måndag 3 september 2018

Pengarna Växer - Passerat 300 000:-


Då var det dags för ännu en milstolpe.

Jag har varit frånvarande från bloggen under några veckor, och det finns en förklaring till detta. Sedan mitten av augusti så fick jag en ny anställning. Jag jobbar numera på en större arbetsplats, fler kollegor och en avsevärt mycket bättre lön.


Detta kommer att påverka mig sparkvot avsevärt.

Det är många nya rutiner som tillkommit, och jag har känt mig förvirrad emellanåt. Mycket av energin har gått åt till att bara landa på jobbet, och därför har skrivandet blivit lidande.

Mina pendlingsavstånd har ökat, och jag lägger nu ca: 2 timmar om dagen för att ta mig till och från jobbet. Som vanligt är det lätt att bli hemmablind på sparandet och man tycker inte att det går framåt överhuvudtaget. 

Detta är ett speciellt mål för mig. 

Mitt sparande har en historia, en gammal försyndelse. 

Under min högskoleutbildning så sålde jag och mina syskon en sommarstuga. Vinsten fördelades på oss tre, och det blev ca: 300 000: - kronor var. Pengarna använde jag under några år för att dryga ut studiekostnader eftersom det var skralt att leva. Istället för att arbeta extra så valde jag att ta av pengarna som jag fått efter sommarstugan. 

När jag väl var nyexaminerad väntade dessvärre några år av evigt hattande i Stockholm där jag bodde på tillfälliga kontrakt, men ingenting var bestående. Naiv som jag var, trodde jag att mina ködagar skulle räcka längre, men så var inte verkligheten. 

Allt som återstod av mina 300 000: - var nu 50 000:-!

Och där jag vi dilemmat som givit upphov till denna blogg

"Vad är livskvalité och resan från förorten"

Bloggen syftar till mig som sparare att göra en mindre klassresa, att ta mig ifrån 
"The Hood" och bosätta mig närmre stadskärnan. 

Det har tagit mig från den 23:e juli 2015 med ett startkapital på 50 000:- att genom Avanza nå 300 000:-




Min gamla blunder är avklarad, pengarna är tillbaka.
En större ”Ränta På Ränta – Effekten” gör sig numera påmind, och är högst närvarande.


Hoppas att alla har det fint i höstsolen


Ha det VÄL



8 kommentarer:

  1. Bra jobbat ibland är det bara bra att byta arbete eller iallafall om man inte trivs allt för många blir ju kvar på en arbetsplats på tok för länge.
    Jag har själv faktiskt bytat arbetsplats just i sommar så jag har också högre lön och betydligt bättre arbete :)

    Jag har dock inte riktigt lyckats få igång utdelningen ännu den går lite segare, vad har du för utdelning per år ca ?

    Hoppas du får en fortsatt fin fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Som det är nu Johan så har jag runt 5000:- per år. Anledningen till att det inte är högre är att jag valt indexfonder som skall utgöra runt 60%. Historiskt sett går billiga indexfonder bättre än en egen sammansatt portfölj, detta eftersom det är för svårt att slå index år efter år.

    Jag kan rekommendera dig billiga indexfonder med avgifter mellan 0,2 -0,5%


    Hoppas allt är VÄL

    SvaraRadera
  3. Det är en mäktig känsla att beta av milstolpar, speciellt en sådan. Vi har tagit två under detta år. Skuldfria så när som på CSN och bolån + skapat och fyllt en buffert.

    http://iblandgormanratt.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Tack för den vänliga kommentaren. Det är great att man går framåt. Skall svänga förbi din sida snarast.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  5. Hej VÄL.

    Kul att det rullar på för dig och grattis till 300 000 :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  6. Tack Slimis! Det har tagit sin lilla stund, men nu landade jag tillslut denna milstolpe. Det kändes väldigt avlägset vid sparandets början, men som sagt: tid + tålamod.

    Ha det väldigt VÄL

    SvaraRadera
  7. Roligt med milstolpen, själv är jag runt 20k ifrån samma stolpe. Känns riktigt motiverande när man är närma att putta undan den där extra 100-lappen för nå fram. 29k kvar på CSN med, också snart i hamn. Grattis till nya jobbet.

    https://uppforsbackentillfrihet.blogspot.com/

    SvaraRadera
  8. Roligt för dig "Uppförsbacken till frihet" att du även närmar dig samma siffra. Nu har vi under veckan haft en sättning, men snart är det på väg upp igen. Den tuffa delen av sparandet är över, och nu börja ränta på ränta effekten göra jobbet åt en :)

    Ha det bra önskar VÄL

    SvaraRadera