onsdag 8 mars 2017

Är du diversifierad nog?

Jag trodde att jag varit med på notera vad gäller diversifiering, men det verkar vara en fråga som tål redas ut. Beroende på vad man kommer av för tradition, så råder det delade meningar när man är sant diversifierad. Vi har alla under senaste månaderna njutit av en stark utveckling på börsen, men förr eller senaste kommer vändningen. Vad händer då, hur står portföljen pall?




Mitt sparande tog sin början efter att jag läst Jan Bolmesons ”Rika Tillsammans”. Men efter att ha läst ett av hans senare inlägg blev jag helt kallsvettig.

Till en början 2015 strävade jag efter Bolmesons ”Nybörjarportföljen”  men i samband med Brexit så avyttrade jag min Spiltan Räntefond. Jag tjänade en hacka när väl kurserna vände efter Brexit, men offrade också en viss trygghet.

Som många vet har vi ett negativt ränteklimat i världen just nu, och det finns också aktiesparare som direkt avråder från att investera i räntefonder.

Jag lade mig dock mitt emellan resonemangen, och sålde av andelar i SPP Aktiefond USA, Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Didner Gerge. De vinster som jag gjort tack vare dessa fonder har jag nu börjat placera om. Jag stämde av exponeringen i min portfölj och återinvesterade pengarna där dessa behövdes bäst.

Tack vare Prius inlägg i ett av mina senaste inlägg ”Köper Axfood” blev jag uppmärksammad på hur jag hade en mindre exponering mot Europa. Därför använde jag pengar från av förtjänsten jag gjort på mina mest framgångsrika indexfonder och placerade i ”Länsförsäkringar Europa Indexnära”.

Enligt Bolmeson innebär sann diversifiering att man investerat i innehav som är helt frikopplade från varandra. Alltså, bara äga indexfonder + aktier svarar inte mot en fullgod diversifierad portfölj. Egentligen bör man enligt honom äga: guld/silver, räntebärande papper, aktier, indexfonder, obligationer och fördela kapitalet däremellan.


Mitt inlägg idag avser mer att inspirera till en diskussion kring vad en diversifierad portfölj är för dig?

I mitt fall delar jag delvis Bolmesons resonemang, och använder den vinster jag gjort till: en ny indexfond och Spiltan Räntefond, samt en början på en krigskassa/ buffertsparande.

I skrivande stund äger jag inte: guld, silver, obligationer. Under tiden jag varit kund hos Avanza har jag legat på plussidan, och efter att ha granskat min ISK-portfölj där jag har aktier + indexfonder så behöver jag inte skämmas heller. Jag är glad i tanken på att min portfölj börjar få lite mer karaktär och identitet.

Alltför ofta är människor måna om att göra pengar, men är det inte lika viktigt att inte förlora pengar?

Jag tror att för mig kommer nästkommande halvår att handla om att vikta portföljen, och vill åstadkomma mer balans.

Vill jag placera enligt Bolmensons ”Nybörjarportfölj” = där min ålder som får representera räntebärande instrument, och resten i passiva indexfonder?

     - I think not! 

     Nedan ser vi mitt samlade sparande: 11 st aktier (Svenska + utländska) och 5 st indexfonder.





Jag har nu så pass mycket kapital så jag kan börja laborera, flytta på innehav och återinvestera. Under dagen har mer pengar förts över till räntesparande och buffertkontot, och det känns redan lite bättre. 

Dela gärna med er av era tankar så jag lär mig mer


Tack alla trevliga läsare

11 kommentarer:

  1. Tack för att jag blev omnämnd i ett inlägg =). Bolmeson tar upp Harry Browne:s teori om en permanentportföljd som skyddar mot de fyra ekonomiska klimaten, tillväxt, inflation, deflation och recession. Genom att dela upp tillgångarna till 1/4 och satsa i den så kallad allvädersportföljen så är man skyddad oavsett vilket klimat man är i en ekonomiska cykeln.

    För mig är riskhantering det absolut viktigaste. Ju mer risk jag tar, desto större chans har jag på avkastning. Det är en fin gräns mellan gambling och investering av ditt kapital.

    Din portfölj har väldigt hög risk och generellt så är enskilda aktier betydligt högre risk som jag har skrivit tidigare. Om jag var du så skulle jag ha minst 50K i kontanter/sparkonto. Indexfonder globalt. Du har haft en fantastisk värdeutveckling så det är bara tacka och ta emot. För att sänka risken på din portfölj så gör du helt rätt att köpa räntebärande papper. Tålamod och handla inte i panik så skall du se att det går bra =)

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar Prius. Jag tror att det var Rosseau som sade att: - "Vi är arv av vår miljö". Under gårdagen så hade jag en dialog med en yngre kille, 20-årsåldern. Jag förklarade hur jag handlade aktier och fonder på börsen. Kul sade han, och svarade: - jag investerar också, i "Bitcoin". Det borde du också göra, jag har fått skiit mycket pengar på kort tid"

    Well, well alltid nivåer på risktagande antar jag :) Själv skulle jag inte röra Bitcoin med tång.

