tisdag 15 maj 2018

Två år av livskvalité - Bloggen Fyller År


Det har nu gått 2 år sedan jag började blogga, och jag har lärt mig massor. Att börja blogga har inneburit tillväxt: mentalt, mognadsmässigt, men givetvis också ekonomiskt. Att följa era bloggar har givit mig input på saker jag aldrig hade kommit på själv. Men jag har även skapat mig ett moraliskt förhållningssätt till pengar.

 
    
Det finns tre viktiga regler som jag alltid förhåller mig till.

   1.  Tålamod
   2.  Spara regelbundet
   3.  Leta osynliga pengar


Tålamod

Tålamodet har enskilt varit en av de större prövningarna för mig. Under mitt första år med Avanza 2015 hade jag flera motgångar. Det var ett trögt år på börsen med genomgående nedgångar, och vidare hade jag svårt att anpassa min sparkvot. 

Jag satte in pengar, tog ut pengar från mitt ISK-Konto, bytte fonder, missuppfattade avgifter (SMS aviseringar på köp mm). Kombinationen av en sluttande börs + att anpassa mig till sparandet så blev jag uppgiven i början, tyckte inte att det hände nåt med pengarna?Men jag förstår nu när jag tittar i backspegeln hur mycket tid betyder i sammanhanget.Om man verkligen är envis, så får man pröjs förr eller senare.

Spara regelbundet

Denna regel har jag anammat och klarat av ganska bra. Bekräftelsen infinner sig rätt snabbt när man ser hur pengarna växer efter varje insättning. Jag kan ha en varierad sparkvot, men så länge jag lägger undan pengar så ligger jag oftast på plus. För mig som alltid varit kick-torsk på tröst-shopping så har aktiehandeln blivit en bra terapi: jag kan fortsparande spendera, men än bättre; så ger detta en chans till ännu bättre ekonomi.

Leta osynliga pengar

Detta är kanske det viktigaste förhållningssättet, eftersom det dikterar villkoren för hur mycket du kan lägga undan. Med osynliga pengar menar jag: vad har du för utgifter, och hur kan du få nya intäkter? Jag har kapat kostnader genom: el-avtal, internet, ätit mindre ute, jämfört förvaltningsavgifter för indexfonder, sökt nya arbeten. Detta behöver inte vara jobbigt, och du behöver inte lösa allt på samma dag. För mig har det varit en mognadsprocess där jag acklimatiserat mig till en annan livsstil.

Indexfonderna har tickat på som vanligt, även om dessa enligt många inte är lika underhållande som utdelningsaktier. Jag väljer därför att hänvisa till vad som har hänt med utdelningarna under senaste året.


Hur avkastningen utvecklats sedan ett år tillbaka.

Direktavkastning maj 2017: 2866 kr
Nuvarande direktavkastning maj 2018: 5029: -
Ökning: 2163 kr

Procentuell ökning: (5029/2163 x 100 = 232%)


  • Nedan följer portföljens avkastning sedan juli 2015. Klicka gärna på graferna så ser ni utvecklingen. 


                                   Första året 2015-07-23 - 2016-05-20


                                   Andra året: 2015-07-23 - 2017-05-26

                                                    
                                   Tredje året: 2015-07-23 - 2018-05-19



Sammantaget ser det ut som det rör sig framåt:)

Den avkastningen jag har på mina indexfonder knoppar jag av 1-2 ggr på året. Jag säkerställer sedan avkastningen genom att föra över den till Spiltan Räntefond.

 Det känns så skönt när det går framåt!


     Ha det VÄL


5 kommentarer:

  1. Ett STORT gratis från Procentpanik!
    Har det verkligen gått två år sedan du började blogga?, shit vad tiden rinner iväg. Det ser bra ut och du har fin utveckling och en bra stabilitet i ditt sparande. Keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Tack för de vänliga orden Procentpanik!

    Ja tiden rinner verkligen iväg. Men jag måste säga att jag håller mig till mitt ursprungskoncept. Jag har reviderat vissa innehav, bytt fonder och gjort mig av med vissa aktieinnehav, men överlag så har jag köpt och behållit.

    Ha en fin vecka i värmen nu :)

    SvaraRadera
  3. Stort grattis för att du tagit dig så lång och tack för ett grymt bra skrivet inlägg! Du tar upp och visar de viktigaste sakerna när det gäller sparande. Fortsätt på samma bana! :)

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  4. Tack Frihetsmaskinen! Det har varit en lång resa att få igång pengamaskinen, men nu har det äntligen hänt. Jag kommer att svänga förbi din blogg under dagen.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  5. Grattis till 2 år med bloggen :-) Tiden går verkligen fort.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera