lördag 13 januari 2018

Samma avgift för likvärdig fond

Gjorde mitt kvitt Didner Gerge Aktiefond. Efter att ha läst en artikel för två år sedan på Jan Bolmesons ”Rika Tillsammans” så argumenterade han för att ibland kan det vara värt att betala extra för en fond, detta utifrån hur den presterat historiskt. Detta är givetvis ingen garanti för att den skall fortsätta prestera bra.




Avgiften för Didner Gerge Aktiefond var alldeles för dyr. Den har en förvaltningsavgift på 1,24, vilket på 50 000: - kostar spararen 620 kronor( 0.0124 x 50 000 = 620:-).

Didner & Gerge har den största exponeringen mot Sverige och västeuropa, vilket fick mig att känna att den var överflödig eftersom Spiltan Aktiefond Investmentbolag även till stor del speglar Sverige. 

Spiltan har enligt grafen ändå presterat bättre än Didner, och har en avsevärt mycket lägre avgift på 0,27%. Skillanden blir alltså på samma belopp (0.0027 x 50 000 = 135 kronor) 

Detta ger totalt en mellanskillnad på 485:- vilket kanske inte verkar så mycket pengar på en femårsperiod, men om ändå Spiltan historiskt presterat lika bra, så varför inte? Om man däremot ställer dessa tre fonder gentemot varandra under en 10 års period så har Didner & Gerge åtminstone presterat bättre än SPP Aktiefond USA.



                                                                          Didner & Gerge



                                                          Spiltan Aktiefond Investmentbolag


                                     

Sedan försäljningen gick igenom fördelades beloppet 18 000:- på två indexfonder + en räntefond. Resterna på dryga 700:- gick in i Saltängens aktier.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 6000:-
Spiltan Räntefond: 6000:-
SPP Aktiefond USA: 6000:-

Jag har länge pratat om att fylla på pengar i räntor, och jag antar att nu var det dags. Vidare måste jag ha mer i likvider för oväntade utgifter. 



         Tips som jag brukar använda mig av: 

  • Använd sidan Morningstar för att kolla upp era fonder. 
  • Håll förvaltningsavgiften låg mellan: 0.20 - 0.30%
  • Jämför fonder med hjälp av Avanzas grafer.
  • Titta på exponeringen mellan världsdelar och investeringar. 
  • Undvik aktiv förvaltning eftersom en billig indexfond kan prestera lika bra.


             Ha det VÄL






2 kommentarer:

  1. Tänkte bara kommentera förvaltningsavgiften. Numera visar Avanza produktens totalavgift, vilket är förvaltningsavgiften + transaktionsavgifter. Har själv ingen fond som är aktiv förvaltad då det innebär att det finns en människa som skall fatta beslut. Människor är drabbas av bias. Tack för en bra blog!

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren. När jag skrivit förvaltningsavgift har jag åsyftat totala avgiften. Jag har även sett andra kommentera den nya redovisningen. :)

    SvaraRadera