    När jag talade om Rosseau menade jag: Hur vi bloggare präglas av ett klimat där alla hejar på varandra med nya case som skall generera maximal profit, men många glömmer risken (inklusive undertecknad).

    Men torde inte indexfonder ge en mer säker avkastning, förutsatt att man spridit innehaven väl? Jag undrar vad som skulle kunna få min portfölj att minska 30% på ett år, det skulle i så fall vara någonting riktigt allvarligt, men du kanske har rätt och har erfarit förluster?

    Jag har nu börjat att sälja av delar av fonderna som gick bäst. Intäkterna fördelas på "Spiltan Räntefond" och Avanza Collector. Jag ser många bloggare härute som är fulltecknade i endast aktier (inga fonder alls). Jag har emellertid lärt mig att skota min sparhorisont eftersom jag inte vet hur lång tid detta kommer att ta. Det svider att lägga pengarna i räntor, psykologiskt eftersom det känns som om jag försakar en vinst, men egentligen garderar jag mig.

    Cheers

    SvaraRadera
  3. Som vanligt i börsekonomiska frågor så är allt uppbyggt på hur mycket risk man är villig att ta. På skalan från 0-100 så lägger vi oss alla lite olika och ser olika på det här med risk.
    Själv är jag nog en fatalist med visst förstånd. Jag är helt på det klara med att varenda krona som jag satsar på börsen skulle kunna gå förlorade.
    Det skulle vara tråkigt men mitt liv kommer att fortsätta precis som förut och inget livsavgörande har förändrats. Alltså har jag mitt buffertsparande vid sidan om i nichbank som en extra trygghet.
    Pengarna jag satsar på börsen vill jag ha bra utveckling på men inte till maximal risk. Valet att ha 7 fonder med vid spridning vittnar om mitt "säkerhetstänk" och aktierna om det mer riskfyllda. Jag hade både obligation och räntefonder när jag började för jag ville ha både flytväst, isdubbar, livrem och hängslen men det var ju sämre utdelning där än mina sparpengar på nichbanken hade så jag sopade undan dem.
    Det är fullt möjligt att jag tänker annorlunda om/när jag varit med om en rejäl nedgång på börsen eller mitt kapital börjar kännas stort. Å andra sidan så har jag ju inte förlorat en enda krona om jag inte går ur börsen. Aktierna ger mig fortfarande utdelning för att de verkliga företagen jag satsat i förhoppningsvis fortsätter att leverera även om börsen är i botten. Börsen kommer att gå upp igen, företagen överlever och allt rullar på i cykler. Kammar jag hem vinsten medan börsen fortfarande går bra går jag ju miste om många procents utveckling, ingen vet heller om börsen fortsätter att gå bra i två år till eller om nedgången redan börjat. MEN, det viktigaste är att man själv är till freds med sina beslut och hur man placerat. Det är alltid intressant att diskutera men i slutändan är det bara du själv som kan avgöra och ta besluten.

    // Procentpanik

    SvaraRadera
  4. Tack för din kommentar Nicke.

    Det tål att lyftas det rent filosofiska resonemanget kring räntor vs. aktier. Att ligga för tungt i räntor och obligationer kan likväl vara ett sätt att försaka kapital som du säger. Men jag är bara rädd för att jag haft en övertro på indexfonder. Det kan vara som Bolmeson säger att investera i indexfonder fortfarande är en investering i aktiemarknaden även om kursrörelserna inte blir lika dramatiska. Under 2015 gick jag in på börsen, och ju mer kapitalet växer, desto mer kännbart blir givetvis förlusterna. Jag har nu sålt av över 10 000:- som jag håller på att flytta mellan sparkontot och Spiltan Räntefond. Det känns som om jag förlorar kapital på detta, men egentligen kanske jag bara tryggar kapitalet mot nedgångar.

    SvaraRadera
  5. Jag hade också obligationer/räntefonder när jag började om igen med börsen. Allt eftersom så sålde jag av obligationerna och räntefonder eftersom det inte gav någon avkastning.

    Jag är helt säker på att du (Vad är livskvalite) gör rätt val kring ditt sparande/investerande. Det är sjukt svårt att stå emot girigheten. Viljan att ha mer och mer. Därför är det bra att sätta upp regler som man följer, oavsett vad hur marknaden ser ut just då. Min enda regel är att man aldrig går ur börsen förrän man hamnar i pensionsåldern. På samma sätt som man månadssparar så ska man tänka när man börja säkra upp pengarna. Ta ut pengarna pö om pö. Det underliggande tillgångsslaget i indexfonder är fortfarande aktier. indexfond = aktiefond.

    SvaraRadera
  6. Prius, där satt den: - "Att säkra upp pengarna". Det är sant att girigheten lätt tar över. Nu har jag haft en fantastisk start på mitt aktie/fondsparande, och då torde det vara mer logiskt att först trygga den vinst som jag gjort. I mitt huvud känns det ändå ovant eftersom jag under senaste året uteslutet tänkt: investera, investera, investera.

    Känslomässigt tycker jag att jag backar, men så är det inte. Jag börjar inte med 50 000:- i kapital som 2015, utan 2017 fortsätter jag med 160 000:- så avkastningen torde iallafall bli större än föregående år :)

    SvaraRadera
  7. Det är känslorna som gör att småspararna förlora pengar på börsen i det långa loppet. Sjukt viktigt att ha sin investeringsstrategi. Vi är inte riktigt i samma sits. Majoriteten av mitt kapital finns på sparkonton. Det är nog därför jag kör 100% aktiefonder. Det kommer svida när börsen krashar, men den har alltid gått upp igen.

    SvaraRadera
  8. Yes, jag har även skrivit och diskuterat detta med flera andra Prius. Jag tror att det är min sparhorisont som skapat en del onödig vånda. Jag får helt enkelt förbereda mig på att en krasch kommer, men får då stå pall och inte sälja av innehavet i panik. Vidare har jag inte längre en sparhorisont, utan får helt enkelt odla nyttigare principer som jag håller fast vid. Jag har sååå mycket att lära mig.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  9. Diversifiering är svårt. Jag tycker själv att man inte ska ha alla sina pengar på börsen. Visst ger börsen bra avkastning på sikt men det är viktigt att kunna sova gott också. När min portfölj backade över 100 000 kr på kort tid förra sommaren var det inte så kul. Jag fortsatte dock att köpa och det var rätt strategi nu när börsen gått starkt efter det. Men en vacker dag kommer en ny rejäl kris. Det kan ta år att få tillbaka sina investerade pengar. I värsta fall kan något bolag man äger gå omkull eller kräva in pengar från ägarna genom nyemission. Jag har nu både buffert, betalt boende och en del placerat i räntor. De mer pengar jag fått ihop de mindre risk vill jag ta. Sen tänker jag på hur det är att placera på ett ISK konto. Allt är frid och fröjd när börsen går upp. Den dagen det går åt andra hållet är nackdelen att du inte får dra av någon förlust ifall du ligger minus. Att då sälja är inget man är sugen på. Med detta betyder det att du kanske måste ligga kvar i innehavet lång tid innan börsen återhämtat sig och dina innehav ligger på plus igen. När man är ung kan familj och ett större boende vara viktigare än att pengarna ligger på börsen. Det finns många faktorer att tänka på när man placerar sina pengar. Jag är ju själv 33 år men vill inte ligga riktigt med alla mina pengar på börsen. Den dagen vi ska köpa ett större boende kan en del pengar behövas och då vill jag inte sälja av några aktier jag ligger minus på :) Bara några tankar från min sida. Mvh Slimis

    SvaraRadera
  10. Sedan jag skrev inlägget har jag knoppat av mina bästa indexfonder. Jag har sedan börjat med att sätta in 10 000:- på Spiltan Räntefond, och det går bli en början. För mig har det varit viktigt att får pengarna att börja jobba. Hela 2015 var ett riktigt tråk-år, där alla mina fonder låg lågt och enskilda aktieinnehav inte gav mycket heller.

    Jag har varit spänd inför utdelningsmånaderna och varit förväntansfull. Men nu när jag är framme vid sparandets första riktiga utdelningar har jag känt mig lite oviss. Tror nästan att jag når målet på "3000:-" i utdelningar till våren, men det är inte hela poängen heller. Tack vara fler av er så har jag förstått vikten av att säkra avkastningen genom visst räntesparande.

    Tack alla!

    SvaraRadera
  11. Jag har också både aktier och fonder, och har börjat vikta om till mer fonder, samt flytta pengar till räntefonder och buffert inför eventuell dipp på börsen. Brukar vikta om mina fonder då och då.
    Har i år bestämt att mina utdelningar ska fördelas på fonder, sparkonto, räntefonder samt lite aktieköp också.
    Tryggpension
    tryggpension.nu

    SvaraRadera