lördag 22 april 2017

Utdelningarna strömmar in


Det har varit en guppig vår för egen del, och sparandet har ställts på paus under de senaste veckorna eftersom jag sett över nödvändiga utgifter. Mitt förhållande till utdelningar tog en oväntad vändning när jag insåg att vårens utdelningar delvis täcker: sjukhusbesök, mediciner, glasögon mm.

Har jag återinvesterat utdelningarna, svar JA!



Jag är glad över att jag lagt grunden med min portfölj, och det stämmer att pengarna börjar jobba själva efter en tids sparande. Jag tänker ofta på varför jag sparar? Min käre far och bror menar att jag redan kommit upp i sådana belopp så jag kan flytta närmare dem dvs. min hemstad. 

Några av senaste tidens utdelningar


Att återvända till hemstaden för mig känns inte lika attraktivt eftersom det skulle kännas som att återvända till en gammal övergiven fritidsgård: vänner från gymnasietiden har precis som jag lämnat staden för att söka sig ut i vida världen. Därför stannar jag i stora staden och ger portföljen lite mer tid. 

Jag har inget pågående case, utan det finns andra tankar i livet som upptar min tid där jag måste börja ta hand om min själv bättre. Under alltför lång tid har jag lagt locket på, jagat pengar och stängt av känslolivet med saker utanför mig själv. Det är svårt att inte bli filosofisk i relation till ämnet pengar: 

Vad är pengar till för? 
Vart kan dessa föra en människa? 
Genererar automatiskt pengar ett ökat välbehag?

Jag tror att Steven Tyler från Aerosmith sade: - "People who says money can't buy happiness, don't know where to shop!"

Men någonstans måste jag sätta ned foten för mig själv och ta ut en kurs över vart jag vill bosätta mig, och viktigare; hur vill jag leva mitt liv framöver? 

Jag har inte varit en happy camper under de senaste tre åren, och är beredd att revidera min livsåskådning. Men jag känner mig ändå hoppfull, och idag har jag varit ute på motionerat genom att promenera några kilometer. Kroppen känns off, armar och ben verkar vara gjorda av bly. Men så är det alltid för mig efter en lång och mörk vinter.

Alla utdelningarna har hittills återinvesterats, men sparkvoten under föregående månad blev dessvärre lidande. Min portfölj ökade marginellt i värde under april och mars månad, men så fort jag avvecklat alla nödvändiga utgifter så är jag på banan igen. 

Jag återkommer och skriver ett mer nyanserat inlägg snart kopplat till enskilda innahav.


Hoppas att allt är bra med er.

Mvh VÄL

2 kommentarer:

  1. Pengar kan ge dig möjligheter, utan pengar blir det färre möjligheter. Lycka däremot är något som du måste finna själv. Vad du vill med livet. Har du ett jobb som ger dig tillfredställelse eller håller du på bli bitter över arbetssituationen?


    Att maxa bankkontot och göra avkall på saker du vill göra, men undviker för att spara pengar tror jag att det gör en vilse. Du lever bara en gång så det gäller att använda tiden väl. Tiden går fortare och fortare.

    SvaraRadera
  2. Lycka är jag på jakt efter, men som bloggen antyder "Vad är livskvalite?" Många nya val kopplade till pengar beträffande rutiner, kost, drömmar är på gång. Men det är omvälvande, tack för ditt inlägg.

    SvaraRadera