söndag 23 september 2018

Små mål är de mest värdefulla

När jag började med denna blogg för några år sedan så hade jag siktet högt ställt.
Men jag inser emellertid hur man som person utvecklas i olika riktningar allteftersom tiden går. 


En gång hade jag storslagna tankar om vilka belopp jag skulle upp i innan jag såg mig om efter en bostad, och utöver det vilken plats jag skulle bo på.

Idag ser situationen annorlunda ut än för tre år sedan.

Jag har fått fason på min vardag, lever sundare och har nått en vidare självinsikt. Det är lättare för mig att ta bra beslut, och jag börjar få en mer realistisk syn på tillvaron. 

Under den senaste veckan har min relation till min partner prövats, och det verkar som om hälsan inte är någonting att ta för givet. Hon är uppgiven, orkeslös och kan inte längre ta sig till jobbet – och maktlösheten som jag känner som partner är stor.

Jag måste på riktigt börja omvärdera min strävan i livet. Många gånger drabbas jag av vanföreställningen att mina förutsättningar är direkt kopplade till; var jag bor, eller vad jag arbetar med – ingenting kunde vara längre från sanningen.

Att ta nuet för givet är någonting som alla borde ompröva.

Precis som många andra bloggare och sparare är det lätt att bländas av framgångarna i en blommande högkonjunktur. Men jag vet också att denna högkonjunktur varit ihållande, nästan för länge nu. Det är nu över tio år sedan den stora börskraschen, och snart är det kanske dags igen. Jag tänker inte ens försöka sia om när detta inträffar, utan bara vilken strategi som jag har.

Med tanke på att min portfölj baseras mest på rena aktieinnehav samt indexfonder gissar jag att en börskrasch inte kommer att vara smärtfri. 

Men jag menar att; förlusten gör alla som säljer i fel läge!

Jag kan ta en rejält tapp i min aktieportfölj, och tror att flertalet av mina innehav skulle stå pall för en större kris. Men om nu krisen inträffar så planerar jag inte att sälja av, utan snarare vänta ut stormen och fortsätta handla under tiden. Historien har visat att börsen alltid går upp igen.

Mitt nya mål är att sluta hårdbevaka mina innehav; sluta vara inne och kolla ISK-kontot flera ggr per dag, eftersom detta förtar en stor del av livskvalitén.

Att vara här och nu, och ta hand om varandra och odla meningsfulla relationer är viktigare än avkastning.



Ha en fin vecka och lev VÄL


4 kommentarer:

  1. Kloka ord! Det är många som glömmer av vad som faktiskt är viktigt i livet. Orsaken till det kan vara att man är fast i sitt sparande, jobbande, sin hobby, att sitta och gnälla på hur dumma alla andra är eller vad det kan vara. Det du skriver om är faktiskt det viktigaste av allt, att de nära och kära har hälsan, allt annat är sekundärt. Man måste hitta en bra balans.

    Hoppas ni kan kämpa på och att partnern snart är tillbaka i sin vanliga form.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  2. Klokt sagt! De närmaste, relationer och kärleken är alltid viktigast. Jag tror att när man upplevt någon familjemedlem eller partner gått bort så inser man obetydelsen i väldigt mycket och värdet i de små sakerna. Hoppas allt ordnar upp sig och ta hand om dig!

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  3. Så himla fint skrivet. Hälsan är viktigast av allt. Det är grunden till allt. Tror inte nån som ligger på dödsbädden och ångrar att man har tjänat för lite pengar. Pengarna ska sättas i arbete och mår bäst av att lämnas i fred.

    SvaraRadera
  4. Tack Aktiepappa, Frihetsmaskinen och Prius.

    Det har tagit en tid för mig att inse ovanstående. Men det var först när min flickvän blev sjukskriven för utbrändhet som jag började att omvärdera mitt liv; vad är viktigast?

    Jag skulle säga kärleken till ens närmaste, behandla sig själv och sin omgivning på ett bra sätt. Att ha mycket pengar är ingen garant för livskvalité.

    Tack alla fina för att ni skriver :)

    SvaraRadera