måndag 16 april 2018

Varför går börsen så trögt?

Jag har svårt att gilla läget, att vi har en sättning i ekonomin just nu. Genomgående strömmar rapporterna in angående bostadspriserna i Stockholmsregionen, och hur alla köp bromsats av det nya amorteringskravet. 

Samtidigt är jag nöjd över hur priserna på aktier såväl som bostäder återgår till lite mer rimliga nivåer just nu, men det är alltid segt att se en stagnation i portföljvärdet. 


Jag har jämfört mitt kapital med OMX30 i dagarna och försökt att utröna vilka sektorer som går sämst, och det verkar onekligen vara banker och byggbranschen som backar mest just nu. Mitt aktieinnehav i Handelsbanken ligger - 12,27% i avkastning (1371:-) liksom Skanska (11,43% = - 1485:-). 




Ända sedan Trumpen kom till makten i USA har vi fått dras med en skakig omvärld, och så verkar de förbli under 2018. 

Vad som är nytt i portföljen är hur jag sålde av mina aktier i Duni eftersom senaste rapporter visat hur Duni backat under de senaste två åren pga. höjda råvarupriser, och därav måste de korrigera priserna på sitt segment. Jag gjorde en dryg förlust på affären på 300:- och skaffade istället ett nyförvärv: Ocean Yield; ett Norskt rederi som hyr ut sin flotta för transport av olja. Avkastningen ser god ut inom företaget på 9,13% och betalas ut i form av varierande interimsutdelningar 1,53 NOK och ordinarie utdelningar på 14,8 NOK några ggr per år. 

Vad som är roligt dock är att utdelningarna fortsätter att strömma in! Med tanke på att jag fortfarande ligger tyngre i indexfonder så blir utdelningarna inte massiva, men ändå kännbara. Nedan finns en rapport om vad jag förväntas att få in under våren. 


Jag hade hoppats på att nå nästa milstolpe (250 000 kronor) under våren, men beroende på en skiftande börs så kanske det får vänta?

Vad som är positivt är att våren är här, och jag söker jobb. Enligt flickvännen genomgår jag en reningsprocess är jag rensar ut det gamla, för att ersätta med det nya: träning, kasserar allt onödigt ur förrådet, städar igenom hela lägenheten och gör mig kvitt allt som jag aldrig använder. Har även satt upp mig på en sida för bostadsbyte, och hoppas på att få napp snart.  

För mig känns allt lite läskigt just nu. Under senaste året har allt kastats över ända: en kärleksrelation, söker nya jobb, börjat träna, försöker lämna norra sidan av stan till förmån för att flytta till den södra, närmre flickvännen, börjat skapa/måla igen.
Ingenting är sig likt, men antar att det är positivt.

Med våren kommer en pånyttfödelse, och jag hoppas på att kunna fortsätta på den inslagna banan.


Hoppas att alla har det VÄL

2 kommentarer:

  1. Hej VÄL.

    Det händer mycket i ditt liv just nu. Riktigt kul att allt går bra för dig med alla planer :-) När livet i övrigt fungerar bra brukar även sparandet påverkas positivt. Så har det iallafall vart för mig. Jag är säker på att du fixar 250 000 kr snart. Sen är det bara att sikta vidare mot nya mål :-)

    Ha en fin dag.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Yes, allt går framåt. Jag såg också att du har en stadig summa i likvider, verkar intressant :)

    Jag måste pressa tillbaka till förhållandet 60% indexfonder nu, detta eftersom jag ligger för högt i rena aktieköp. Vidare kommer jag nu att börja satsa mer på likvider och räntor (det säger jag jämt, och så tar frestelsen överhanden)

    Hoppas att allt är VÄL

    SvaraRadera