lördag 10 mars 2018

Skanska & Bostadsmarknaden








Vad kommer att hända framöver?

När jag gick in i mina investeringar satt jag min tillit till bostads, men även byggbranschen i relation till vår snabba befolkningsökning i samband med migrationen. Vi har sett en stark byggnadstakt i Sverige under 2017 i Sverige, men trots det infaller nu en avmattad bostadsmarknad.



Regionerna som visat störst nedgång har varit Stockholm som har backat hela - 7% med en årstakt för länet, och de centrala delarna – 8%. Detta medför nu att vi har samma nivåer som under hösten 2015. Men de mest negativa ”månadssiffrorna” utgörs just nu av Göteborg där staden backat – 3% senaste månaden.


Nedan - Svensk Mäklarstatistik






Det verkar som om köpare förhåller sig med avvaktande, just pga. osäkerheten på marknaden. Detta medför att köpare och säljare kan mötas i ett närmre samförstånd en tidigare. Många köpare har sedan länge förutspått en avmattning på marknaden tom en krasch, men vi verkar ha landat i en pys-punka istället. Kraften i de mest överprisade områden håller på att stabiliseras till mer rimliga nivåer.


Villapriserna föll i förra månaden Stockholm med 2%, och primärt är trenden mest negativ här med en årstakt på  -3%. De övriga storstäderna som Göteborg och Malmö visar däremot på en ökning i årstakt +1% respektive och för Stor-Malmö +7%.


Byggsektorn


I december 2017 spådde Dagens Industri dock Skanska som det mest vettiga valet för investerade inom byggnadssektorn. Skanska har haft en fortsatt stabil bostadsproduktion, med tanke på att Skanska landat en serie av uppdrag i USA som en svar på Trumps gynnsamma skattereform.

”Ur ett risk- och avkastningsperspektiv framstår Skanska som det vettigaste valet i byggsektorn. Bostadsproduktion stod för 6 procent av byggdelens orderingång och lönsamheten i USA lär successivt krypa upp när dåliga kontrakt går mot sitt slut. Samtidigt gynnas Skanska tydligt av att Donald Trumps skattereform nu är klubbad. Direktavkastningen på 5 procent är historiskt hög vilket signalerar att aktien är nedtryckt”, skriver Di.


Men vi kommer nog att se en totalt svagare bostadsproduktion under resten av 2018, vilket kommer att leda till färre vinster för företagen.

Personligen tror jag att jag kommer att investera ytterligare i Skanska just nu, men är beredd på fortsatta nedgångar. Prismässigt har aktien tappat så pass mycket så för mig framstår det mer attraktivt att handla på dessa nivåer.

     


Vad som dock gör mig nervös är höjningen av reporäntan i USA, vilket jag även tror skulle kunna påverka produktionen i USA.

 

Vidare genomgår Skanska en omfattande omstrukturering för att förbättra lönsamheten. Detta kommer att medföra kostnader på 1,1 miljarder kronor under det fjärde kvartalet, och ytterligare kostnader på 600 miljoner kronor under 2018. Skanska har sedan tidigare vinstvarnat. 3000 anställda kommer att få lämna sina arbeten, en åtgärd som vidare skall ge reducerade kostnader på 1 miljard årligen. Styrelsen har dock föreslaget i bibehållen utdelning på 8,25 kronor aktien.

 

Vad är livskvalités utdelningar

 

Utdelningar i portföljen ligger just nu på 4198:- from idag till resten av det kommande året. Ett alternativ just nu vore att lägga en större summa i Skanska och hoppas på ett trendskifte.

 





Enligt nyhetsrapporteringen har svensk ekonomi nu sina högsta nivåer, och en kommande lågkonjunktur är att vänta, suck. Vi har dock några veckor framför oss inför nästa löning, och jag känner att jag måste ta vidare beslut då.



Ha det VÄL



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar