tisdag 25 juni 2019

Jag har sålt allt!


Better Safe Than Sorry.


Kära läsare

Under förra veckan stod jag på säljknappen för alla mina innehav eftersom mina portföljer nådde "all time high". 
I efterhand så borde jag inte varit på börsen överhuvudtaget, detta med tanke på vad pengarna initialt skulle användas till. Jag har fått fantastiska inlägg på min sida, och kommer fortsätta att skriva under årets gång. 
Detta avser slutet på första kapitlet, och det andra börjar efter bostadsköpet.




ISK: OMX Stockholm 30 Index


ISK: SIX30 Return Index



Indexfonderna


Indexfonderna är sparformen som givit mig bäst avkastning, men å andra sidan - dessa är valda med stor omsorg, och här har ibland avkastningen hjälpt till att boosta portföljen. Ibland har mitt sparade stigit över 11% per år, vilket är klart godkänt för min del. Mina aktieinnehav såldes med vinst, bortsett från Nyfosa där jag låg 300 kronor minus. 

Mitt första kapitel avslutas när jag når 500 000:- och sedan beger jag mig ut på lägenhetsvisningar. Målet beräknas att nås till nästa sommar, och ingenting extraordinärt händer. 

Detta var mitt fjärde år på börsen och jag har varit med om några rejäla sättningar/korrigeringar. Nu finns likviderna där, och jag kan gå in på börsen på nytt om jag så önskar. Men marginalerna i tid känns små - därför är det dumt att vara girig. Risken finns att försaka en eventuell profit, och missa uppgångarna; men smärtan med alla pengar investerade i aktier vid en rejäl sättning, precis innan det planerade bostadsköpet skulle vara överväldigande. Pengarna kommer nu tuffa på med räntan som tillkommer via Avanza Collector eller annan bank. Åtminstone slipper jag stressen över en eventuell börskrasch. 

Så vad händer nu?

Jag inväntar fortfarande en försäljning av ytterligare två indexfonder, och sedan kommer jag att ha närmare 
380 000:- i likvider som placeras på Avanza Collector med 0,75% ränta. 

Då återstår 120 000 kronor för att jag skall nå 500 000:-

Jag har gått tillbaka till back to basics och startat en automatiskt månadsspar. Detta kommer lindra stresspåslaget efter jag viktat om och har avsevärt mycket mindre risk. Pengarna dras från min bank och förs sedan över till Avanza vid varje månadsskifte. Jag har sedan skapat en fördelning på 10 000:- mellan en räntefond och tre indexfonder. Grundsparandet är 10 000:- men om jag får mer pengar över så gör jag en egen insättning med eventuellt överskott. 

Splitan Högräntefond: 25%
DNB Global Indeks: 25%
Spiltan Aktie Investmentbolag: 25%
SPP Aktiefond USA: 25%

Det ovanstående kommer att ge en liten boost under ett års tid, även om den sannolikt hade varit större om jag placerat hela min lilla förmögenhet i index. Men jag vill ta ut pengarna inom ett år, så jag har inte tid att ligga ute med för hög risk. 

Hur jag ser på mina framsteg

Jag har varit duktig och stannat på min kurs. Den första tiden i sparandet var tuff eftersom jag var tvungen att ställa om mitt beteende angående vad jag köper. Men idag känns det absurt att jag aldrig sparat pengar tidigare. Nu har tanken blivit främmande att spendera hela sin lön på shopping varje månad; och helt onödigt. Framstegen jag har gjort tillskriver jag utbyttet av erfarenheter mellan mig och andra bloggare. Somliga av er har varit vänliga nog att kommentera mina inlägg - och på ett övervägande sympatiskt vis. 

Jag tar nu en väl behövd paus från bevakningen av mina innehav och låter indexfonderna sköta sitt, eftersom detta varit den med framgångsrika strategin hittills. 


Hoppas att ni hejar på mig fram till mållinjen kära läsare


Mvh VÄL










8 kommentarer:

  1. Heja!

    Index är skönt och har tjänat vårt sparande väl. Tycker du gör rätt (även om jag inte skulle gjort sista året på börsen utan till konto). Ska bli kul att se nästa steg :)

    SvaraRadera
  2. Hej IGMR! Det stämmer att det kanske är lite olustigt att ens ha fonder under sista året i sparandet, men det rör sig om en femtedel av mitt samlade sparande. Därför tror jag att kasten kommer att vara mindre; detta med tanke på att också 25% går till Spiltan Högräntefond. Om jag känner att börsen barkar under årets gång, så kommer jag att dra mig och och stuva om till Avanza Collector. Men vi får hålla tummarna att det går vägen. Jag är införstådd med att fonderna kan minska i värde, men vi får helt enkelt hoppas på mindre dramatik på börsen.

    Tack för att du skriver

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  3. Hade varit intressant att se utvecklingen gentemot ett återinvesterande index. Exemplevis SIX Return

    SvaraRadera
  4. Sidan är uppdaterad, och numera finns även SIX Return som inte ser illa ut det heller :)

    SvaraRadera
  5. Det låter som en bra plan nu när pengarna snart ska användas till bostadsköp.

    Mvh
    I-US

    SvaraRadera
  6. Ser fram emot att höra om ditt framtida boende tids nog. Bara kämpa ihop de sista kronorna till 500 000 kr nu :-)

    Fortsatt lycka till på din resa.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  7. Tack I-US, verkar som du har ett nick nu :) Jepp, som du säger - nu har jag säkrat större delen av kapitalet. Planerna ändras hela tiden. Från början av mitt mål 240 000:- men det har sedan länge ändrats. Kanske jag fortsätter efter 500 000:- också?

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  8. Tack Slimis, det verkar som vi båda tar en liten timeout på varsitt sätt :) Större delen av mina pengar sitter nu på ett sparkonto, och på sätt och vis kan jag börja om på ett ISK-Konto :)

    SvaraRadera