lördag 27 maj 2017

Magisk "Ränta På Ränta Effekt"

I skrivande stund njuter jag av en kortare semester i Norrland. Solen skiner, och jag har lyckats att koppla bort stressen inför skolavslutningen på jobbet. Bortsett från lite pollenallergi så mår jag prima. Jag passar på att fota mycket, och känner att jag är delaktig i nuet.




Jag påbörjade min resa hos Avanza i slutet av juli 2015, och var till en början sur och lite bitter: - ”Varför händer ingenting med mina pengar sade jag?”

Andra bloggare kom till min hjälp och redogjorde för tre huvudingredienser: regelbundna investeringar, en väl gjord hemläxa och framförallt, tid. När man låter dessa tre faktorer verka tillsammans så ökar takten år för år.

Jag kan inte nog understryka vikten av att skippa onödiga utgifter. Som sparare måste man helt enkelt gå igenom sin ekonomi; göra avstämningar, jämföra abonnemang, ändra shoppingbeteenden. Alltså, att undvika onödiga utgifter möjliggör en större sparkvot. Detta torde vara en självklarhet, men ärndå tänker inte många på det. Många människor unnar sig naturligtvis abonnemang: Spotify, Stoytel, Netflix mm. Dessa är visserligen bra tjänster, jag har två av dem. Men jag vill bara nedan illustrera vad dessa kostar. Dessa kan låta som ganska harmlösa utgifter, men för sakens skull lägger vi samman dessa:

Spotify: 99:-
Netflix: 99:-
Storytel: 169:-

369 x 12 = 4404:-

Detta blir alltså, 4404:- för ett helt år i avgifter. Om vi hade placerat 4000: - i en passiv indexfond med 8-10% under 1 års tid hade detta kunnat ge över 400 kronor på ett år i avkastning. Allteftersom avkastningen är relativ till hur kapitalet växer så blir siffran givetvis högre nästkommande år.

Ränta på ränta

Som ett räkneexempel kan vi se mitt samlade sparande under första resp. andra året nedan. Jag har precis som ovan sparat in på massor av onödiga utgifter, och har därmed lyckats hålla en högre sparkvot. Vi kan se hur avkastningen ökar successivt i takt med att jag återinvesterar utdelningar + lönen som sätts in på mitt ISK.

Jag har lagt ca: 60% av mina besparingar i passiva indexfonder med en låg förvaltningsavgift på max: 0,20%. Resten av pengarna har placerats i aktier med hög direktavkastning, men också bolag som är hyfsat stabila/etablerade på marknaden sedan länge.


Första året 2015-07-23 - 2016-07-27 

Andra året: 2015-07-23 - 2017-05-26





Hoppas att allt är bra med er

VÄL



8 kommentarer:

  1. Ränta på räntan effekten är fantastisk :-) Läste själv om 2 bröder när jag var yngre. Båda var 19 år. Den ena sparade 1000 kr i månaden tills han var 26 år. Sen tröttnade han på att spara men lät pengarna stå kvar på börsen. Den andra brodern började istället att spara 1000 kr när han var 26 år. Det visade sig att den andra broder var tvungen att spara runt 30 år för att få ut lika mycket pengar som den andra brodern när de båda blev äldre. Då ställde jag mig själv frågan, "Vill jag spara i 7 eller 30 år?" De flesta skulle nog svara 7 år. Sagt och gjort. När jag var 23 år började jag mitt sparande. Nu 10 år senare är jag nöjd med resultatet :-) Dock är jag inte klar med mitt projekt och det kommer fortgå framöver. Hoppas du har det trevligt i Norrland på semestern :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Läsvärt inlägg! Är lite där du var under 2015 och väntar på att tiden ska gå men det rör sig sakta men säkert framåt =)
    Mvh, Framtida rikedom

    SvaraRadera
  3. Tack för era fina inlägg. Det stämmer att "Ränta på ränta effekten" är effektiv. Men jag måste även påminna om att 2015 tvärdök OMX30, vilket möjliggjort att jag kunde handla billigt. När sedan börsen vände så kan man sedan se effekten.

    Tack för att ni skriver

    SvaraRadera
  4. Slimis, ditt inlägg är inspirerande. Om man underhåller det regelbundna sparandet eller behåller sina indexfonder så växer verkligen pengarna. Men uträkningen på ränta på ränta låter sig inte lätt göras. Det är inte en viss procentsats i relation till ett specifikt belopp, utan ökningen räknas från månad till månad allteftersom nya pengar skjuts till.
    Min första kännbara vändningen kom för mig vid 100 000:- men nu vid nästan det dubbla beloppet så får portföljen en allt större skjuts.

    SvaraRadera
  5. Den riktiga prövningen kommer när man får en rejäl sättning på börsen. Då gäller det att ha is i magen och en rejäl krigskassa där man kan gå in och köpa när det är billigt. Jag har själv missat 2 börscykler, 2000 och 2008. Denna gång tänker jag inte fega ur. =)

    SvaraRadera
  6. Jag är beredd på en sättning, och som jag tidigare skrivit var 2015 ett segt år - men det kan bli värre. Jag kommer att fortsätta mitt sparande som jag gjort tidigare, försöka hålla en hyffsad timing och handla billigt.

    SvaraRadera
  7. Håller med dig om detta med onödiga utgifter. Vi Snålgrisar har satt det som högsta prioritet att minimera dessa, även om det ibland är tufft. Vi lyssnar mycket på musik men vi har inte Spotify premium. Detta innebär att vi måste streama via blåtand endast, spotify connect funkar t.ex. inte till enheterna, och Sonos kan man bara glömma. Men så är det, livet och vardagen fungerar ändå utan dessa, men premium hade gjort det hela lite smidigare. Dumsnålt? Tja kanske, kanske inte. Många tänker väl att "haha 99 spänn när ni har en sparkvot på 75%, jävla snålisar". Men då säger jag "vad tror ni det är som gör att vi har en sparkvot på 75%?" Jo att vi har tackat nej till en massa tjänster som kostar pengar varje månad... man kan inte både ha kakan och äta den. Snål och rik kan ha ett samband, fråga bara Ingvar Kamprad :=)

    SvaraRadera
  8. Visst måste man unna sig vissa saker. Men om man spar in på alla utgifter som man vanligtvis inte tänker på, så blir det en slant till slut.

    SvaraRadera