måndag 26 juni 2017

E3 - Gaming På Börsen

För lite över ett år sedan började jag att investera i Activision Blizzard. Strax efter mitt köp började aktien att dyka, och skruvade på mig och var rädd för att jag gjort ett dåligt köp. Det tog några månader, men plötsligt fick även Activision Blizzard sig en rejäl skjuts, och i efterhand har jag ångrat att jag inte lade in mer pengar i bolaget.

Activision Blizzard har kända titlar som: Destiny, World Of Warcraft, Call Of Duty och senaste succén Overwatch. Activision har också förvärvat King Digital, och kommer därigenom bredda utbudet för mobilspel. King Digital står bakom spel som The Candy Crush Saga.

E3 - Vilka är nyheterna för i år?

E3 har ägt rum under denna månad och det är stora titlar på gång inför 2017-2018: FarCry 5, Destiny 2, Anthem, The Last Of Us 2, Wolfenstein 2, Sea Of Thieves m.fl.




Oavsett vilken konsol som man använder så kommer flera av dessa titlar till både X-Box och Playstation. Playstation har sin PRO-variant med ett bättre grafikkort och kylning, och Microsoft lär nyligen meddelat en ännu starkare version av sin konsol, den kommande (X-Box One-X), även om den prismässigt kommer ligga högt. Både Playstation Pro och One-X har stöd för 4K.

UBISOFT

Under april månad fick vi även tillgång till Ubisoft via Avanza, ett spelbolag som har väldigt stora titlar bakom sig som Assassins Creed, FarCry, Watch Dogs, The Division, For Honor, Ghost Recon och kommande Scull And Bones mm. Men varken Activision Blizzard eller Ubisoft är högutdelande aktier. Activision delar ut $0.30 = 2,62 kronor per aktie, men vi måste ta i beaktande att kursen på Activision ökat markant under 2017. Vad Ubisoft beträffar är de nyligen noterade och betalar ut 0 kr. Ubisoft har dock framtiden för sig på börsen med tanke på titlarna i bagaget.

Vad vi kan se på Avanzas graf har Ubisofts aktie gått från 42,5 € till 52.5 € på mindre än två månader, och jag vill inte vara alltför sen på bollen. Ubisoft ökade sin försäljning från föregående år med 4,7%.

Försäljningen under det fjärde kvartalet 2016-17 uppgick till 648.6 miljoner euro kontra föregående års 624.9 miljoner. Under resten av 2017-2018 räknar bolaget att dra in mest pengar på kommande titlar som nya: Far Cry 5, Assassin’s Creed - Origins, The Crew och South Park.




Jag har gått in i båda dessa bolag för att jag vet att det är väldigt stora aktörer på marknaden, och mer av underhållning: film, musik, spel kopplas till konsoler. Själv använder jag min Playstation 4 Pro för spel, men även för Netflix och Spotify. Givetvis kan man även koppla fler filmtjänster som exempelvis HBO till dessa konsoler. Men som jag skev i mitt tidigare inlägg "Pengarna Växer - Passerat 100 000" ; så tror jag att virtual reality har potential att slå på marknaden, och därför vill jag vara tidigt ute.


Spel, applikationer för film/musik finns i mängder. Men jag tror att marknaden kommer fortsätta att domineras av streaming. Flertalet av mina bekanta har antingen smart-tv eller en spelkonsol, just för att de vill ha tillgång till ovanstående tjänster. 

Frågan kvarstår: - Var man skall lägga slantarna? 

Teknik kommer och går: spelkonsoler avlöser varandra, men kanske inte lika frekvent som appar, musik och filmtjänster. Men jag tror ändå att speltillverkare som Activision och Ubisoft fortsatt kommer utgöra starka positioner på marknaden. Det finns starka incitament för att barnfamiljer skaffar spelkonsoler, just för att dessa används till så mycket mer än bara spel.

Ett varningens finger dock: Vid köp tillkommer ett högt Courtage för de som har Avanza Mini.
Jag har inte köpt andra aktier i euro, men notan landar på 40:- i avgifter per köp. Därför rekommenderar jag att handla för större belopp när man väl handlar.

Vad tror ni om konsumtionen av: spel, film och musiktjänster under kommande året?

Mvh VÄL







4 kommentarer:

  1. Spelmarknaden är som en vit fläck på min karta, jag känner igen namnen men det är allt och jag har ingen uppfattning om hur mycket det spelas och hur manga spel det köps.

    Film är det betydligt bättre med. Älskar film! Sedan jag upptäckte Netflix och HBO som streamingtjänster så har jag alternerat mellan dessa två och är väl ändå rätt nöjd, det mesta finns där om man gillar serier.
    Musiktjänster har jag provat men insåg att jag lyssnar för lite och visserligen gillar jag music men spelar det mesta via tuben även om sambon kör Spotify. Jag har däremot inte gått in som aktieköpare i något av bolagen ännu men troligen är det framtidens investeringar man skulle gjort?

    SvaraRadera
  2. Hej Procentpanik :)

    Jag börjar smått som vanligt och känner mig för. Idag blev det 4 st Ubisoft, och det fick vara en bra början. Imorgon har jag löning att se fram emot. Jag skall betala av min upgraderade dator, och det känns underbart att ha ett arbetsverktyg igen. Meddela mig gärna vad du shoppar härnäst så man får höra hur det går för dig.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  3. Intressant inlägg :) Visste ingenting om Ubisoft men Activision Blizzard känner jag igen. Nått som antagligen kommer sälja bra närmaste tiden är Snes classic mini från Nintendo. Dock vet jag inte om Nintendo är så billigt att investera i genom våra nätmäklare. Aktien är noterad i Japan har jag för mig. Activision Blizzard tror jag kommer gå bra på lång sikt. Känns som bolaget alltid har kommit ut med nya populära spel som många vill ha. Var själv beroende av deras gamla spel Warcraft 3 :-) Du får skriva lite mer framöver hur dina spelbolag går :D Mvh Slimis

    SvaraRadera
  4. Tack Slimis, verkar som vi båda är uppe tidigt :) Jag har min dygnsrytm efter att ha klivit upp alltför tidigt på väg till jobbet. Jag ser mina innehav som integrerade med en annan marknad. Det är inte bara titlar som Ubisoft och Activision marknadsför, utan många har även konsoler i sina hem för andra ändamål. Och därför ökar också sannolikheten att många konsumenter snubblar över dessa bolags produkter. Jag har tittat på Netflix tidigare, men varit skeptisk. Vidare florerar rykten om Spotify, men dessa verkar stanna vid just rykten. Igår hade jag tjänat på att vänta lite med Ubisoft, och den sjönk under dagen som en sten - but that's life.

    Ha en fin sommardag

    Mvh VÄL

    SvaraRadera