torsdag 18 maj 2017

Sålde Swedish Match - Ett skönt beslut

När jag gick in i Swedish Match var det med en liten klump i magen över ett moraliskt dilemma. Jag tror en stor del av den Svenska befolkningen vet vad detta företag tillverkar: snus, cigaretter, tändare mm. Som ganska grön på aktiemarknaden så stirrade jag mig blind på bolagets generösa utdelningar tillsammans med bonusar. I skrivande stund ägde jag Swedish Match i lite över ett års tid, men jag har inte varit en glad ägare: - Vill jag verkligen sponsra ett företag som tillverkar en produkt som folk blir sjuka & t.o.m. leder till döden?


Svaret på den frågan har emellertid inte låtit vänta på sig. För några månader sedan ringde min barndomsvän upp mig och förklarade hur hennes mamma var sjuk i lungcancer. Mamman hade dock bestämt sig för att sluta röka, och var rökfri sedan några år tillbaka. Trots det drabbades kvinnan av cancer, och med dödlig utgång.

Jag har talat med min vän ibland flera ggr per vecka, tröstat och lyssnat till hennes förberedelser av begravningen av sin mamma. Hon har ringt och gråtit, jag har tröstat och inser hur vi varit vänner sedan lågstadiet. Idag är vi vuxna, med alla prövningar som livet ger oss.

Jag kan inte rättfärdiga sponsringen av detta bolag sedan dess, och förstår inte hur jag tänkte?
För några dagar sedan sålde jag av hela mitt innehav i bolaget, med en mindre förlust. Jag har dock erhållet flera utdelningar som täckt upp förra årets kursfall, och jag överlag gjort en vinst. Pengarna som jag fick efter försäljningen fördelades på två indexfonder, som där jag indirekt kan vara delägare i mindre moraliska bolag, men åtminstone har jag tagit beslutet att vara tecknad direkt i ett tobaksbolag.

Försäljningen landade på 8840:- som fördelades på två indexfonder, och en drygt 1500:- valde jag att lägga i Castellum.

Efter två år i Avanza inser jag hur man skapar relationer till bolagen man äger, och läser in sig på dessa över tid allteftersom man följer nyheterna. Läxan som jag lärt mig av detta är inte kopplat till pengar och vinst, utan vilka bolag som känns bra att sponsra.

Världen är knappast i ordning just nu, men kommer hädanefter sträva efter att investera i verksamheter som inte skadar andra.



Mvh VÄL

2 kommentarer: