torsdag 20 juni 2019

Vilken sparform skall jag välja?


Bankerna är i gungning, så var förvaras pengarna?

Som många vet råder just nu minusränta; antingen har jag pengarna i madrassen eller på börsen - det finns inga alternativ. Hela banksektorn verkar vara pestsmittad av skandaler: förskingring, hutlösa avgifter. Vidare har bankerna varit väl tillmötesgående när förmögna människor vill upprätta off-shore-konton i skatteparadis. Jag avvecklade mitt aktieinnehav med en mindre förlust i Handelsbanken eftersom aktien har varit på ett sluttande plan under de senaste tre åren.


När sparandet tog sin början

Sedan mitt sparande tog sin början har jag nästan alltid varit fulltecknad i: fonder, aktier, räntor, men har fallerat på en avdelning: likvider. Varför jag missat kopplingen mellan rådande minusräntan och Avanza Collector (0,75%) har bara gått mig förbi? 


Jag har senare fått lära mig hur det inte är fördelaktigt att ha ett räntefond i ett investeringssparkonto eftersom schablonbeskattningen äter upp en del av räntan man får i fonden. Avgiften för AMF Räntefond Lång är 0,14% Schablonskatten baseras på statslåneräntan och för 2019 är schablonskatten 0,453 %.

För mig som inte har enorma belopp på börsen så tror jag att avgiften för schablonbeskattningen blir försumbar på räntefondens påslag. Men om räntefonden ändå blir lidande av schablonbeskattningen, så undergrävs hela skälet att ha pengarna i en räntefond om kapitalet blir lidande av skattemiljön? Då kanske man likväl kan hoppa över räntefonden och satsa på likvider hos Avanza Collector istället?

Well, ni har säkert ideer om detta?

Jag önskar er alla glad midsommar!

Mvh VÄL




6 kommentarer:

  1. Hej, VÄL!

    Jag har mestadels av mitt kortsiktiga sparande på rörligt sparkonto på Qliro. För närvarande 0,95% ränta och fria uttag. Var lätt att rigga upp, simpel design. För över pengar på 2 bankdagar eller något sådant. Insättningsgaranti såklart.
    Stod mellan Qliro och Avanza, men just då låg räntan på 0,65% som högst för Avanzas samarbeten så jag valde Qliro istället!
    Kommer troligen inte behöva föra över pengar så ofta ifrån Qliro, så jag fortsätter med dem så länge de ger högre ränta, annars är det ju praktiskt att ha allt samlat på Avanza!
    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
  2. Vi kör bufferten i Avanza Collector. Har även några konton där för löpande sparande till större kända utgifter typ tomträttsavgäld.

    Glad midsommar!

    SvaraRadera
  3. Hej Arbetsplanen! Roligt att få tips om lite olika sparalternativ; detta speciellt när jag avvecklar mina aktier och värdepapper.
    Jag skall se till att jämföra Qliro med de övriga alternativen. Tror att Avanzas Collector kan variera i ränta.

    Tack för titten Mvh VÄL

    SvaraRadera
  4. Hej IGMR: Jag använder just nu Avanza Collector, och pengarna får ligga där tillsvidare. Det är sista året av sparandet och jag sänker min risk just nu. Mvh VÄL

    SvaraRadera
  5. Jag har buffertsparande på Avida sparkonto med 0,9% ränta och Spiltan högräntefond i vanlig depå. Jag brukar ha max 10000 på sparkontot och kommer nog inte att byta till något med 0,05% högre ränta för att tjäna 3,50 efter skatt per år. Spiltan högräntefond har högre avgift, men jag tycker den verkar ha givit bra avkastning. På Avanza Collector mellanlandar pengarna på väg från lönekontot till ISK/KF.

    Mvh
    Investeringsundersköterskan

    SvaraRadera
  6. Tack Investeringsundersköterskan! Så trevligt med alla fina tips. Det är därför jag tror att många är härute, för att lära sig mer och utbyta erfarenheter. Det är väldigt stora förändringar här på gång, men överraskar snart med ett nytt inlägg. Tack alla fina för tipsen :)

    Mvh VÄL

    - Och glad midsommar!

    SvaraRadera