måndag 17 juni 2019

- Du vet ingenting!

På sistone har min portfölj genomgått stora förändringar. Jag har haft ägt mindre framgångsrika investeringar i läkemedel (Abbvie) samt gaming (UBISOFT). Någonstans på vägen så hade jag hoppats att dessa investeringar tagit skruv, men icke.

Att dumpa surdegarna.  



I samtal med kollegor på jobbet talade vi om; när det är dags att dumpa ett innehav. Det finns fler sätt att se detta. En vanlig förevändning för att behålla ett innehav är argumentationen för att "tänka långsiktigt". Jag tog upp detta i diskussionen, men fick då ett intressant svar. 

- Det stämmer att du kan tänka långsiktigt, men varför försakade tiden med en surdeg när du kunde varit någon annanstans, och dessutom tjänat mer pengar?

Vad mina kollegor anförde var rätt; jag har stannat i över ett års tid i ovanstående bolag i hopp om: ett nytt patent inom medicin, eller en levererad AAA-titel från ett etablerat bolag för gaming. Men ingen av bolagen har levererat under ett året som gått, även om försäljningssiffrorna har sett positiva ut för exempelvis UBISOFT, där antalet nätbokningar ständigt ökar liksom intäkterna, så sjunker aktiens värde.  

Att förstå teknisk analys samt fundamental analys är inte heller tillräckligt. Förhållanden kan se gynnsamma ut på pappret, men som alla vet kan även en VD sockra en kvartalsrapport, ett bolag kan plötsligt: bli föremål för undersökningar om insidertrading, ha en korrupt bolagsstyrelse mm. 

Frustrationen över en otillräcklig insyn i ett bolag, oavsett hur mycket du vet stör nog de flesta. Investerare gör vad de kan för att hålla sig insatta, eftersom de bevakar sina intressen. 

Det har nu gått 4 år sedan jag började min resa med Avanza, och det enda jag säkert kan luta mig mot är Buffets citat: "Diversification is protection against ignorance."

En gammal dam som jag brukade dricka whisky med sade: "Vi har bara facit på våra egna liv, och resten är fantasier." Det går alltid att sia om hur det kunde ha gått...

En bortre tidsgräns finns inte för mitt sparande, men däremot finns en siffra: 500 000:-

Detta är siffran som jag avser att äntra bostadsmarknaden med. Därför kommer jag om ett halvår utvärdera mina innehav, och känna efter om det är läge att kliva ur aktiemarknaden.Jag gör ogärna detta om flertalet av innehaven presterat väldigt dåligt eller om världsekonomin skapar alltför mycket problem för portföljen. 

Jag har kommit tillbaka till min viktning av 60% index + räntor och 40% högutdelande aktier. I samband med att jag avyttrat flera ineffektiva bolag så har även direktavkastningen påverkats. Kapitalet efter försäljningen av flera aktiebolag lades i indexfonder + räntor. Jag försakar alltså en högre utdelningar för mer stabilitet, och sannolikt en högre vinst under året. 

Jag har sänkt min direktavkastning från 7377:- till 4260:-

Axfood: 7 x 174 = 1218 kr
Castellum: 6.1 x 118 = 720 kr
Hemfosa: 3 x 462 = 1386 kr
Investor: 12 x 78 =  936 kr
Nyfosa: 0 kr 


Uträknad Direktavkastning: 4260/ 145 012  x 100 = 2.9 %
Direktavkastning: 2.9 %
Total Utdelning: 4260:-


Totalt: 4260:-

Detta kan verka bekymrande, men jag har haft minst tre goda utdelare men vars aktiekurs varit på ständig nedgång. Det blir alltså mer kostsamt att behålla tre dalande aktier. 






I skrivande stund har jag kommit upp i 381 000:-


Detta har varit en lång resa som kantats av motgångar, men även framsteg. Jag tror att alla måste gå på landminor under sparandet gång - och jag vet att jag gjort det. Att vikta om mot billiga indexfonder + räntor och likvider är inte dumt med tanke på vart jag skall. 

- En fin bostad hägrar vid en skimrande solnedgång, och jag hoppas på att checka ut från aktiemarknaden med en fin avkastning. 


Vill tacka alla som peppar mig

Mvh VÄL




 

6 kommentarer:

  1. Det kommer gå finfint. Jag loosade en hel del pengar i Black Pearl Resources, Questerre Energy och andra knepigheter. Index är bästa huvudkudden.

    SvaraRadera
  2. Tack IGMR, jag gissar också att fokus på index är rätt sista året. Jag hoppas på att portföljen ger 10% sista året, så vore jag enormt glad.


    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  3. När planen är att leva på avkastningen, helt eller delvis, känns det ganska tryggt och enkelt med utdelningsaktier eller indexfonder (börskrasch eller apokalyps undantagna, men då spelar det nog ingen roll vilken strategi man har). När målet är att ta ut större delen av kapitalet, med en bra avkastning känns det genast klurigare. Jag skulle nog efter hand vikta om till något med lägre risk.

    Mvh
    Investeringsundersköterskan

    SvaraRadera
  4. Trevligt att du skriver Investeringsundersköterskan. Det låter som du har en sund plan framöver. Det skall bli spännande att se den omsättas, till omsättning ;) Jag skall se till att hålla mig uppdaterad om hur det går för dig, du finns i mitt bloggflöde.


    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  5. Hej! Tack för en trevlig blogg. Jag följer Buffets regel nr:1, förlora inte pengar. Glömmer jag den finns regel nr:2, glöm inte regel 1. Det innebär att sälja bolag som inte levererar. Misstag sker ibland men att luta sig på dessa känns bra. Lycka till:)!

    SvaraRadera
  6. Tack Aktiegubben! Jag upptäckte fenomenet att sälja av bolag som inte leverear ganska sent. Jag har hittills följt devisen "Köp och behåll", just för att: man kan försaka kapital tillfälligt, men i längden presterar bolag bättre. Men att jag avyttrade mina senaste bolag tror jag kommer vara ett bättre alternativ. Som det ser ut nu kommer tidsmarginalerna för mitt sparande vara för små för att ha tid med experimentella bolag som UBISOFT. Jag skall försöka avsluta år 2020 med räntor och indexfonder; hoppas det håller. Finns även risk här när indexfonder är samma tillgångsslag som aktier, men vi gör ett försök.

    MVH VÄL

    SvaraRadera