torsdag 22 juni 2017

Sådd & Skördetid

Semestern har tagit sin börjanJag trodde att jag skulle känna mig rastlöst till en början, men jag har inte hunnit blivit uttråkad än.

Datorn är tillbaka och den beter sig exakt som den skall, och jag känner numera att jag har ett bra arbetsverktyg. Anledningen till att jag uppgraderat datorn är för att jag skall börja söka extra inkomster på nätet för en viss begåvning som jag har: teckning, foto och måleri.  Vad som jag saknar nu är en ritplatta så jag kan börja göra riktiga digitala illustrationer. Teckna är någonting som jag gjort sedan jag var barn, och måleri och foto kom senare. Om jag sedan kan sälja mina bilder via hemsidor vore jag väldigt glad, men jag måste vara noggrann med att kolla av hur jag blir kompenserad. Jag säger inte att det kommer att bli lätt, men det kan vara värt ett försök för att se om några kronor trillar in.

Vad som är nytt på bloggen är att jag lagt till nya annonsplatser, men har placerat dessa så det inte skall störa läsaren. Detta kommer kanske ge mig en liten extra inkomstkälla.




Veckans köp och sälj

Börsen har gått på raketfart, och Investor toppade i veckan 415 kronor. Med tanke på att jag köpte in mig på 283 kronor så tyckte jag att det var läge att sälja av vissa delar av innehavet (inte allt). Förtjänsten som jag gjorde har huvudsakligen gått till att fylla på: Duni, Saltängen, Castellum men också indexfonderna: SPP Aktiefond Global samt Spiltan Aktiefond Investmentbolag. I samband med att jag använde förtjänsten från Investor till nya innehav, så sänktes min direktavkastning i pengar, men men ökade procentuellt med 0.2%. 

Att knoppa av aktier och fonder känns ofta bakvänt för mig psykologiskt, men förnuftsmässigt så vet jag att det är rätt: jag måste utnyttja vinsten som jag gjort för att sprida risken. Jag tror inte att Investor kommer att stanna särskilt länge på dessa nivåer, och jag får vara tacksam över att ha tjänat en hacka. Vidare har jag också knoppat av en del av indexfonderna och fördelat kapitalet jämnare mellan dessa. Idag har jag äntligen kommit tillbaka till förhållandet:

60% Indexfonder
40% Aktier

Detta har varit ett mål för mig under närmaste halvåret, eftersom jag vill ligga tyngre på fondsidan, vilket oftast ger en bättre avkastning. Men jag har några utdelningar som lurar bakom hörnet inför resten av 2017.

Nuvarande Direktavkastning 

Abbvie: 11 x 5 = 55 kr
Activision Blizzard: 2.30 x 5 = 11.50 kr
Axfood: 6 x 35 = 210 kr
Castellum: 5 x 64 = 320 kr
Duni: 5 x 50 = 250 kr
Handelsbanken: 5 x 61 = 305 kr
Hemfosa: 4.40 x 161 = 708 kr
ICA gruppen: 10,50 x 25 = 262.50 kr
Investor: 11 x 30 = 330 kr
Saltängen: 9.80 x 22 = 215 kr
Securitas: 3.75 x 6 = 22 kr
Skanska: 8.25 x 25 = 206 kr
J&J: 14.84 x 2 = 29.50 kr


Uträknad Direktavkastning: 2924/ 79459 x 100 = 3,7%
Direktavkastning: 3,7%

Sammanlagda Utdelningar:  2924: -





I dagarna kommer jag även att gå på en anställningsintervju, och detta blir min andra denna månad. Jag vantrivs inte på mitt arbete, men tycker samtidigt att det nu är dags för att sondera terrängen för att se vad som finns därute?

Sammanfattningsvis har jag börjat lägga mer tid på att: skapa annonser på bloggen, uppgraderat datorn för att kunna arbeta mer med teckning och foto samt börjat söka nya jobb.

Antar att det går framåt 



8 kommentarer:

  1. Jag tycker att du gör rätt med Investor, det gäller också att realisera en vinst, även om åsikterna går isär här. Kul med extrajobb, något kreativt, långt från aktievärlden! Mvh Dividend500

    SvaraRadera
  2. Håller med dig där, tror att avkastningen blir ännu bättre om man fördelar vinsten på innehav med goda förutsättningar. Tack för titten

    SvaraRadera
  3. 60/40 regeln är intressant men ska du inte fundera på att lyfta in PPM och tjänstepensionen i det förhållandet? Isåfall så kan du ju använda tjänstepensionen för indexfonderna och lägga aktiedelen hos Avanza. Tänk på att lägga alla eventuella kryddfonder i PPM då de har mycket mycket lägre avgifter där.

    Glad midsommar!

    SvaraRadera
  4. Tack Fredrik för den vänliga kommentaren. Jag har redan korrigerat det orangea kuvertet hos pensionsmyndigheten och gjort individuella fördelningar där. I alla år hade jag ångest för just detta, men sedan man börjat läsa på lite grand går allt bättre. Tack för att du kollade in :)

    SvaraRadera
  5. Skitskoj att du hade uppdaterad din sida med annonser tänkte jag tills jag insåg att det inte dök upp några annonser alls. Kör med adblocker och har nu givetvis disable:at det på din sida. Det känns att du är gladare nu och nu ska du på arbetsinterjuv =). En aspekt som jag har är att det är inte bara ränte-på-ränta-effekten som jobbar på ditt kapital. Din pengar investerade på företaget jobbar ju dygnet runt. Själv jobbar jag bara heltid, men pengarna på börsen jobbar 24/7. En annan tanke är att det kanske är dags för ett inlägg kring Whisky. Hoppas att du får en riktig glad midsommar.

    SvaraRadera
  6. Tack för ditt inlägg Prius. Jag nämnde dig nyligen i ett citat på Snålgrisens blogg under gårdagen. Han har skrivit om diversifiering, och jag tyckte att det var passande att återkoppla till din och min diskussion - känner att jag lärde mig mycket där. Ha nu en fantastisk sommar.

    SvaraRadera
  7. Fin utveckling på Investor :-) Alltid kul att ta hem en vinst ibland. Bra med några kronor i annonsintäkter också. Har själv märkt att det kommer in lite mera annonsintäkter ju längre jag haft bloggen. Är ju inga stora pengar men en liten passiv inkomst. Men precis som du skriver ska man inte ha för mycket reklam. Risken är stor att man förlorar en hel del läsare. Jag håller mig även borta från spelreklam då det inte är något jag vill stödja.

    Ha en trevlig midsommar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  8. Jag håller fortfarande på att klurar på annonserna och hur det fungerar med målgrupp osv. Portföljen lossnar lite i taget, men nog sitter jag sammanlagt några timmar om dagen när jag är ledig. Det mesta av tiden läser jag på, och försöker att komma underfund med hur innehav ser ut. Tack för titten på min sida :)

    SvaraRadera