torsdag 16 maj 2019

Grattis: Tre år med bloggen - Därför går det bra för mig!


Jag skulle först och främst vilja rikta ett varmt tack till alla som har läst på min blogg.
Det är genom att läsa er feedback som jag fått mer tips på hur jag kan förbättra mitt sparande.



Snart är jag framme vid mål: 500 000:- 

Varje gång en ny besökare skriver ett inlägg så får jag samtidigt upp ögonen för en eventuellt ny bloggare, vilket alltid är trevligt.

Mitt sparande tuffar på, och det samlade sparandet har övertid gått bättre än index, och det är sällan som jag tagit enorma smällar.

Ingmar Stenmark sade: - ”Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag”

Liksom Stenmark övar jag på ödmjukhet och tror på hur; övning ger färdighet.

Kan jag läsa fullödiga kvartalsrapporter och tolka varje del av dess innehåll än? 
Nja, inte riktigt än. Men jag kan göra min hemläxa såtillvida att jag tar reda på hur aktiebolaget skötts över tid; om det finns skelett i garderoben, huruvida vinst och omsättning ökat. Men även dessa bitar är svåra för mig eftersom många bolag gärna sockrar framstegen i deras kvartalsrapporter.


Världshändelser, psykologi och flockbeteende.

Jag tror inte på att försöka tajma marknaden, men snarare att försöka förutse områden där marknaden potentiellt skulle kunna blomstra. Detta är ännu svårare, nästintill omöjligt eftersom det är så många andra variabler som spelar in:

Ett pågående handelskrig kan exempelvis slå mot enskilda bolag som annars hade varit mycket mer framgångsrika. Den pågående konjunkturen dikterar villkoren för hur många bolag presterar.

Vidare kan man koppla etik och moral till ämnet: - Skulle ni som småsparare vilja bottenfiska i en bankaktie vars ras föranletts efter avslöjanden om hjälp till skatteflykt?

Om ni svarar ja på denna fråga, well – då kan ni säkerligen tjäna en hacka, men också  göra förluster eftersom bolaget inte sköts på ett bra sätt. Personligen försöker jag undvika flera av dessa bolag, just för att det inte känns bra i maggropen. Liksom många andra präglas även jag av ett flockbeteende; jag tittar på era portföljer - försöker se mönster i vad andra köper, och varför?

Därför har det gått bra!

Jag tror på att attackera från alla håll: indexfonder, exponerade mot flera världsdelar + räntefonder, aktieinnehav där jag på samma sätt spritt ut mina intressen: livsmedel, bank, gaming, bygg, fastighet mm. Det gäller att vara på alla håll samtidigt och angripa med fullt artilleri i form av den viktigaste ammunitionen: diversifiering och balans:

- Ha inte alla ägg i samma korg!

Min uppmaning är därför följande: försök att vara på flera platser samtidigt, favorisera inte enskilda innehav, vikta portföljen (inga aktieinnehav är bullet-proof). 

Jag är nöjd med hur mina portföljer presterat över tid, och avkastningen har varit mer än godkänd. På den korta tid som jag varit investerad på börsen har mitt kapital ökat minst 10 % varje år. Den procentuella siffran kan kanske låta futtig, men detta skall också ses i relation till investerad kapital.



Därför kan vi grunna på detta.

10 % ökning på 50 kronor blir: 55: -
10 % ökning på 300 000 kronor blir: 330 000:-
10 % ökning på 370 000 kronor blir: 407 000:-

Till detta måste även tilläggas hur jag kontinuerligt skjuter till nytt kapital varje månad; och därför blir sparandet ännu mer effektivt över tid. 

Inte slår direktavkastningen fel heller

Abbvie: 39.61 x 28 = 1109 kr
Activision Blizzard: 3.42 x 20 = 68 kr
Axfood: 7 x 54 = 378 kr
Castellum: 6.1 x 55 = 336 kr
Fortnox: 0.35 x 57 = 40 kr
Fortum: 12 x 30 = 360 kr
Handelsbanken: 5.50 x 125 = 688 kr
Hemfosa: 3 x 422 = 1266 kr
Investor: 12 x 29 = 348 kr
J&J: 33 x 7 = 233 kr
Kinnevik: 8.25 x 49 = 404 kr
Ocean Yield: 7.2 x 206 = 1483 kr
Saltängen: 7.26 x  = 624 kr
Ubisoft: 0 kr

Uträknad Direktavkastning: 7377/ 202 615 x 100 = 3.6 %

Direktavkastning: 3.6 %

Total Utdelning: 7377: -

Så vad händer sista året av sparandet?

Livet har sin gilla gång; och det är dumt att ta ut någonting på förhand. Jag är givetvis blygsamt optimistisk, och hoppas ändå att jag skall nå 500 000:- inom ett års tid. Detta är förutsatt att jag håller min sparkvot, och att inte börsen barkar. Jag börjar from nu att vikta om alla mina innehav och ser till att inom ett år ha 60% i räntor + indexfonder samt 40% i aktiebolag.

Var det värt det?

Tja; det måste man väl säga? Under resans gång har jag delvis trimmat min allmänbildning. Att hålla sig ajour med vad som händer i världen, korrelerar direkt med hur du investerar dina pengar. Det är alltid spännande att invänta stora makskiften/världshändelser för att se hur man kan nyttja efterdyningarna. Trumps handelskrig och Brexit är två stora händelser som direkt påverkat min ekonomi, och där man lätt kan se samband med kursrörelser.

En liten tillbakablick

Första året hade jag ett endimensionellt fokus: Jag ville ha pengar, och det skulle gå fort!Jag lade undan så mycket pengar så jag försummade nöjen, vilket i sig självt var destruktivt för min vardag.  Sparande och investeringar var nyheter för mig, och jag var mån om att dra in så mycket pengar som möjligt. Men jag har emellertid insett hur det också en risk med att bli besatt av sparandet; detta just för att man riskerar att tröttna. 

- "Med en för snäv målsättning försakar man livet när det händer! "

Med händerna på ratten, gasen i botten så hinner man inte utforska landskapet man färdas genom. Det är lika viktigt att: fika med vänner, baka, leka, måla en bild, resa osv. Mitt sparande finns där, men det gäller att hitta en väl avvägd tillit till att du inte släpper rutinen, bara för enstaka snedsteg. 

Efter några års intensivt gnetande har dock andra ämnen uppta vardagen. Pengar kan inte vara självändamålet, och därför ändrades min syn på sparandet. Pengarna växer inte snabbare för att jag bevakar en dataskärm hela dagarna, well - detta eftersom jag inte är en trader. 

Att göra helt andra saker

Just nu har jag släppt sparandet mycket på ett mentalt plan. Jag känner till vilka rutiner jag behöver upprätthålla för att pengarna skall växa, men behöver inte peta där hela tiden. Istället har jag börjat investera i mig själv: lärt mig baka surdegsbröd, börjat fota och måla igen. Min kreativa sida har blomstrat som en väl behövd jämvikt; utan den hade jag förmodligen tröttnat på sparandet. Jag mår bättre idag eftersom jag tvångsmässigt kollar börsen hela tiden.


                                                                                          Nybakt - Lergryta


                                                                                    Nybakt - Gjutjärnsgryta

Idag tar jag min ekonomiska resa med större sans och ro, kanske p.g.a. en nyktrare syn på hur snabbt börsen kan svänga. I ärligheten namn känns inte snöbolls-effekten av ordentligt förrän man passerat minst 100 000:-

Jag förstår nu varför jag tvångsmässigt pressade in pengar och kunskap första åren; jag var i behov av en omedelbar bekräftelse. Men en var de viktigaste lärdomarna i sparandet handlar om att utveckla tålamod. Det har tagit några år att lära sig hur jag håller en sund balans. 

Sparande skall vara spännande, lärorikt och roligt.

Så länge man har en schysst inställning till processen tror jag man har alla förutsättningar att lyckas

Jag önskar er alla en VÄL förtjänt semester framöver, och jag vet att åtminstone jag kommer behöva tanka på nya energier. 


        Vad är livskvalité?







6 kommentarer:

  1. Grattis till 3 år med bloggen :-)

    Är fortsatt lika kul att läsa dina inlägg även om jag inte alltid har tid att kommentera.

    Fortsatt lycka till :-)

    Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
  2. Tack för att du kollar förbi Slimis. Well - ibland har man mindre tid att kolla bloggar, men det var kul att du skrev några rader idag. Svänger förbi din blogg sedan :)

    SvaraRadera
  3. Tycker att du har helt rätt, livskvalite måste finnas med bland tillgångarna eftersom även den ger bra avkastning. Jag jobbar ganska mkt i eget företag men lägger en del av inkomsterna på bra boende och hobby och märker hur det per automatik minskar nästan samtliga övriga utgifter. Den 25:e är det alltid flera tusen kvar, utöver det vanliga sparandet, som då läggs i bufferten på bankkonto. Det känns inte som att jag gör avkall på något över huvud taget.

    SvaraRadera
  4. Gött att du släpper skärmen och ägnar dig åt livet. Bakandet ser gött ut och målandet är du grym på - det ser jag direkt. Gillar motiv och färger.

    Idag ska jag inte glo på datorn. Vårt nya side hustle - en hund - ska vara hos oss hela dagen. Några vänner kommer på besök. Tänkte göra lite nässelvatten för att göda odlingarna.

    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  5. Tack Sejva för kommentaren; - Och ja!, det stämmer vad du säger. Det är viktigt att ha en hobby vid sidan av, annars kommer man att tröttna på sparandet eller andra högt uppsatta mål. Kul att du svängde förbi.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  6. Hej IGMR: Du har helt rätt, det sociala är viktigt. Jag har också läst om nässelvatten, kanske skulle ta in lite nässlor för att krukväxterna skall piggna på sig. Tack för kommentaren om mitt måleri och bakningen.
    Surdegen tar just nu inte riktigt skruv, så bröden jäser lite sämre än vanligt - men det kommer nog att ge med sig. Kollar in din sida med jämna mellanrum, och kommer fortsätta med det.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera