onsdag 12 juni 2019

Depp eller Pepp?


Rekommendationerna nedan skrevs under genomgående optimism i förrgår under titeln: 


Förstå vad du köper!

Behöver du kunna tolka år/kvartalsrapporter till punkt och pricka? Svaret på den frågan är nog nej! Men det är högst relevant att du förstår vad aktiebolaget producerar/säljer, och hur du värderar deras affärside. Tror du på bolaget, och hur gagnar deras produkter samhället?

Underhåll din allmänbildning.

Vad som händer i världen kan påverka dina investeringar. Om du lär dig sovra i media, kollar regelbundet på nyheterna så har du ett visst försprång. Det går aldrig att förutse exakt hur en ekonomi skall utvecklas, men med ihärdighet kan du förutse några olyckor innan dessa träffar din portfölj. Håll dig informerad om: världshändelser, teknisk innovation, krig och förödelse, betydande handelsavtal - och mycket, mycket mer! 

Depp eller Pepp?



Igår vinkade vi av våra elever i samband med skolavslutningen på på jobbet, därefter samlades lärarkollegor för middag och eftersnack. 

Av en ren slump blev jag sittandes med en annan kollega, som jag inte visste hur denne höll på med aktier och teknisk analys. Jag förklarade hur även jag höll på med aktier, och vidmakthöll hur jag betraktade mig som fortfarande högst novis - men att jag lär mig mer och mer. Ytterligare en person anslöt sig till samtalet, och nu var vi tre. 

Den förste var fast beslutsam om hur man via tekniska mätvärden kan skatta och förutse en pågående trend. 
Den andre kollegan, med trettio års erfarenhet inom området förlitade sig på fundamental analys, men tillbakavisade många idéer om teknisk analys. 

Och den tredje personen i rummet, MOI - som hade fullt upp med att förstår vad mina kollegor pratade om?

Lite uppgivet muttrade jag för mig själv: - Dammit, back to basics! Skall jag ens pyssla med detta? Jag blev plågsamt medveten om efter att ha lyssnat på mina kollegors teorier om köp/sälj-lägen,  hur jag själv låg och guppade i kunskapens kölvatten. 

- Har jag fattat någonting över huvudtaget? 
- Hur mycket pengar har jag försakat?
- Hade pengarna arbetat bättre på annat håll?

Varvid mina kollegor förklarade hur jag kunde glädjas åt det faktum att jag förstått det idag, och inte om 30 år, vilket också föranledde en påminnelse om en tidigare insikt: "Förändring kommer när du är mottaglig för den". 

Under senare delen av eftermiddagen hade ytterligare insikter lagt sig till rätta:

1. Jag har haft en bra tanke med enskilda innehav, men inte gjort hemläxan!

2. Jag försökt fånga den fallande kniven! 

Att avyttra innehav

Igår stod jag på säljknappen: UBISOFT, Abbvie, Handelsbanken, Ocean Yield, Activision Blizzard och Saltängen. 

Flertalet av dessa innehav rök helt och hållet. Men jag förstod emellertid hur enskilda innehav inom gaming (UBISOFT & Activision) är mer beroende av starka titlar för att leverera i en redan extremt konkurrensutsatt bransch. UBISOFT har också nyligen missat ett viktigt leveransdatum på en efterlängtad titel Scull & Bones” som direkt fick en negativ effekt på aktiekursen. Jag har väntat på ett trendbrott från UBISOFT sedan förra året, men aktien är för volatil och verkar inte repa sig. Därför är jag hellre någon annanstans. 

Ocean Yield har jag emellertid följt, och har sedan tidigare fått indikationer på en kommande sviktande kurs inom den närmaste åren, men frestades att ligga kvar pga. en hög utdelning. Bolaget har under senaste året förlorat fler handelskontakt, och är ett varv som hyr ut tankers primärt för oljetransport.

Handelsbanken: Jag skulle gissa att den sviktande trenden korrelerat med låga räntor, och en bransch kantad av skandaler just nu med Nordea och Swedbank. 

Saltängen: Inte mycket har hänt där med kursen sedan förra året, och vidare har de sänkt sina utdelningar - och därför vill jag inte vara med längre. 

Sammanlagt såldes aktier för närmare 65 000:- som numera placerats i indexfonder och resterande aktier tills jag gjort hemläxan, och grundligt utforskat kommande bolag. 

Aktiebolagen som behölls var: 
 Hemfosa, Castellum, Investor, Fortum, Kinnevik, Axfood och Johnson & Johnson. Efter att ha placerat 40 000:- mellan två indexfonder, fördelades sedan resterande 25 000:- mellan mina sista ursprungliga aktieinnehav, varav 2 st är högutdelande investmentbolag. 

Nu har jag alltså färre aktie aktiebolag, fast med mer kapital fördelat mellan sig. I min portfölj har jag även låtit 4 st indexfonder ta mycket större plats än tidigare. Eftersom jag nu uppnått mina ursprungliga plan med 60% index+räntefonder och 40% aktiebolag, så kan jag återigen börja leta nya aktieplaceringar eftersom jag inte längre är för tungt viktad mot enskilda aktiebolag. 









I klassrummet

I mitt klassrum kan jag säker hand låta en penna dansa över ett A4-ark; trolla fram proportionerliga figurer, förklara sambandet mellan färg/form samt hur man skapar en illusion av djup på en tvådimensionell yta. 

Mina elever suckar!

- Oh, tror du vi är Picasso eller? 
- Orättvist, när du gör det ser de så lätt ut!

Varvid jag svarar: - Well, jag har gjort detta sedan jag var åtta år gammal, och har trettio års erfarenhet. Jag kan inte proppa er fulla den 30 års kunskap under förloppet av en termin, ni måste ha tålamodet och vänta!

Jag ser små individer med besvikna och uppgivna ansiktsuttryck, men också hur många av dem hänförs över vad jag kan göra med penna och papper. Det finns en attraktionskraft i att se någon behärska ett hantverk, slipa en talang oavsett om det är inom: ett konstnärligt uttryck, brödbak eller aktieplaceringar. 

Kanske skall man inte deppa, utan istället peppa sig själv för att det finns alltid mer att lära!


Mvh VÄL












8 kommentarer:

  1. Jag flyter med indexströmmen och försöker inte tänka så mycket på det. Dock lyssnade jag på ett ChooseFI där de började prata om olika index och speciellt småbolagsindex som krydda. Feck - samma känsla som du. Glädjande nog kan man alltid lära sig mer. Sidospår - kom att tänka på mitt nya favvoord, "pepprimerad"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Även jag flyter i indexströmmen; kanske som en ursäkt efter en ofullständig hemläxa ;) Men samtidigt statistik visar hur även väl initierade ekonomer/investerare inte heller träffar rätt.
      Ganska många innehav är avyttrade nu, och jag tar en paus för att kolla på nya innehav. Men min viktning kommer fortfarande ligga tyngre på indexfonder.


      Mvh VÄL

      Radera
  2. För min del känns en väldiversifierad utdelningsportfölj tryggt och bra som ett lite roligare alternativ till indexfonder. Jag har startat ett experiment i mindre skala där jag kommer att jämföra tre olika strategier där man inte behöver ha särskilt djupa kunskaper.
    Mvh
    Investeringsundersköterskan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Investeringsundersköterskan. Oh, yes - bekräftelsen som infinner sig efter att man inser hur man träffat rätt med ett aktielöp är onekligen oslagbar. Men Warren Buffett vann en vadslagning där han ville påvisa vad passiv förvaltning kan åstadkomma:

      "Den amerikanske mångmiljardären – "oraklet från Omaha" – hade 2006 fått nog av överbetalda finansrådgivare vars kunder tappat stora värden på grund av höga avgifter i till exempel hedgefonder.

      Han förklarade att en simpel indexfond med passiv förvaltning och låga kostnader på tio år ger högre avkastning än dyrt förvaltade fonder och utmanade Wall Street på ett miljondollarvad.

      Handsken plockades upp av Ted Seides, delägare i kapitalförvaltningsbolaget Protégé i New York. Han satte fem hedgefonder mot Buffets val, indexfonden Vanguard som investerar i S&P 500 (de 500 största bolagen i USA).

      Den 1 januari 2008 började vadet att gälla. Redan tidigare i år erkände sig Leides besegrad. Han skyllde lite på "otur", men medgav att de höga avgifterna blev avgörande.

      Nu – när de tio åren har gått – är det ett faktum att Buffets breda indexfond manglade spetsfonderna till grus. Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade indexfonden stigit med 85 procent och hedgefonderna med 22 procent."

      Källa: Svenska Dagbladet

      Vi har alla olika ingångar i varför vi börjar spara. Självklart är det frestande med löpande utdelningar, men det är lika lätt att försaka kapital genom att själv utmana index. Det krävs enormt mycket erfarenhet för att lyckas i aktieaffärer över tid, och alltför lätt att förlora pengar.

      Jag kommer att behöva mina pengar inför ett bostadsköp inom 1-2 år, och därför knoppar jag av framöver och placerar i fonder och räntor.

      Jag tycker att det är coolt att du hittat sparandet, och följer gärna med intresse hur det går med ditt experiment. När jag har handlat min bostad återkommer jag inför rond 2. Där kanske jag kommer att följa samma resa som en del av er andra, skapa en ganska stabil portfölj med regelbundna utdelningar.

      Mvh VÄL

      Radera
  3. Billiga indexfonder är sunda alternativ. Personligen gillar jag tanken på att bygga min egen (utdelnings)fond och har därför kört mest på det upplägget. Kul med aktiediskussioner på jobbet :) Vet de om att du bloggar?

    SvaraRadera
  4. Tack The Dividend Story!

    Yes, har nämnt att jag bloggar. Har även berättat om hur det primärt handlar om att lära mig om hur aktieköp fungerar. Under gårdagen sålde jag av alla innehav som jag känt presterat rätt dåligt över tid. Jag går nu tillbaka till min ursprungstanke om att köpa mig tid för lärdom genom att investera i index. Därför sålde jag av ganska många innehav och har nu bantat ned aktieportföljen rejält, men har tryck in mer kapital i enskilda aktier som avkastat bättre över tid.

    Jag får gå in i kapitel två nu och börja läsa om tidigare kapitel om fundamental analys. Vad som stör mig är ; hur väl man än håller sig informerad, finns det otroligt många saker som kan gå snett. Antar att vad Buffet säger stämmer: "Diversification is protection against ignorance."

    Även om jag läser in mig så grundligt jag kan på ett bolag, så kommer jag aldrig heller att kunna förutse hur världsekonomin svänger .


    Det skall bli roligt att se hur din portfölj presterar :)

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  5. Superstront att våga sälja förlorarna och behålla vinnarna. Majoriteten gör ju tvärtom för hoppet är det sista som lämnar människan. Min son fyller ett och det har varit kalas. Jag är stark anhängare av att folk ger ett bidrag till hans KF så att de pengarna förhoppningsvis växer till en liten kontantinsats när det är dags för flytt. Så lite leksaker har vi fått men har har mest glädje av pengarna sen.

    SvaraRadera
  6. Hej Prius. Kul att du skriver. Det var skönt att göra sig kvitt surdegarna, som ändå bara tyngde portföljen. Man måste ibland klippa förlusterna också.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera