torsdag 3 maj 2018

Pengarna Växer - Passerat 250 000:-

Då var det dags för ännu en milstolpe.



Jag har nu passerat 250 000:- aning tidigare än vad jag räknat med. Börsen har varit högst volatil, och det har varit svår att förutse någonting överhuvudtaget. Om vi hastigt tittar på OMX30 över senaste året har index tappat – 2,80%.




Jag antar att det är tid för återhämtning för enskilda bolag, och hur kapital skall återinvesteras i verksamheter. Jag har varit med så pass länge nu så jag inte oroar mig allt för mycket.

Så vad har jag gjort på sistone?

Jag sålde Duni under förra månaden eftersom avkastningen gått trögt, detta beror på dyrare råvarupriser vilket återspeglats på aktiekursen. Jag har smått börjat röra tillbaka mot indexfonder för att vikta om portföljen. Nu är visserligen aktier och indexfonder samma tillgångsslag, men diversifieringen kommer automatiskt med en indexfond, och därav känns det lite tryggare.


Nya innehav sedan förra månaden är:

Fortnox: Erbjuder internettjänst som arbetar med digital bokföring.
Ocean Yield: Skeppsvarv som hyr ut sin flotta för transport av olja mm.

Portföljens största uppsving under senaste året gjorts bland mina utländska aktier, där avkastningen varit väldigt bra. Men över tid har det varit indexfonderna som gått bäst. 


Under våren har jag även fått några tusenlappar i utdelningar från högutdelande aktier. Inte alla bolag i portföljen är utdelare, men istället har dessa haft en större värdeökning i kurs. 



Nuvarande Direktavkastning

Abbvie: 32 x 8 = 256 kr
Activision Blizzard: 3 x 10 = 30 kr
Axfood: 7 x 70 = 490 kr
Castellum: 5 x 80 = 400 kr
Fortnox: 0.25 x 62 = 16 kr
Handelsbanken: 5.50 x 110 = 605 kr
Hemfosa: 4.8 x 175 = 840 kr
ICA gruppen: 11 x 26 = 286 kr
Investor: 12 x 40 = 440 kr
J&J: 28 x 4 = 112 kr
Ocean Yield: 1,60 x 109 = 174
Saltängen: 9.80 x 81 = 794 kr
Skanska: 8.25 x 71 = 586 kr
Ubisoft: 0

Uträknad Direktavkastning: 5029/ 136 570 x 100 = 3,7 %
Direktavkastning: 3,7 %
Sammanlagda Utdelningar: 5029: -

Mina sammanlagda innehav har gjort åttor runt OMX30, men detta tillskriver jag indexfonderna. Dessa har varit ett suveränt inslag för mig som velat ha marginal när jag läst på om enskilda aktiebolag. Trots att OMX30 under året backat – 2,80% så har portföljen ökat 9,26% (19 373 kronor).

Nedan har jag satt ut en graf över hur samtliga innehav utvecklats sedan sommaren 2015. 






Drömmarna växer sig starkare.

För snart ett år sedan gjorde kärleken sitt intåg i mitt liv, och allt har gått förvånansvärt bra. Det har inneburit många byten för mig i trygga rutiner, men det var också nödvändigt.

I dagarna har vi gått på visningar. Även om pengarna ännu inte finns för det aktuella köpet så hjälper det mig att hålla drömmen vid liv. Enkelt kan man nog säga att; vi håller på att reka områden.



Om jag känner mig själv rätt som kommer jag sannolikt att ha ändrat kurs några ggr innan jag väl nått målet på 500 000:- Men hur har jag då kommit upp i denna summa sedan start?


Gång på gång bevisas det; hur en indexfond många gånger slår en aktivt förvaltad fond. I bloggsfären för just ekonomi förälskar sig många i idén att bli utdelningsinvesterare. Det är inget fel i det, men för egen del har jag köpt tid åt mig själv att läsa in mig på aktiehandel. Första året av sparandet läste jag uteslutande om fonder.  

Som vanligt; i valet mellan två saker väljer jag båda! :) Därför har jag viktat min portfölj med 60% indexfonder + räntefond och resterande högutdelande aktier. 

Det känns som om jag är på gång nu, snöbollen rullar inte - den studsar fram. 

Verkar som om VÄL fann svaret på frågan: Vad är livskvalité?

En stark förälskelse + en stor säng, envist gnatande med sparandet, tålamod och framförhållning!

Jag vill tacka samtliga som har läst och bidraget med input på min blogg :)

Önskar er alla en fantastisk vår












8 kommentarer:

  1. Hej VÄL.

    Är det hus eller lägenhet ni är intresserad av? :-) Ett bostadsköp är en stor affär i livet. Jag själv hade turen att köpa vid rätt tillfälle och till rätt pris. Det har blivit en fantastisk investering med tiden. Men framförallt bor familjen både bra och billigt i ett bra kvarter. Bra tips om billiga indexfonder. De presterar troligen helt ok över tid :-) Önskar även dig en fantastisk vår.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Hej Slimis, tack för kommentaren!

    Jag kommer att satsa på lägenhet, hus har jag inte råd med. Men jag styr mot en mer attraktivt område. Att hitta Avanza är förmodligen det bästa som jag gjort.

    Indexfonder Is tha shit! :)

    Skall skönt att snart slippa förorten :)


    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  3. Indexfonder är den enkla vägen, men alla kan ju inte köpa indexfonder för då kommer rörelserna i kursen bli självförstärkande tror jag. Dock är jag helt förlorad i indexfonder, enskilda aktier förblir för riskfyllt för min del. Dock så missar jag ju 25%:iga uppgångar som HM, tex. Går index ned 25% så är det ju köpläge =). Himla glad över att du har hittat kärleken och nu nytt boende. =)

    SvaraRadera
  4. Tack Prius för den vänliga kommentaren. Kärleken har jag hittat, men har ännu inte skaffat boendet. Som det är nu rekar jag fortfarande eftersom jag saknar handpenningen, men vissa områden är mer intressanta än andra.

    Som det är nu ligger jag lite för tungt i aktier, och kommer att behöva styra mot indexfonder och räntor igen, men det kommer. Utdelningssäsongen är inte över än, och fler av utdelningarna går nog in i mina trygga fonder :)

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Time in market =) Du är i marknaden och det betyder mycket. Ni ska ju köpa någonting tillsammans, viktigt är det att båda bidrar med lika mycket. Som är i grunden i ett jämlikt förhållande enligt min åsikt. Det är alltid en risk att investera i värdepapper. Man får aldrig glömma att det finns en "sure-win"-strategi. själv har jag lätt för att glömma och tro att jag alltid kommer att ligga plus.

      Radera
  5. Tack för din kommentar Prius.

    Yes, det är verkligen sant - det finns inget säkert. H&M var den mest folkkära aktien, hade ett utbud som torde ses som dagligvarukonsumtion. Alla behöver: T-Shirts, underkläder, jeans mm. Men med facit i hand såg vi vad som hände.

    "Coolest Monky In The Jungle!"

    Men jag försöker gardera mig, och har börjat fylla på med räntor igen.


    MVH VÄL

    SvaraRadera
  6. Wow! 250 000:- Det måste kännas fantastiskt. Du har kämpat, du har haft tvivel, du gläds och nu är du där och har passerat grinden för tvåhundrafemtiotusen kronor och jag är där och gläds med dig! Fasen vad kul att du kämpat på och hållit i trots glasögon och dyr säng som förhalat den lilla målgången. Japp, nu kommer du att kämpa vidare mot 500 000:- och jag tror att det blir enklare rent mentalt även om vi får se en nergång på börsen under tiden. Nu har vi ju samlat på oss massor med kunskap. Vi vet ju att det går att lyckas.
    Jo vi har hängt ihop rent bloggmässigt sedan starten som lir och långhalm och det ska vi fortsätta göra :-)

    // PP

    SvaraRadera
  7. Tack Procentpanik!

    Nån gång i en avlägsen framtid vore det roligt att hooka upp, detta för att utbyta tankar och reflektioner. Jag bor i en av Sveriges större städer (i mitten). Jag har inte så många utöver bloggkollegorna som jag kan utbyta idéer med. En kaffe kanske vore skulle funka?

    Med tanke på hur mycket du har läst så skulle jag sannolikt behöva ta rygg på dig just nu. Well, well du kan väl tänka på det? :)

    Jag behöver i så fall hitta på ett alternativt sätt som vi kan komma i kontakt med varandra, om inte så snackar vi bara vidare här :)

    Ha en väldigt fin sommar :)

    Mvh VÄL

    SvaraRadera