söndag 25 mars 2018

Målar igen!

Det har gått några år innan jag plockade upp penseln igen.

Efter jag gått min yrkesutbildning så tacklade den skapande verksamheten av, andra ämnen tog all min tid. Vidare har jag inte känt mig motiverad, och jag antar att jag inväntade rätt tillfälle att börja om. Denna gång känns allt lustfyllt, opretentiöst och jag kan leka med färger som jag inte kunnat på väldigt lång tid.

Jag är skolad i både: teckning, måleri och foto. Men under senare år så har foto många gånger ersatt måleriet, just för att olja/akryl kräver sitt utrymme.
Nu har jag återgått till skisser i vattenfärg och tusch, vilket känns väldigt roligt.



                                                  Talgoxe: A4 - Vattenfärg, tusch + akryl


Träning & Hälsa

Jag har sedan två månader börjat träna spinning = cykling inomhus för instruktör. 
Det tog en stund att väcka kroppen eftersom jag inte tagit hand om mig själv på många år. Nu kör jag dock både kardio såväl som frivikter. Jag har också lagt ned socker och dragit ned på kolhydrater.

Budget och sparande

Sparkvoten har gått upp till minst 9000:- varje månad. Detta för att jag gjort mig kvitt avbetalningar som legat över mig i 6 månader, men det var nödvändiga inköp.

Börsen verkar dippa just nu, och vi rör oss in i en lågkonjunktur. Ekonomin hade sin höjdpunkt under sommaren 2017 och nu är tillbakagång att vänta. Jag är lite rädd för hur det kommer gå för banker och fastigheter, men det är lika bra att passa på under rean.

Allmänt mående

Genom alla år har jag haft en svängig bakgrund med upp och nedgångar i mitt mående. Jag har dock fått hjälp, och numera planat ut. Det tog många år innan jag fick redan på bakomliggande orsaker, men nu är jag på rätt väg.

Jag har livskvalité för att jag kan disponera min energi, och svängningarna i humöret lyser med sin frånvaro. Detta har medfört: ökad koncentration på jobbet, känner lust inför att pröva nya saker, bättre minne.

Jag tror att 2018 kommer bjuda på goda utsikter för mig.

Hoppas att alla har det VÄL

6 kommentarer:

  1. Gratis solljus är också en riktigt fin energikälla för både kropp och själ (och hushållet om man nu är inne på sånt). Kan inte minnas att jag någonsin längtat efter vårsolen så mycket som nu, men månaderna inomhus på ett kontor sätter helt klart sina spår. Annat var det när jag under mina yngre år jobbade utomhus och skottade samt rattade liftar hela dagarna.
    Kul att du plockat upp målningen! Flickvännen fyllde år i veckan och fick en målarväska med akrylfärger av undertecknad. Jag är mer inne på olja men det spelar ingen roll vilken sysselsättning man företar sig, bara den blir av.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren Prepper Invest. Även jag längtar efter våren. Idag kändes det att man klivit upp en timme tidigare, och antar att soltimmarna kommer snart:) Jag har genom alla år primärt arbetat med olja, men på senare år gått över till akryl. Anledningen har varit att jag arbetat så pastost så att torktiderna blir alltför långa med olja. Akryl kanske inte får samma liv i färgerna, men det går ändå att komma riktigt långt. Bilden ovan är dock: akryl, vattenfärg + flytande tusch :)

    SvaraRadera
  3. ÄNTLIGEN! Jag har ju velat se ett alster av dig länge. säkert ett år sedan jag frågade dig om du vgade lägg ut något man kunde totta på ocj jag kan bara vara djupt imponerad av din talang. Jag har hela livet önskat att jag kunde åtminstone rita något som var igenkännligt men det är bara att inse att jag kan inte ens öva upp denna ådra till något bra. Vissa saker är mankanske lagd för och med träning bli bra på men teckning tillhör inte den kategorin för min del så jag passar på och njuter av folk som kan istället. Tack för att du delad med dig.

    SvaraRadera
  4. OJ, det blev rätt många fel i texten ovanför, ber om ursäkt, jag ska bättra mig!

    SvaraRadera
  5. Det gör ingenting Procentpanik, även jag skriver fel på folks sidor när jag lämnar en kommentar. Roligt att du gillar min teckning/måleri. Men även du har fina bilder, jag vet sedan tidigare att du fotar om jag inte minns fel. Jag skall se till att illustrera fler bilder inför mina blogginlägg, tror att det skulle kunna vara mer personligt på det sättet :)

    Hoppas att ni alla har det VÄL

    SvaraRadera
  6. Ja lägg gärna ut fler av dina alster, det är jättekul att se dem och som du vet så uppskattar jag bloggare som vågar vara lite personliga. Ja det kanske är en ide som jag norpar att lägga lite egna bilder även på PP bloggen, vi får väl se om det är något som passar?

    SvaraRadera