måndag 1 juli 2019

Du är inte dina prestationer!


Nu har jag nästan träffat nästa milstolpe: 400 000:-

En del av mig kan känna mig uppgiven; jag misströstar inte över kapitalet utan av vetskapen om hur illusionen hur frihet inte kan bindas till pengar. 

Pengar kommer aldrig fixa dig!

För fem år sedan hade jag knappt 30 000:- på banken, och nu ser det annorlunda ut. Jag blev tvungen att läsa in mig på hur aktiehandel fungerar, och hur jag säkrast och snabbast får avkastning. Nu är jag tacksam för att jag har möjligheten att flytta, men detta skapar också ett visst vankelmod.

Släkten drar i mig och vill att jag skall återigen skall bosätta mig i hemstaden Västerås, men alla arbetstillfällen finns i den stora staden. Detta skulle medföra en omständigare pendling mellan städerna, men en högre bostadsstandard i Västerås för samma pengar. Problemet är barat att; - Well, då bor man i Västerås.

Under förra veckan satt jag på Sigma-torget i Västerås ätandes på en mjukglass. Jag intalade mig själv i ett tröstlöst mantra: jag trivs här, detta är ok, detta kan jag lära mig gilla...? Men ingenting biter, och den omedelbara insikten knackar på med ett välbekant eko: 

- Du vet att du skulle återvända till din övergivna fritidsgård, eller hur!

Rotlöshet och nya tag

För två år sedan hade jag återförenats med mitt livs kärlek, men relationen tog slut efter nästan två år pga. meningsskiljaktigheter och flickvännens oväntade sjukskrivning. 


Talare: Tim Minchin


I mitt fall hade jag börjat lägga om mitt liv genom: sundare livsval, tappat 10 kilo i vikt, sparat ihop en mindre förmögenhet samt landat en ny anställning. Livet verkade röra på sig, och allt verkade hoppfullt. Den sedvanliga klichén gör sig påmind: det finns fler fiskar i sjön! Men jag känner samtidigt hur jag inte är där än. 

Att återvända till Västerås, vilket är den 5:e största staden i Sverige skapar vankelmod; detta eftersom mycket av min energi har lags på att ta mig därifrån. För 15 år sedan hägrade drömmen om: pengar, social prestige, att kunna stoltsera med en ny yrkesroll och kunna referera till sina akademiska studier. 

  • Jag lämnade hemstaden
  • Blev lärare
  • Fick mycket bättre lön
  • Träffade kärleken

Men illusionen ger sig till känna; ingenting utanför dig själv kommer att fixa dig, någonsin. Det finns sidovinster att göra med studier, lön och relationer - men dessa saker summerar inte dig som person eftersom det är lönlöst att definiera sig själv genom prestationer. 

Pengarna finns på banken, en ny lägenhet väntar - men återigen är jag solo. En ny flashig lägenhet med tillhörande leksaker förstärker bara en känsla av ett andligt tomrum. Tomrummet måste möbleras för att få substans; detta innan någonting annat sker - annars är jag rökt. 




Jag återkommer hela tiden till "Tim Minchins - 9 Life Lessons". Om ni ser hela talet börjar ni förstår vad han alluderar på. 


Tack mina fina läsare

Hoppas att allt är VÄL










4 kommentarer:

  1. Hej VÄL.

    Hade inte en aning att du var från Västerås. Jag tycker själv att Västerås verkar vara ett ok ställe att bo på, men om vi ser här omkring tycker jag Örebro verkar vara en trevligare stad. Jag bor ju själv på en mindre ort i närheten av Västerås och trivs med det. Fördelen med en lite mindre ort är just att boendet oftast är billigare. Men för dig som är lärare hade jag nog utgått att bo där jag tycker arbetsmöjligheterna är bäst. Ska iallafall bli kul att läsa om ditt nya boende tids nog. Jag hoppas du finner något som passar dig :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Tack Slimis, då är vi båda från vänliga Västmanland :) Antar att jag får se på vilken plats jag landar inom ett drygt år.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är från Dalarna men bor väldigt nära Västmanlands gräns :) Ja det ska bli spännande att höra mer om det tids nog.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. "...summerar inte dig som person eftersom det är lönlöst att definiera sig själv genom prestationer. "

    Jag skulle vilja flika in att även om vad du har presterat inte ensamt kan definiera vem du är som person så är det en (mer eller mindre) viktig del, både i hur man ser på sig själv och hur andra ser på en. Olika skor passar dessutom olika personer och det finns arketyper där de egna prestationerna är oerhört viktiga för välbefinnandet. På samma sätt som det finns arketyper som inte har behov av att prestera något särskilt utan mår bättre av att definiera sig själva utan att dra in prestationsbiten i det hela.

    Att enkelt konstatera att prestationer och externa faktorer bara är paranteser i hur man ser på sig själv känns tyvärr för enkelt för att ge en rättvisande bild.

    https://utbrytningen.blogspot.com

    SvaraRadera