söndag 27 augusti 2017

Nykär i stor säng

Sedan i våras har jag kämpat för att nå mitt nästa mål, vilket är 200 000:- men precis när målet var inom räckhåll svängde börsen kraftigt under sommaren.Det gäller nu att inte deppa över den nuvarande dippen, utan bara tacka för lite mer rimliga priser på börsen. Jag har fyllt på med: Investor, Skanska, Duni.

För närvarande har jag inga större planer för mina innehav utan jag håller mig till mitt ursprungliga koncept: billiga indexfonder + högutdelande bolag. Jag kan inte se några skrämmande avvikelser i mina innehav gentemot OMX30, utan mina innehav följer en naturlig kurva och mitt ISK-Konto hos Avanza överträffar fortfarande jämförelseindex.


En ny säng står i mitt sovrum för närmare 20 000: - och valet för på en ”Dream” från MIO. Under mina första år när jag började mitt sparande levde jag på en skabbig säng från IKEA (90cm bred utan sängben). Därifrån har jag gått till ett lyxigare alternativ på 180x200 cm. Med tanken på att jag och flickvännen är nykära så kom den stora sängen som ett välkommet inslag (vi ångrar oss inte ha, ha, ha).

Intresset för ekonomi har fått sig en stadig konkurrent av kärleken, men jag antar att det tillhör vardagen. Att bara leva snålt, hamstra pengar ger inte livskvalité. Vad jag upplever nu borde varit poängen med sparandet från början: att få en sundare relation till pengar, och inte totalt låta sig uppslukas av tankar på att göra stora pengar.





Mitt samlade sparande uppgår just nu till: 189 647:-

Men min vardag har nu kastats över ända, och jag får omvärdera: sparkvoten, hur länge vill jag hålla på med ekonomi, var skall jag bo, skall jag fortsätta att spara lika aggressivt?

Besattheten av ekonomi/sparande har delvis varit en sublimering av känslolivet eftersom jag tidigare levde ensam och inte delade vardagen med någon. Sedan jag har tog min examen för några år sedan har mycket av tiden bara gått till landa i den nya yrkesrollen. Jag har haft problem att uppskatta livet, eller landa i en naturlig kontext utanför arbetet. Överlag har jag haft svårt att ta sikte på nya mål i livet.

Men i samband med kärlekens intåg har jag nu plockat upp intressen som legat på lut i alltför många år: foto, måleri, teckning mm.

Börsen må vara sur, men livskvalitén är ett faktum


4 kommentarer:

  1. Det låter härligt och sunt! När man bara har sig själv att tänka på så är det lätt att fastna i sig själv utan att utmana sina tankar och sin bubbla, jag känner igen mig. Bäytre att fokusera på kärleken och låta dparandet bara glida på så kommer det växa oavsett och sen kanske ni hittar ett gemensamt ekonomiskt mål på vägen.

    Kul att du är nykär! :)

    SvaraRadera
  2. Det är så roligt att läsa att det går bra för dig och att du har lite andra tankar i livet än börs och ekonomi. Du ska naturligvis fortsätta att investera för framtiden men en liten korrigering av ditt månadssparande blir nog nödvändigt för att du inte ska behöva känna dig alltför ekonmisk. Låg inte du upp mot 9000:- i månaden i sparande ? Kan ju vara läge att justera ner den siffran något. Man bränner nog lite mer pengar när man är två och gör lite grejer tillsammans. Men för tusan, Du får inte sluta blogga! Det förbjuder jag, Hör du det! Jag måste ha min "stridskompis" kvar i det ekonomiska kriget. Jag önskar di i alla fall all lycka i fortsättningen.

    SvaraRadera
  3. Det är alltid roligt med feedback, tackar så mycket för era vänliga kommentarer. Det stämmer att jag legat mellan 8-9000:- enstaka månader i sparande, men nu reviderar jag till runt 7000:-, men enstaka månader kan det bli mer. Det har skett många förändringar i vardagsrutiner mm på sistone, och jag har gått från en mörk period till en fullkomligt strålande sådan. Livet svänger till det bättre, och jag fortsätter lägga undan pengar. Jag hoppas på att till nästa månad passerar 200 000:- och jag kommer att hålla er fortsatt underrättade.

    SvaraRadera
  4. Jag tror det absolut viktigaste är att inte avvika för mycket från sin ursprungliga plan - strategiska delen, men samtidigt så är den enda regeln jag kör med är att jag sparar så mycket jag kan utan att göra avkall på saker jag vill göra i livet. Du vet aldrig hur länge du kommer vara frisk eller leva. Flest kronor på banken när man ligger på dödsbädden är inget att eftersträva tycker jag.

    Kul att du har investerat i en bra säng från Mio. Trots allt är det en "möbel" du använder nästan varje dag och väldigt många timmar. Själv börjar jag göra det jag vill. Ett skämma-bort-dig-själv-konto är viktigt att ha för att kunna hålla motivationen uppe. Kämpa hårt och njut av livet!

    SvaraRadera