måndag 10 juni 2019

Hur blir du förmögen?


Jag började med 30 000 kronor i sparande.

Saker har rört på sig, och efter några år så hade 30 000:- blivit  375 000:-  Frågan är vad som har hände däremellan? 

Det enkla svaret är: Repetition!


Men innan du börjar så kommer du behöva ett ISK-Konto.

ISK står för insvesteringssparkonto, vilket är en skattemiljö där du slipper deklarera dina innehav. Istället betalar du en schablonskatt under året. För att hålla kostnader nere, och få en god översyn så väljer många idag en nätmäklare hos Avanza eller Nordnet. Här kan du själv köpa, sälja värdepapper genom dator eller mobilen. 

Länk Avanza ISK-KONTO

Repetition och ränta på ränta-effekten

Konsten är att upprepa samma fungerade mönster flera gånger för att åstadkomma: ränta på ränta-effekten! Ränta på ränta-effekten innebär kortfattat; hur du återinvesterar din vinst så den succesivt växer sig starkare med tiden. Ju mer pengar du skjuter till dina aktieportfölj, desto mer växer den i relation till de investerade pengarna. 



Nedan - utvecklingen på mina innehav i Avanza sedan juli 2015.




Nedan kan du se ett exempel på en blygsam avkastning. 

10 % ökning på 50 kronor blir: 55: -
10 % ökning på 300 000 kronor blir: 330 000:-
10 % ökning på 370 000 kronor blir: 407 000:-

Men "Ränta-På-Ränta-Effekten" är egentligen ännu mer spännande än så, just för att tillväxten av kapitalet inte bara ställs i relation till procentuella avkastningen, utan också till nya pengar som skjuts till för varje gång du sparar en extra slant. Men det enskilt viktigaste begreppet du behöver kunna för att bli rik är "diversifiering".

Vad är diversifiering?

Diversifiering kan lätt översättas med ordet "riskspridning". Här figurerar allehanda tolkningar av vad en sann diversifierad portfölj skulle kunna vara; och alla gör på olika sätt. 

Enligt Jan Bolmeson "Rika Tillsammans" innebär sann diversifiering att man investerat i innehav som är helt frikopplade från varandra. Alltså, bara äga indexfonder + aktier svarar inte mot en fullgod diversifierad portfölj. Egentligen bör man enligt honom äga: guld/silver, räntebärande papper, aktier, indexfonder, obligationer och fördela kapitalet däremellan. Han skriver om detta i inlägget ”De 8 vanligaste misstagen jag och andra investerare jag gör och har gjort”

I mitt fall delar jag delvis Bolmesons resonemang, och använder de vinster jag gjort och bunkrar dessa i en räntefond. I skrivande stund äger jag inte: guld, silver, obligationer. Under tiden jag varit kund hos Avanza har jag legat på plussidan, och efter att ha granskat min ISK-portfölj där jag har premierat aktier + indexfonder + räntepapper så behöver jag inte skämmas heller. Jag är glad i tanken på att min portfölj börjar få lite mer karaktär och identitet. Jag har tidigare också fört andra diskussioner med bloggare som istället menat: 

- "Om du fördelar kapitalet på 12-15 aktieinnehav vars branscher är frikopplade från varandra, så är du diversifierad nog".

Men hur blir jag då förmögen?

Om du är osäker - köp indexfonder!

Om du känner dig helt novis när det kommer till investeringar, så börja med fonder. En fond är en värdepappershanding som kan innefatta: aktier, räntor mm. En fond kan också rymma hundratals mindre bolag, på så sätt har du redan din riskspridning gratis. En indexfond har generellt lägre förvaltningsavgifter än en aktivt förvaltad fond. Den kallas indexfond eftersom denna strävar efter att efterlikna ett index, snarare än att slå det. 

Storbanker brukar vara ivriga på att erbjuda deras kunder aktiv förvaltning till "rimliga priser". Problemet är ändå; hur snabbt bankernas avgifter äter upp din fonds avkastning. En aktivt förvaltad fond behöver inte vara bättre än en indexfond, tvärtom. I värsta fall kan en aktivt förvaltad fond vara en förklädd indexfond en sk. "Dold indexfond". En storbank kan ta en billig fondprodukt, paketerar sedan om den och säljer den som aktivt förvaltad och lovar en god avkastning. Nackdelen är hur banken tar ut en skyhög avgift. Vissa indexfonder kan t.om. slå aktivt förvaltade fonder. Märk väl, en aktiefond är samma tillgångsslag som en vanlig aktie. När du då har aktiefonder + vanliga aktier i bolag, så blir du fortfarande drabbad av breda nedgångar. 

Undvik därför storbankernas fonder, de skinnar dig på dina vinster!



Fem stycken bra tips


1. Förstå vad du köper!

Behöver du kunna tolka år/kvartalsrapporter till punkt och pricka? Svaret på den frågan är nog nej! Men det är högst relevant att du förstår vad aktiebolaget producerar/säljer, och hur du värderar deras affärside. Tror du på bolaget, och hur gagnar deras produkter samhället?

2. Vikta din portfölj - Diversifiera!

Ligg aldrig för tungt i enskilda innehav. Många menar att du max skall ha 10-12% i varje aktieinnehav, just för att du skall klara sättningar i ekonomin. Sprid dina pengar på olika ställen, och titta på flera olika modeller för hur man kan sätta ihop en portfölj. 

3. Tiden är din vän!

Om du planerar att bli rik på börsen över en sommar; glöm det! Tänk istället långsiktigt med ett minimum av 5 år. En tillfällig korrigering/sättning i ekonomin kan därför ha förödande konsekvenser för dina investerade pengar. Men om du valt bolag med omsorg, och är redo att avsätta tiden - så hinner du se flera konjunkturer under resans gång, och pengarna får växa i lugn och ro.  

4. Tålamod är en dygd

Ha inte bråttom! Att lära sin investera pengar är en seg och mödosam process. Om du inte har tålamodet, så gör någonting annat! Som Warren Buffet sade: "Diversifiering är den enda gratis lunch du får".

"Den som gapar efter mycket..."

5. Underhåll din allmänbildning.

Vad som händer i världen kan påverka dina investeringar. Om du lär dig sovra i media, kollar regelbundet på nyheterna så har du ett visst försprång. Det går aldrig att förutse exakt hur en ekonomi skall utvecklas, men med ihärdighet kan du förutse några olyckor innan dessa träffar din portfölj. Håll dig informerad om: världshändelser, teknisk innovation, krig och förödelse, betydande handelsavtal - och mycket, mycket mer! 

Oki, ladies & gents - nu har ni fått ett grovhugget utdrag om hur jag tänker idag. Jag är tacksam över att jag har så många andra bloggar att läsa, så jag lär mig ännu mer. 

Vad känner ni är viktigt när ni vill bygga er förmögenhet?

Mvh VÄL












2 kommentarer:

  1. Väldigt bra tips! Ränta-på-ränta effekten är fantastisk. Att investera regelbundet i bra bolag på lång sikt har historiskt visat sig var en bra grej att göra :)

    SvaraRadera
  2. Tack Dividend Story. Ja, efter man lärt sig några grundtips knallar portföljen på.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera