söndag 11 februari 2018

Skuldfri & Hyckleri


Detta år har präglats av avbetalningar och stora utgifter.

Det har varit: glasögon, ny säng, men också en förstärkare. Inga av dessa har varit döda pengar utan jag har haft en enorm glädje av dessa inköp. Men nu, äntligen kan jag återgå till min vanliga sparkvot på 9000:-

Utdelningsmånaderna står för dörren och jag känner mig hoppfull. Jag skall försöka boosta mina kommande utdelningar inför våren genom att lägga en större summa på utdelningsaktierna i slutet av februari. Målet är att passera 4000: - i utdelningar inför våren, och sedan kommer jag att återgå till indexfonderna igen.

Som vanligt har vi en skakig omvärld med Trump och den amerikanska ekonomin som påverkar våra portföljer. På grund av en fortsatt stark ekonomi i Amerika har avsevärt många fler kommit i arbete, och med detta följer inflation. Påföljden av dessa resulterar i stigande räntor som korrigeras av amerikanska centralbanken. I orostider blir folk mer restriktiva, och många säger sig förutse en krasch.

På kort tid har mina konton: ISK och Kapitalförsäkring tillsammans gått ned nästan
14 000: -men jag känner mig ändå inte orolig. Börsen kommer och går när det handlar om tillfälliga värdeökningar och tapp. Antingen handlar man på för högra nivåer, eller får du passa på när det är rea :)

Precis som vi har en orolig omvärld händer det lika mycket i Sverige.

Detta för att vi just gått in i valår; och även här råder en total inflation. Valfläsket är igång, och i skrivande stund skulle samtliga partier sälja varmkorv för att vinna röster. Vad som är slående är hur flertalet partier adapterat Sverigedemokraternas politik i flyktingfrågan. Detta urholkar också partiernas dignitet, och ett tapp av förtroende följer hos väljarna.

För mindre än fem år sedan ville igen ta i SD med tång, och idag talar: Moderater, Social demokrater samt KD om kraftigt reducerat flyktingmottagande, och flera av dessa har även börjat vurma för ett allmänt tiggeriförbud.

Ibland bärs argument upp av VEM som säger vissa saker och NÄR det sägs!







Det verkar som om vissa har företrädesrätt att inta politiska ståndpunkter i olika lägen?

Jag kan inte för mitt liv bestämma mig för hur jag skall närma mig valåret. Alltför många partier har komprometterat sina principer för att vinna röster.

 Magdalena Andersson nämns i SVD artikeln "Sök er till ett annat land" (21 december 2017)

I artikeln kan man läsa följande:

– ”Integrationen fungerar inte som den ska. Det gjorde den inte före hösten 2015 heller, men för mig är det uppenbart att vi inte kan ha ett större asylmottagande än vi klarar av att integrera. Det blir inte bra för de människor som kommer hit och det blir inte bra för samhället i stort heller, säger hon i en intervju med Dagens Nyheter.

De som kommer hit kommer att möta ett mycket ansträngt läge och enligt Andersson finns det större möjligheter att få bostäder och utbildning i andra europeiska länder, där man dessutom kan behandla ärendena snabbare.

– Jag tänker att de personerna har större möjligheter om de söker sig till något annat land, säger hon till DN.

Finansministern tycker också hennes eget parti har skuld i att läget blivit så ansträngt.

– Det finns anledning för oss Socialdemokrater att vara självkritiska. Vi skulle tidigare ha varit tydliga med att vi inte kan ha ett större mottagande än vad samhället klarar av att ta emot.”


På nyheterna konfronteras ledande politiker om vilken Sverigebild som skall råda, vad är sant och vad är falsk.

-       Svensk ekonomi är på frammarsch och ungdomsarbetslösheten sjunker.

-       Vi ser ett totalt haveri inom offentliga sektorn, och en systemkollaps är förebådande!

-       För många utrikesfödda står utanför arbetsmarknaden, vilka skall betala välfärden?

-       Vi behöver invandring pga. en åldrande befolkning.

Jag vet inte om jag orkar harva nyhetsartiklarna längre. Det förekommer bara gammal skåpmat i ny förpackning, och även här råder total brist på kritisk journalistik som i sin tur leder till intellektuell inflation.



Ha det VÄL









4 kommentarer:

  1. Hej! Intressant! Och jag håller med dig. Man är ganska skeptisk till media idag. Och jag kan inte förstå att media fortsätter att hävda att "Sveriges ekonomi är på frammarsch" när vi inte haft en reallönetillväxt på många år samt att vi har den minsta BNP/capita tillväxten på 30 år och de facto ingen BNP/capita tillväxt alls de senaste 10 åren. Lite mer om detta här:

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-02-09/sweden-s-economic-boom-revisited

    SvaraRadera
  2. Roligt att du skriver. Det kommer bli allt svårare att sålla i medialandskapet framöver.
    Jag kommer att se över artikeln som du länkar till. Skriv gärna med lite mer input.
    Tack för påhälsningen.

    Ha det VÄL

    SvaraRadera
  3. Det går ju bra för Sverige, men pengarna har ju inte hamnat i folks fickor. Det är egentligen den stora problematiken, när medelklassen inte får ta del av det så växer inte ekonomin. Tänk också att vår valuta är nedtryckt för att försöka få inflationen att gå upp, men får vi inte reallöneökningar så kommer vi inte heller öka konsumtionen. Så det går lite hand i hand. Alternativet är att sätta in 100lök i varje svensks konto så lovar jag att inflationen går upp och ekonomin går upp i en högre växel till.

    SvaraRadera
  4. Alltid tacksamt att få en uppmärksammad blogg. Jag får helt enkelt läsa in mig på reallöneökningar. Gissar av resten av de representerade partierna ägnar sig skräckpropaganda, eller kanske det faktiskt finns viss substans i vad det säger.

    SvaraRadera