onsdag 27 september 2017

Pengarna Växer - Passerat 200 000:-

Sommaren har varit turbulent och präglats av en sackande börs. Jag har mognat så pass mycket så jag insett att det nödvändigtvis inte behöver vara någonting negativt. Nu kommer en längre period framöver där vi alla kan handla aktier och fonder till bättre priser.

Det har funnit stunder där jag övervägt att ge upp: - ”Suck, jag lägger undan massor av slantar i fonder och aktier varje månad, men till vilken nytta?”

Under juli månad 2015 satte jag in 50 000:- på mitt nystartade konto i Avanza, detta var lite mer än två år sedan. Jag har därefter regelbundet lagt undan några tusen i månaden. När jag nu loggar in på mitt konto står det 200 000:- På sidan som visar transaktioner ser jag nu hur pengar faktisk regelbundet rullar in, ibland  några hundra kronor i taget. Varje utdelning som nu kommer in vittnar faktiskt om hur jag faktiskt tagit mig över den värsta delen.



Nuvarande Direktavkastning 

Abbvie: 11 x 8 = 88 kr
Activision Blizzard: 2.30 x 10 = 23 kr
Axfood: 6 x 47 = 282 kr
Castellum: 5 x 80 = 400 kr
Duni: 5 x 62 = 310 kr
Handelsbanken: 5 x 70 = 350 kr
Hemfosa: 4.40 x 157 = 690 kr
ICA gruppen: 10,50 x 21 = 221 kr
J&J: 14.84 x 4 = 59 kr
Investor: 11 x 36 = 396 kr
Saltängen: 9.80 x 8 = 78,4 kr
Securitas: 3.75 x 16 = 60 kr
Skanska: 8.25 x 44 = 363 kr
Ubisoft: 0

Uträknad Direktavkastning: 3320/ 103 949 x 100 = 3,2%
Direktavkastning: 3,2%
Sammanlagda Utdelningar: 3320: -

Jag ville först skriva när jag nått mina 200 000:- men pga. sommarens stora sättning så fick det vänta ett ta till. Vi har en  turbulent ekonomi just nu, detta beroende på en serie av händelser bl.a. naturkatastrofen i USA, Nordkoreas robottester och sviterna efter Brexit. Utöver det tillkommer även de Amerikanska valutaförändringarna, men där dollarn nu börjar tappa. 



Amerikanska marknaden har varit överhettad under hela vårren mot sommaren främst pga. Trumps vidlyftiga satsningar på infrastruktur. Men sedan dess har han fått en serie av bakslag: inreseförbudet i landet för enskilda etniciteter, sin sjukvårdsreform, ett upptrappat konflikt med Nordkorea. Även de mindre politiskt insatta Amerikaner som vurmade för patriotism och protektionism, lyckas nu – även de, syna sin folkvalda president. Många republikaner har nu emellertid tröttnat på den blonda kalufsens pubertala twittrande, vilket kan bidra till en sviktande ekonomi.

Jag har sett över mina innehav och känner mig överlag ganska nöjd. Jag ligger just nu inte alltför tungt på enskilda aktier heller, utan det är fortfarande mina indexfonder som utgör den större delen av sparandet.

Under mina drygt två år hos Avanza har det förekommit så många vändningar jag aldrig kunnat ana. Brexit var en sådan händelse, men jag får också nu uppleva amorteringskravet på Svenska bostadsmarknadens retroaktiva effekter – priserna mattas nu av, och på vissa ställen har de börjat sjunka.




När jag först började med aktier läste jag vid ett tillfälle: ”Lär dig att tolka konjunkturer och hur du kan utnyttja dessa” För mig var detta ett abstrakt begrepp som blev övermäktigt, vad menar dom? 

Men idag försöker jag att titta på mina innehav och jämför med rörelserna på OMX30. Vidare håller jag mig ajour med större världshändelser, och grubblar om dessa kan öppna upp för ett köpläge? Jag tror att det är detta som avses med att tolka konjunkturer.

Min ursprungliga mål med mitt sparande var 250 000:- vilket inte längre känns avlägset. Men med tanke på hur sparandet förändrat karaktär i samband med att pengarna på allvar börjat jobba tänker jag: - varför inte höja ribban ytterligare? 

Jag har nog alltid haft siktet inställt på storstadens södra delar där jag helst vill vara, men ser just nu över ännu mer attraktiva områden. För egen del kan jag faktiskt hålla ut, och sedan välja att bo bättre om jag orkar spara några år till.

Det är först nu som sparandet verkligen börjar bli intressant, en större känsla av frihet börjar infinna sig. Mycket pga. delar av mina investeringar går på autopilot: indexfonderna sköter sig själva, och större utdelningar från trygga aktieinnehav börjar rulla in mer regelbundet. 

Jag misstänker ändå att när portföljen blivit som mest intressant är jag framme i mål. Jag är tacksam över att jag gjort en hyfsad hemläxa, och belöningarna kommer verkligen att visa sig under 2018. Utdelningarna växer och "Ränta på Ränta-effekten" har börjat bli en naturlig del av vardagen. 

Under denna månad kommer jag sannolikt att gå in hårdare på mina Amerikanska innehav. Detta beror främst på hur kronan stärkt mot dollarn, och så har jag faktiskt inte så mycket pengar i min kapitalförsäkring. 


1 kommentar:

  1. Roligt att följa din blogg och din utveckling. Det enda jag tänker nu för tiden att det gäller att vara långsiktig. samtidigt så känner jag att sparkvoten är galet högt för min del. Över 50% de flesta månaderna, men man ska passa på att spara när man kan. Har en del låsta pengar som kommer att frigöras. frågan om det ska in i börsen eller vila på ett sparkonto.

    SvaraRadera