lördag 4 mars 2017

Köper Axfood

Då var det dags för ytterligare ett inlägg
Sedan tidigare har jag haft innehav i ICA-gruppen, och jag har varit intresserad av tanken på dagligvarukonsumtion. Erfarenheten jag gjorde med ICA-gruppen var att jag tog för givet att det alltid är tryggt att investera i denna typ av verksamhet. Detta just för att alla behöver: toapapper, smör, sanitetsartiklar mm. Men vad jag aldrig tog in i beräkningen var hur priser på råvaror svänger på marknaden, och i vissa fall kan enskilda råvaror bli dyrare i inköp.



Vid löning så passade jag ändå på att gå in i Axfood eftersom aktien dök den 6:e februari från 142:- till 134 kronor, och valet var givet. Det blev emellertid en mindre post på endast 10 st, men jag kände intuitivt att det var förnuftigt. Så, detta har föranlett detta inlägg och nu sitter jag här och försöker att bilda mig en uppfattning om bolaget.



- Så, vilka är Axfood?

I Axfood ingår butikskedjor som: Hemköp & Willys, och tillsammans svarar dessa för 2:a platsen på marknaden för dagligvarukonsumtion (Axfood totalt utgör 21%). Axfood och Närlivs samverkar även med Handlar'n, Tempo och Direkten. Året som har gått har visat goda resultat, och under 2016 visade bolaget en försäljningstillväxt på 5,1%.

Kopplat till en stor ström av asylsökande torde framtiden se ljus ut, men hittills har den Svenska staten försett de nytillkomna med mat, så ytterligare vinster låter vänta på sig. Men i relation till den påtagliga befolkningsökning under 2015 (163 000 st), så kommer dessa snart ut i samhället.

Men dessvärre saknar flera av dessa bildningskapital, och detta medför en längre transportsträcka in på Svensk arbetsmarknad. Detta går ut över barnfamiljers ekonomi, vilket i sin tur gör att de förpassas till att handla i butiker där priser är mer förmånliga. Lågprisbutiker appellerar ofta till vissa demografiska grupper: människor med begränsade ekonomiska medel, alt. nyfrälsta anhängare av nätmäklare som inte skyr några medel för att spara några kronor.


Axfood har under 2016 breddat sin försäljning genom att satsa på e-handel. Bolaget har börjat med den digitala handeln i städerna: Stockholm, Göteborg, Uppsala och Norrköping.






Axfoods butikskedjor visar på en stark expansion genom att öppna nya butiker, i genomsnitt 5-10 egenägda butiker per år.

Vad som dock skiljer Willys från Hemköpsbutikerna är hur Hemköp prioriterar centrala lägen, alltmedan Willys gärna öppnar butiker vid goda kommunikationer. Under de senaste fem åren har Axfood har haft en totalavkastning på 184%. En fördel med dagligvaruhandeln skiljer sig också från andra branscher såtillvida att den är relativt okänslig för konjunkturer.

Omsättning under 2016

Hemköp

Hemköp ökade omsättningen med 4,9 procent (6,8) till 6 171 Mkr (5 883), där jämförbara butiker ökade med 4,0 procent (5,0). Hemköp tog ett bra kliv framåt genom att introducera e-handel i Sveriges två största städer.

Willys

Willys ökade omsättningen med 3,8 procent (6,4) till 23 164 Mkr (22 320), varav jämförbara butiker ökade med 1,4 procent (4,4).

Axfood Närlivs

Axfood Närlivs ökade omsättningen med 5,5 procent (8,4) till 2 884 Mkr (2 734). Under 2016 förnyades leveransavtalen till Preem och OKQ8 och nytt avtal slöts med Hemmakväll.
Personliga tankar: Det går längre tid mellan mina nya innehav, och jag ser nu hellre att fylla på mina redan ägda bolag. För mig känns detta logiskt, att nu börja spendera tid med mina innehav och lära känna dessa lite bättre. Men jag ser alltmer ett samband med att premiera innehav kopplat till en allt större befolkningsökning: människor behöver tak över huvudet, mat och bildning.

I sommar har jag varit kund hos Avanza i två år, och att göra egna investeringar har verkligen varit lärorikt. Emellanåt kan jag bli frustrerad över att jag inte kan dra de växlar och slutsatser som jag önskar, men tänker samtidigt inte vara för hård mot mig själv. Min aktieportfölj har gått ganska bra, och inser i efterhand hur rätt jag gjorde i att köpa mig tid genom att investera i indexfonder.Indexfonderna presterar i genomsnitt bättre än en egenkomponerad portfölj för den nyligen invigde.
Vad händer nu?
Mitt kapital har växt så pass mycket under senaste halvåret, och ibland svajar det i hela kroppen.

Frågeställningarna är ständigt närvarande:

- Har jag bara haft tur med mina innehav?
- När kommer smällen?
- Hur ser min riskspridning ut?

Några insikter jag fått under dessa två år är dock:

- Gör din hemläxa innan köp!

- Gör grundliga efterforskningar innan fondköp, och låt pengarna arbeta ifred i många år.
Se till att kolla upp fonden, och vikta dess innehav i relation till vad du redan äger, så slipper du sälja.

- Köp och behåll: tålamod är en dygd, men pengar måste arbeta och pengar behöver tid. 


Tack för att ni läser min blogg, och vi ses snart igen.



Mvh VÄL


















9 kommentarer:

  1. Jag har även Axfood i min utdelningsportfölj men avvaktar för närvarande. Köpte själv vid 134;- men det är höga förväntningar på dem, även om de ger lite över 4% DA. Jag hoppas att det dippar snart, det har blivit ganska dyrt på börsen, därför investerar jag främst i preffar och utdelande ETFer just nu, de är mindre volatila och jag vet att jag får mina 7% i genomsnitt. Fortsätt lycka till med dina investeringar. //Dividend500

    SvaraRadera
  2. Jag har ännu inte tittat på ETF:er eller preffar än, men det kanske kommer. Som sagt, det går längre mellan köpen på nya innehav. Jag har märkt att jag föredrar att spendera mer tid med att läsa på mellan köpen, det känns tryggare så.

    SvaraRadera
  3. Frågeställningarna är ständigt närvarande:
    - Har jag bara haft tur med mina innehav?
    Det där med stockpicking är delikat. Det finns många olika syn på det. Min idé är att risken blir avsevärt högre när man har ett fåtal aktier, men väljer du rätt och får en kursraket så sticker det iväg. Avanza Zero följer OMXS30 och där har du 30 olika aktier.

    - När kommer smällen?

    Inga träd växer upptill himmelen och det kommer komma en korrigering. Min känsla är att du är ung och du har tiden med dig. Du får fler chanser och hinner med flera konjunkturcykler.

    - Hur ser min riskspridning ut?

    Du sprider risken med dina indexfonder, men utan att veta fördelningen så ser jag att du har 100% aktier/aktiefonder och det är en ganska hög risk. Det du måste förbereda dig är att vara uthållig. Hoppa INTE ur marknaden när det går ned, utan fortsätt köpa. Till slut vänder det. Det är då du tjänar de stora pengarna.

    SvaraRadera
  4. Det stämmer att jag valt lite högre risk i indexfonder med högre risk, och jag kommer att kontra detta nu med att börja bygga på mer räntebärande fonder istället. Vidare skall jag fylla ut min buffert och krigskassa ytterligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ung + Hög Risk => högre chans till hög avkastning. Jag kör själv rätt likt dig, men har inte haft lika hög avkastning just för att jag trillade dit på att hoppa ur marknaden för att sedan missa rekylen. Själv vill jag inte tänka för mycket på sparandet, utan jag har mina egna regler och följer de slaviskt.

      Radera
  5. Tack så mycket Prius för de goda råden, jag har blivit fartblind. Jag höll på att glömma hur 2015 år ut, hrmpf! Innan Brexit sålde jag min räntefond för 15000:- har har inte plockat upp det sparandet än, gissar att det berott på girighet. Men idag kommer jag att börja bygga upp med två st räntefonder, det känns säkrare så.

    Men då är frågan huruvida min portfölj skulle stå pall för en ny finanskris, jag torde ändå diversifierat ganska bra med tanke på att fondernas spridning? Vidare tycker jag att aktieinnehaven speglar ganska olika verksamheter.

    SvaraRadera
  6. Då du nu avslöjade din ålder får du räkna med minst 20 år investeringstid. Även om de känns säkra så ger räntefonder, vare sig korta eller långa någon nämnvärd avkastning. Jag tycker man kunde ha korta räntefonder för att säkra tillgången, de långa känns för riskfyllda nu. Det är just mot denna bakgrund som jag har en väldigt bredd portfölj med preffar som kan ses som någon form av företagsobligation. Jämförelsen haltar kanske en aning, och man borde köra en jämförelse med en räntefond, men inte ger den 7% kontant med ett månatligt kassaflöde. Jag kör som du även indexfonder.

    SvaraRadera
  7. Som det är nu avser jag att använda ca: 400 000:- till en kontantinsats på ett bostadsköp. Denna repa på börsen så kommer jag nog inte vänta länge, utan har för avsikt att köpa när jag når det beloppet. Men jag vill som många andra, inte råka ut för överraskningar. Hoppas att jag inte sitter löst till nu, när jag har så pass mycket bundet i passiva indexfonder och inga räntebärande papper?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du håller på att försöka samla ihop till 400K och du ligger under halvabeloppet så tar du rätt hög risk. Det finns chans att börsen går ned 20% imorgon. Det tär på psyket när man ser kapitalet sjunka. Om jag har förstått det rätt så har du majoriteten av ditt kapital investerat på börsen. Det gäller att ha is i magen för din kontantinsats kan ta allt mellan 5-15 år och nå, beroende på utvecklingen på börsen. Det här är en tävling där du inte riktigt vet hur långt tid det tar för dig att få ihop 400k.

      Radera