker redan nu (i och med dina indexfonder) att du har en bra spridning och riktigt fina bolag i din portfölj. Om siffrorna stämmer så har du heller inga stora innehav i vart och ett av bolagen så jag tycker du ska fortsätta att öka på i befintliga innehav snarare än att sprida mer innan du verkligen tänkt igenom och beslutat dig för nya bolag till portföljen som du verkligen vill äga.

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte hur ambitiös som man bör vara. Jag ögnar igenom bolaget innan köp på deras hemsida, och brukar sedan börja med mindre belopp. Blir alltid glad och tacksam när någon skriver på min sida. Men jakten på mer ligger i :) Jag får inte glömma att för 1,5 år sedan började jag med 50 000:- på Avanza, och jag har nu mer än dubblat det beloppet. Storbankerna gömmer sig bakom en finurlig retorik, just för att enskilda personer inte skall våga investera på egen hand, men jag är glad att jag gjorde det
    Det känns skönt att jag börjar 2017 med detta kapital som draghjälp, och jag börjat se rörelsen i snöbollen nu. Mitt råd är att utnyttja politiska händelser som skapar rea på börsen: Brexit, Trump mm.

    SvaraRadera
  4. Du har mycket på Nordamerika och nästan ingenting på "Emerging markets". Jag skulle föreslå att du säljer av SPP Aktiefond USA och satsar lite på LF tillväxtmarknad och lite på Europa.

    SvaraRadera