söndag 4 juni 2017

Knoppade av Investor

Bestämde mig att knoppa av en del av den vinst som jag gjort på Investor sedan köp. Jag köpte in mig på Investor när de stod i 281 resp. 284 kronor. Tillsammans har 54 aktier givit mig en avkastning som högst 6000: - och jag sålde nu av 10 st, vilket givit mig 3940:- 





Jag har använt pengarna för att gå in i: Saltängen, Securitas och Handelsbanken. Saltängen och Securitas är nya innehav för mig, och har inte skrivit om dessa än. Men jag vet att Saltängen ägs av ICA:s centrallager i Västerås. Jag har börjat smått, och dessa två aktier verkar inte alltför volatila, och så ser direktavkastningen bra ut. Portföljen har nått en ny high på totala:  185 728: - och jag närmar mig nästa delmål, vilket är 200 000: - 

Efter att ha sett filmen "Margin Call", som var en av de bättre filmerna kopplade till finansvärlden som jag sett, så drömde jag en mardröm i natt. Jag drömde att hela mitt samlade kapital droppade med 80%  Aktier som tidigare haft ett värde av 200 kr styck stod nu mellan 10-20 kronor styck. Filmen behandlar de stundande insikterna hos höjdarna strax innan skrällen 2008.


I samma sväng som jag såg ”Margin Call” följde jag ett spännande repotage på GoMorron Sverige. En dryg timme in i inslaget strax efter Alice Teodorescus kommentarer om Moderaternas ras, diskuteras även den pågående bostadsbubblan. Prisnivåerna ligger på en all time high, och teoretiskt borde bubblan brustit för längesedan. Svensk ekonomi går bra, men enligt EU-kommissionen är den Svenska bostadsmarknaden övervärderad med 39%. Folk bryr sig inte om priset, detta eftersom räntan varit så pass låg. Problemet blir givetvis om räntorna vänder, och då kan folk få gå från hus och hem. Svenskarna måste vända på sina konsumtionsvanor, annars kommer detta att stå dem dyrt. Vi behöver inte få en krasch på bostadsmarknaden, men vi kan även få en pyspunka där priserna endast mattas av, och där utgången inte blir lika dramatisk. 

Liksom många andra sökte jag mig till aktiemarknaden eftersom pga. minusräntan på banken. Detta medför också en övervärderad börs, och för många kanske det är säljläge nu. Jag sitter still i båten och har styrt om sparandet mot indexfonder under större delen av våren. Fonder/Aktier är återigen viktat 60/40 precis som jag vill ha det. 

Mina utdelningar har sannolikt passerat 3000:- per år nu, och det är alltid trevligt. 

Mvh VÄL



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar