söndag 14 maj 2017

- ”Inte OM börsen kraschar, utan när den kraschar".

Vi har haft ett börsrally utan dess like under det senaste halvåret. Marknaden är enligt många framträdande ekonomer övervärderad. Mycket av detta är ett resultat av det låga ränteläget som nu rått under några år, samtidigt som mannen med den bloda kalufsen bidragit till en kanske överdriven optimism i USA. Trump har gått till val på enorma skattesänkningar för företag, massiva infrastruktursatsningar samtidigt som han river upp klimatavtal. Dessvärre måste vi nu hålla i hatten, detta eftersom det Amerikanska folket snart träffas av insikten att han inte klarar av att leverera sina vallöften.




I Svenska Dagbladet ”Lugnet före stormen – skräckindex oroar experter” 2017-05-13 skriver Helena Wande om ”VIX”, termen som definierar ”skräckindex”. Under måndagen stängde New York på en VIX-nivå som låg under 10, vilket bara hänt vid någon enstaka gång tidigare.  

Citat ur artikeln: ”När Vix står lågt anses det signalera att oron för volatilitet på börsmarknaden är låg. Samtidigt är det amerikanska storbolagsindexet S&P 500, som ligger till grund för indexet, på rekordhög nivå. – Jag tycker att Vix ligger på förvånansvärt låga nivåer. Man kan se det som att det har varit en lång period av stabilitet nu, men det betyder inte att det kommer att fortsätta vara så framöver, säger Anna Breman, chefsekonom på Swedbank.”


Vi har nu några år av stödköpsprogram tillsammans med låga räntor som driver på en naiv optimism menar många. Sparare har flytt storbankerna och sökt sig till börsen och lagt sina investeringar i aktier och liknande tillgångsslag. Personligen tror jag inte att de låga räntorna kommer att hålla i sig, och vet själv inte hur jag bäst garderar mig. Min portfölj består av indexfonder och aktier och innehaven har gått upp med raketfart. Även om jag borde vara glad, så känner jag samtidigt en viss oro – tänk på min portfölj bara är luft, och vad händer om börsen dippar ordentligt inom en månad?

Min strategi är att fortsätta att bygga på min Spiltan Räntefond, och den behöver verkligen fyllas på. I samband med Brexit sålde jag av allt innehav där och gick in i enskilda aktiebolag istället. Detta har med facit i hand lönat sig, men om jag istället borde haft en krigskassa i beredskap, hade jag sluppit sälja av innehavet i räntefonden. I skrivande stund har jag blygsamma 7000: - i räntefonden, men den kommer att fyllas på. Pengamaskinen arbetar för fullt, och avkastningen talar för sig själv – jag verkar ha gjort min hemläxa för hur jag får pengarna att jobba. Men som sagt; jag tänker inte slå mig för bröstet än, utan ett visst mått av ödmjukhet kommer nu väl till pass. Jag har läst mycket, kollat upp mina innehav innan köp, men världsmarknaden har också varit gynnsam under det senaste halvåret.


Kraschen kommer, men jag vet inte när?






7 kommentarer:

  1. Intressant tema som petar på en öm punkt, psykologi. Hur man reagerar i en viss situation innan man varit med om den är svårt om inte omöjligt att veta. NÄR börsen väl går ner rejält så har jag personligen förberett mig genom att veta att jag faktiskt köpt bra (aktier) bolag. Dessa kommer med stor säkerhet klara av en kris och fortsätta med det de gör i dag oavsett om börsen går ner 30-40%. Fonderna har jag heller inget bekymmer med och jag hoppas och tror att preferensaktierna fortsätter att betala ut. Jag är nog snarare min egen värsta fiende om jag plötsligt skulle få elaka tankar om att börja sälja av. Men på något vis så tror jag inte att jag gör det. Jag är för erfaren i övriga livet och även om jag inte varit med om en börskris så har andra kriser i livet lärt mig att härda ut. Jag tror nog att de flesta av oss långsiktiga klarar en kris bättre än börsspekulanter gör.

    // Procentpanik

    SvaraRadera
  2. Jag tror att vi båda har samma fokus; att om börsen kraftigt går ned skulle vi handla istället för att sälja. Just nu går allt med raketfart, vilket är både glädjande och oroande samtidigt. Det finns en mängder av scenarion som ligger som ett mört moln på himlen just nu: rädslan för en havererad bostadsmarknad, Trump och Nordkorea, integrationen mm. Hoppas att allt är väl med världen, och jag hoppas snart få in det felande kapitalet. I relation till övriga problemen på vårt klot dras jag med lyxproblem, men vill flytta rätt så fort som möjligt.

    Tack för att du skrev några rader :)

    SvaraRadera
  3. Ja det känns lite som att det går för bra just nu, man blir lite fundersamm...
    Jag tappade dig där, vad menar du med att få in det felande kapitalet?
    Ska du flytta? Eller syftar du på att flytta kapital?

    // Procentpanik

    SvaraRadera
  4. På tal om psykologi, jag var visserligen ganska grön på börsen men när Brexit-dippen kom 2016 så handlade jag för allt jag hade och lite till.
    Mod och morske män!

    SvaraRadera
  5. Med "det felande kapitalet" menade jag pengarna som man saknar.

    SvaraRadera
  6. På tal om börsoro.....Dagens inlägg från Hemberg:
    http://blogg.avanza.se/hemberg/2017/05/17/borsoron-pa-10-arslagsta/

    Rätt pengar på börsen var det ja..

    SvaraRadera
  7. Well, well - läste även Hembergs optimistiska inlägg, men i skrivande stund har börsen dippat ordentligt. Men man får vara glad över rean :)

    SvaraRadera