söndag 7 maj 2017

Bordet står dukat med Duni


Det har gått några månader sedan jag påbörjade ett nytt case. Jag har varit intresserad av Duni under det senaste året, men har känt att jag behövt göra ytterligare efterforskningar. Duni är primärt försäljare av produkter kopplade till vad vi har på vardagsbordet: bestick, servetter, ljus, koppar mm. Dunis största delägare är: Melby gårds investerings AB, Swedbank Robur Fonder, Carnegie Fonder, Polaris Management LLC, Lannebo Fonder.

·      Företaget har en direktavkastning på 4,19%
·      Duni delar ut 5 kronor per aktie 1 ggr per år.
·      Utdelningsdagen är infaller den 10:e maj.
·      Dunis P/E-TAL ligger på 16,78. 
·      Volatiliteten ligger på 22,78%

Under april månad föll aktien från 133 kronor till nuvarande 119 kronor, vilket fick mig att vakna lite grand. Jag betraktar bolaget som en sund investering, detta eftersom dessa angränsar till dagligvarukonsumtion. Visst antyder den senaste rapporten att prisjusteringar kan förekomma i relation till stigande priser på råvaror, men jag bedömer inte produkterna allena kopplade till specifika säsonger. Men jag tror ändå att bolaget ökar omsättningen under högtider som: påsk, midsommar, jul eftersom det är tillfällen där familjer vill bjuda till fest och presentera sina hem på bästa sätt.

Dunis nettoomsättning under första kvartalet ökade med 45 MSEK
Totalt uppgick nettoomsättningen till 1 004 (959) MSEK, justerat för valutakursförändringar en ökning om 3,3 %. Trots negativa valutaeffekter har alltså bolaget ökat sin omsättning. Duni stötte även på motgångar i samband med högre kostnader för råmaterial, detta har i sin tur medfört prisjusteringar gentemot kunderna.

Utdrag ur Dunis delårsrapport

 Resultatförbättring inom Table Top - 1 januari – 31 mars 2017 (jämfört med samma period  föregående år 25 april 2017)

·      Nettoomsättningen uppgick till 1 004 (959) MSEK. Justerat för valutakursförändringar ökade -nettoomsättningen med 3,3 %.
·      Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,22 (1,16) SEK.
·      Stärkt resultat trots negativa valutaeffekter och ökade kostnader för råmaterial.
·      Resultatförbättring inom största affärsområdet Table Top.
·      Affärsområde Meal Service fullföljer sina marknadssatsningar med en fortsatt stark tillväxt.
·      Investering i logistikfastighet i Osnabrück, Tyskland, påverkar nettoskulden med 55 MSEK.




Med tanke på att jag redan är aktieägare i: Axfood, ICA så kändes det ganska naturligt att investera i en varsamhet med kopplingar till mat. Människor behöver alltid äta, och därför tycker jag också att det är roligt att komplettera med ett bolag som inriktar sig på estetik till vardagsbordet. I vår vardag lagar vi inte bara mat för att slippa gå hungriga, utan givetvis är middagar och festligheter ett tillfälle där vi möter varandra och skapar nya vänskapsband.

För mig ligger Duni ganska bra i pris just nu efter den senaste nedgången. Därför kommer jag använda nästa veckas utdelningar från Investor och Swedish Match till ett köp i Duni. Som vanligt börjar jag smått, fortsätter att läsa på om företaget och sinom tid kanske öka.

Vad har ni för tankar om Duni?









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar