lördag 16 juli 2016

- Jonatan, jag ser ljuset!



Semestern är i full gång och jag har spenderat tid med syskon och resten av min familj. Överlag brukar jag ha svårt att stressa ned efter att terminens alla måsten, men i år har det gått bra.

Jag har mestadels varit ute och vandrat, och har i genomsnitt promenader på 1,5 mil, och sedan brukar mina fötter ömma ganska bra. Jag kliver upp på morgonen, tar en stark kopp kaffe och äter lite ägg och bacon beger mig sedan ut.

Vintern har präglats av vankelmod och jag har haft svårt att få balans på ekonomin. Oftast har jag lagt undan mer än vad jag klarar av, vilket resulterar i att jag lever ganska skralt. Men min omgivning verkar imponerad över den nya kursen om jag lagt an, just för att ingen har sett mig spara pengar förut.

I skrivande stund finns 92 906:- på kontot och jag känner mig lite stolt. En stor del av dessa pengar är bundna till indexfonder och just nu har kursen haft en stadig uppgång. Avanza visar mig en avkastning på 3727:- men är också medveten om att det står i relation till nuvarande kurs.



Svängningarna på mitt ISK blir allt större, och detta står i relation till hur mycket kapital som jag pumpar in. Två av mina fonder lämnar ett avtryck på ekonomin och det är SPP Aktiefond USA som har gett en avkastning på 13.93% under året. Men även Spiltan Swedbank Robur Asien har visat goda resultat. Under dessa turbulenta tider känns det ändå bra att jag försakat en del vinst till förmån för trygghet, och jag därför valt att bara ha 30% i aktier och resten i indexfonder.

Mål och framsteg

En direktavkastning på minst 4% check. 

Att komma i form i sommar, well jag får återkomma med det :(

Tre fungerande konton för olika ändamål: ISK, Kapitalförsäkring, Sparkonto, check. 

Jag har siktet på att nå 100 000:- tills i höst, vilket verkar fullt realistiskt.

30% av mitt totala innehav utgörs av aktier

Passerat milstolpen 90 000:- check









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar