onsdag 22 maj 2019

När mannen blev skjuten!

Var vill vi bo, och hur påverkar det vårt välbefinnande?

Jag har bott på samma adress under några års tid, och har nu ett förstahandskontrakt.
Ofta intalar jag mig själv att jag borde vara tacksam för att jag inte tvingas röra på mig inom kort, utan jag kan pusta ut. Jag har gjort alltför många flyttar sedan min examen från lärarhögskolan, och jag är trött på det. Under första året i min nuvarande lgh så bekantade jag mig med området, och insåg emellertid hur långt jag landat utanför stadskärnan.

Detta märks tydligast socioekonomiskt genom den breda blandningen av etniciteter. Vidare händer mycket där jag bor, speciellt sedan det lokala poliskontoret packade ihop för några år sedan, vilket också lämnade ett större spelrum för personrån och gänggrupperingar.

Som nyinflyttad stod jag en kväll på min balkong med luren i hand och pratade med en kompis, varpå jag distraherades av vad jag trodde var ungdomar som smällde smällare. Jag tog luren från örat och spejade ut över den närliggande parkeringen. Där såg jag några individer med hoodies kuta över parkeringen för att sedan försvinna mellan hyreshusen. Jag kunde inte identifiera någon av dem, eftersom de var maskerade.


Inom 15 min dök polisbilar upp tillsammans med piketbussar och hela området var avspärrat. Jag gick ut i farstun, satt mig på golvet och tog på mig skorna. 

Väl utanför dörren mötte jag en polis och frågade:

- Vad är det som hänt?
- En kille jag blivit skjuten i ansiktet, och överlevde inte - var det någon du kände?
  Nej, svarade jag! - Jag kom ut eftersom jag trodde folk drog av smällare!

Vad jag misstolkade som ett busstreck; några kids som lekte med smällare var egentligen en droguppgörelse som barkat söderut! I samband med EU-valet har jag haft många diskussioner med nära vänner om identifikation och ideologisk övertygelse. 

En av mina vänner sade:-  "Vi röstar utifrån vilka värderingar vi vill associeras med; kort sagt vilka vi skulle vilja vara."

Hans kommentar har dröjt sig kvar; men jag inser emellertid hur jag dras med en gammaldags ådra. Att ha hjärtat på rätta stället, och resonera utifrån ett moraliskt/emotionellt perspektiv ställs emot mitt något pragmatiska förhållningssätt: för att bibehålla den svenska modellen måste den finansieras, och därför måste alla bidra på ett konstruktivt sätt!

Att skjuta folk i huvudet är liksom inte bra.
 
Kanske vi svenskar bidrar till att odla en etnifierad underklass bara genom att vidmakthålla ett naivt humanistiskt perspektiv: - "Så klart att vi skall dra vårt strå till stacken och ta emot människor i nöd; om de skickas tillbaka till sina hemländer går dom en säker död till mötes."

Det är tämligen lätt att propagera, orera för en humanistisk grundsyn - lite som att slå in öppna dörrar, men den bristande integrationen är dock ett problem. Men vad händer när människor bosatta i socialt utsatta områden bekräftar samma problembild som rapporteras i media?

Jag vill inte bo här längre, inte för att våld präglar min vardag, snarare för att: när människor under gynnsamma förhållanden utbildar sig, skaffar arbeten och liv som de trivs med är det också naturligt att vilja bo bättre.


Vad har ni för tankar om var ni bosatte er, och varför?




15 kommentarer:

  1. Jag växte upp i en förort som liksom många andra förorter associerats med bilbränder, biblioteksbrand, kriminalitet och invandrare (dock inte den "värsta" förorten). På något vis när man är uppvuxen i en och samma ort, känner folket och området, och de känner en själv, blir detta ändå en trygg zon. Jag har aldrig känt något större obehag inför att gå till något speciellt område eller vara ute på kvällen/natten. Jag kände de flesta, även de som höll på med skit. Jag bodde där tills jag flyttade hemifrån vid 20 års ålder. Idag bor jag i en hyresrätt ett annat område betydligt närmare centrum, som jag inte skulle klassa som förort. Om jag skulle köpa en bostad idag skulle jag nog ändå kunna tänka mig att bo i en förort igen, även om det händer skit ibland och kriminaliteten är mer tydlig. Jag tror dock risken än mindre att drabbas för brott som "vanlig hederlig medborgare" i en förort en lördagsnatt än mitt i någon gränd i stadskärnan. Jag skulle dock inte välja vilket område som helst i en och samma förort, och kanske inte vilken förort som helst i Sverige. Att jag känner att jag inte vill bo på vissa platser på grund av folket/det som händer känns otroligt tråkigt, jag minns att jag alltid tyckt media målat upp en skev bild av förorten som jag själv växte upp i, och nu verkar det ha tagit över mig också till viss del.

    Det optimala boendet för mig idag hade varit en bit utanför centrum (cykelavstånd, upp mot 5 km kanske), nära naturen, helst nära vatten och nära till bra, billiga mataffärer/hushållsaffärer.

    SvaraRadera
  2. Vi har gjort en resa där vi förlorade en del pengar på en bostadsrätt och fick börja om från noll. Under två år sparade vi järnet och bodde ganska kasst. Radhuset med parken bredvid dök då upp - lite för tidigt. Vi hade inte råd. Allt går att fixa med blanco (hehe) och så även detta. Nu är blancolånet avbetalt och huset har allt vi vill ha. Bra storlek (inte för stort) i ett lugnt område där sonen har mycket frihet och vuxna som känner och håller koll. Fyra år sedan idag var det vi flyttade och det har varit fina år.

    När vi bodde i en hyreslägenhet i stan brydde sig folk inte om sin omgivning - det var så jag upplevde det. Sopor på gården, klotter i trappuppgångar, råttor på gården och rökning vid friskluftsintagen. Krydda det med uppenbara dispyter mellan gäng på gatan utanför, speciellt i samband med skjutningar.

    Jag vill bo där människor drar åt samma håll. Jag vill vara i ett sammanhang och hjälpa mina grannar, hålla koll på områdets barn. Jag vill inte bo anonymt i en lägenhet där folk drar igen dörrarna när de hör fotsteg i trappen. Det är inte jag.

    SvaraRadera
  3. Hej Arbetsplanen:

    Förstår hur du är besviken eftersom du känner att media svartmålar den förort som du bott i. Jag kan relatera till din känsla/uppfattning om vad som är tryggt; och hur även utanförskapsområden kan ge något av en känsla av trygghet, även om medier visar på det motsatta.

    Blir glad över att du tog till dig inlägget

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  4. Hej IGMR

    Jag kan känna igen mig i dina resonemang och har även jag bott på väldigt olika platser, i andra städer.

    Vad som oftast är signifikant för fattig förort är hur människor: är mindre bemedlade, utbildningsnivån är ofta lägre, kriminaliteten hör till vardagen. Det är svårt att inte tala om klass i relation till området där man bor.

    Jag vill hitta mina egna/likasinnade och känner inte en vidare stor samhörighet till området där jag bor. Därför är nog identifikation viktigt. Jag tackar inte heller nej till närbelägna: sjöar, grönområden och trevliga butiker.

    Visst kan vi relativisera resonemanget med: - Well, det skjuts överallt!

    Det stämmer att våld förekommer till viss del i hela landet, men jag tror dock att allmänt stök är kopplat till utanförskapsområden i en högre utsträckning.

    Dyrare hyror, eller insatser appellerar till människor som har råd.

    Det suger att höra, jag vet – men det är kanske så vi köper en trygghet


    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... eller skolområde. Innan relativ närhet infördes kostade samma radhus en miljon mindre på "fel" sidan skolområdesgränsen.

      Radera
    2. Bott i Tensta, stora skillnader i pris i jämförelse med angränsande Spånga som ligger avsevärt högre pris på boende. De som skulle kunna tillföra något till integrationen köper sig fria,samtidigt som de teoretiskt ofta är för invandring och inte sällan moraliserar över dem som vill ha en långt mer restriktivare invandringspolitik. Det finns ett enormt hyckleri i den är frågan. Jag har inte väldigt gott om pengar så jag flyttade ut i hotaheiti. Håller tummar och tår, att lugnet bibehålls och buset inte hittar hit.Efter tjugo är i Tensta, måste jag tyvärr tillstå att jag älskar att bo svenskt, det är frid och fred och lugn och ro.

      Radera
  5. Tack Anonym

    Det är skillnad på förort och FÖRORT!

    En förort i Stockholm kan t.ex. utgöras av gamla Enskede liksom Högdalen, men jag vill mena att ett av dessa områden präglas av: pittoreska villaidyller och mysiga caféer, och det andra: - Well, not so much! Båda dessa områden ryms inom begreppet förort, men ligger inte långt ifrån varandra, trots det är skillnaderna väldigt stora.

    Frågor om vargjakt skiljer sig också markant bland väljare i Stockholms innerstad och bland de som bedriver fåravel i övriga landet t.ex. Västmanland. Det är sällan som fårägare på Södermalm upplever frustrationen över hur deras får blivit angripna av varg.

    Det finns ett talessätt: ”Vi ligger som själva närmast”.

    ”De väljare med en hög moralisk svansföring är ofta samma personer som inte iakttar principerna de föreskriver andra”.

    Samma personer anklagar andra för rasism/främlingsfientlighet bosätter sig själva sällan i socialt utsatta områden, tja – kanske om de måste.

    Om ni upplevt sviterna av att ha bott i ett socialt utsatt område, eller jobbat där i nästintill ett decennium så talar erfarenheterna sitt tydliga språk. I mitt fall började jag blogga om det, och hur började bygga en pengamaskin för att flytta till ett bättre område.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Man brukar tala om "white flight". Wikipedia - "Enligt forskare Emma Neuman vid Linnéuniversitetet uppträder fenomenet då andelen utomeuropeiska invånare i ett område når en brytpunkt på 3-4%, men europeisk invandring visar ingen sådan trend. Studien omfattade flyttmönstren i Sveriges tolv största kommuner under åren 1990-2007. Höginkomsttagare och välutbildade flyttar först vilket innebär att den etniska segregeringen även medför en klassegregering."

      "En studie genomförd vid Örebro Universitet visade att svenska småbarnsföräldrar som uttalar sig positivt angående multikulturalismens värden ändå konkret väljer skola så att deras barn inte skall vara en etnisk minoritet i sin skolgång eller att det är viktigt att de får god grund till sitt svenska språk."

      Radera
  6. Vi flyttade från hyresrätt för hissen brann och entren brann. Folk brydde sig inte i huset som vi bodde i. Visst är man bolånetorsk nu, men det är värt det.

    SvaraRadera
  7. TACK IGMR för tipset om "White Flight", blev så intresserad så jag försöker hitta publikationer/avhandlingar om just fenomenet hon skriver om - men får inte hem något :(

    Det är just detta ämne som föranlett hela min blogg;- "Skälet till varför människor flyr socioekonomiskt tunga områden?" Men detta föranleder ytterligare en fråga: - "Vilka blir kvar när bildade/ekonomiskt självständiga individer lämnar otrygga förorter?".

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:794168/FULLTEXT01.pdf - intressant i ämnet och i vinkling. Med barn ställs mycket på sin spets

      Radera
    2. https://www.opensocietyfoundations.org/reports/europes-white-working-class-communities-report-six-eu-cities

      http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-30918

      Radera
  8. Tack Prius: Ledsen för hiss och entren, men skuldsättningen kanske egentligen var en emotionell investering i er själva?

    Peace VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Min sambo har velat köpa nånting länge, men jag har stretat emot. Som sagt, har man möjlighet att köpa så ser jag ingen anledning att undvika. Hyrorna tror jag kommer röra sig uppåt. Som pensionär så vill jag inte behöva marknadshyror.

      Radera
  9. Tack för länkarna IGMR - har tagit hem fler avhandlingar, och har mycket att läsa på om nu :)

    SvaraRadera