fredag 4 augusti 2017

Amors Pilar

Hej på er, hoppas att sommaren varit bra!

Jag har nu haft ett uppehåll från bloggandet under en dryg månad, tyckte att det var dags. Annars brukar jag skriva regelbundet, men nu kände jag att jag behövde en paus – och så har jag blivit kär.



Kärleken verkar vara en underlig företeelse, angränsar nästan till sinnessjukdom. Det verkar som många som drabbas tappar all rim och reson, och så har det varit för mig även denna gång: minskad aptit, sömnrubbningar, dumflinar konstant, drogad av ett euforiskt lyckorus där de mest enkla tankeprocesser blir ett företag. Kort sagt: jag har inte varit mottaglig för att kolla börsen regelbundet. Detta rättfärdigade också ett köp av en riktigt stor säng, och jag ångrar mig inte – sover som en prins.

Som många vet befinner sig OMX30 på dipp sedan slutet av juni månad. Jag kollade av mitt innehav och insåg att jag tappat ganska mycket sedan juni, men misströstar inte eftersom att jag vet att börsen kommer hämta sig med tiden. Har haft ett tapp i perioder mellan 5-6000 kronor, men detta varierar. Som sagt; nu gäller det att ha is i magen.

För närvarande har jag inte span på några nya innehav, utan kommer ägna mig åt att fylla på befintliga innehav. Jag har ca: 10 000: - kvar till nästa milstolpe på 200 000:-  men detta hänger även på hur kursen står. Det kan gå snabbare om sättningen inte håller i sig, vi får hålla tummarna att jag når målet nästa månad. Som vanligt misströstar jag i perioder och vill att saker och ting skall gå lite snabbare. Men samtidigt som jag borde vara tacksam för arbetet som jag gjort. Att börsen backat under sommaren är egentligen någonting som jag väntat på eftersom jag får mer för slantarna.

Utgifter som jag har unnat mig under vår och sommar har varit:

·      Glasögon 2 par: 7000: -  

·      Ny Säng: 19000: -

Det är en omvälvande tid för mig, och mycket handlar om insikter om mående och personlig utveckling. Vidare har jag gått in i en relation, vilket var många år sedan; kort sagt, det kommer nog svaja lite framöver. Men jag känner att jag lever, och detta för första gången på länge.

Som bloggens titel antyder ”Vad är livskvalité?” så känner jag nu denna ut i fingertopparna. Börsen må vara på dipp, men mitt mående är på topp.


Love VÄL

5 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt att du är kär o galen! Det är det bästa som finns och jag är så glad för din skull. 19 000SEK för en säng, ja du kan nog behöva en rejäl bädd :-)
    Skit i börsens svängningar, det är en naturlig del i spelet. Köp billigt och behåll så blir det bra i slutändan. Dina fonder har du alltid om det skulle skita sig med enskilda aktier.

    SvaraRadera
  2. Grattis till sängen och framför allt kärleken. I slutändan är pengar bara pengar. Du kan inte köpa mer tid för pengar, men mer fritid (tänk städning, handla mat osv). Förhållande kan göra det få en att fatta märkliga beslut, men det som är viktigt är att ta det lugnt. Om det är rätt så är det rätt.

    SvaraRadera
  3. Tack mina vänner! Jag har passerat 40 strecket, men just nu är jag lika larvig som en 16 åring. Jag har på mig mina rosa brillor och livet är fantastiskt. Det är sant som ni säger: pengar är bara pengar. Länge har jag letat efter substans i tillvaron, och alltför många dagar har gått till att räkna kronor och ören, uppehålla sig på arbetet mm. Nu känner jag verkligen att jag fått en välförtjänt semester och mår jättebra.

    Hoppas att även ni mår bra!

    VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir extra glad när livet leker för dig! Att få spendera tid med sin kära är värt mer än alla stålar i världen. Tänk också på hälsan. Plötsligt så kanske du inte har den en dag och vad ska du göra med miljonerna på banken då? Rent investeringsmässigt så har det inte hänt så mycket, men ska man prata ekonomiska fördelar så blir det bonus om man flyttar ihop och endast har kostnader för ett boende.

      Radera
  4. Grattis! Bara flyta med i livet nu! :)

    SvaraRadera