Under de
närmaste 7 åren har jag varit kund hos Comhem, det har fallit sig så. Alla
fastigheter som jag bott i sedan jag lämnade högskolan har allena varit
utrustade med dess utbud: internet/telefoni/tv. För några veckor sedan knackade
det på dörren, varpå jag öppnade. Där väntade några servicetekniker som
förklarade hur hyresvärden nu låter dra in fiber i fastigheten.
Även om jag
överlag varit nöjd med Comhem, så har jag varit väl medveten om hur de saknar
konkurrens, åtminstone när det kommer till internet. Vissa fastigheter har
alltså bara Comhem att erbjuda. Därför gjorde jag av principiella skäl mig
kvitt deras tjänster när chansen gavs. Visst, jag bosatte mig självmant i ett
Comhem hus, men i relation till storstädernas bostadsbrist hade jag inget val.
Hos Comhem
betalade jag 568:- för grundutbudet (BAS) på TV+ 150 Mbit/s bredband. Det är
ändå en hyfsad deal för Comhem. Med tanke på att samma erbjudande inte finns
kvar får ni hålla till buds med nuvarande erbjudande hos Comhem.
Alternativet
för endast internet
Comhem 250
Internet
Pris 499:- +
startavgift (Router 799:-)
Startavgift:
399:-
Frakt och
miljöavgift: 149:-
Ta emot filer:
100-250 Mbit/s
Skicka filer:
7-10 Mbit/s
Comhems Basutbud - Med Internet
Om jag önskat
mig en deal med ett basutbud för tv, och begränsat internet på 50 Mbit/s 328:-
första 12 månaderna för att sedan höjas till 589:-
TV och
Internet - Comhem Guld
- Well,
well:100-250Mbit/s ned samt 50 Mbit upp + ett drös av kanaler 98 st. varav 42
HD. Allt detta till ett pris av 599:- första året, för att sedan höjas till
799:-
Vi gör sedan
en jämförelse med ett annat bolag.
Universal Telecom
Jag kollade
knappt på tv med Comhem. Det enda som jag gladde mig åt var nyheterna i HD.
Sedan jag avslutat mitt abonnemang för internet och tv hos Comhem snubblade jag
istället över Universal Telecom.
De erbjöd en
månadsavgift på 184:- kronor för 250Mbit/s bredband ner, och 100 Mbit/s upp,
första 6 månaderna för att sedan höjas till 369:- Med detta följer inte heller
någon bindningstid eller startavgift.
Nu har jag valt
att skippa en tv-box eftersom jag bara kollar på nyheterna, och Svenska
Dagbladet är mitt fönster mot omvärlden. Att titta på Aktuellt och Rapport görs
via Chormecast, och givetvis kan dokumentärer streamas via SVT Play. Resten av
underhållningen sköts med hjälp av en NAS och en mediaspelare.
Vad jag har
betalat för däremellan var givetvis en bättre router, men det var ett måste.
Universal Telecom har fungerat fläckfritt första veckan, och jag hoppas på att
detta fortgår. Jag har kört "Bredbandskollen" och hastigheterna
stämmer mycket bra :)
Detta hoppas
jag inte låter som ett gubb-snålt inlägg, men jag är bara så tacksam för att få
välja internet
och tv på mina egna villkor.
Ha det VÄL
Hej VÄL.
SvaraRaderaBra gjort där att kapa dina kostnader. Det är som sagt ingen som tackar än för att man betalar för mycket för en tjänst. Men det är ju även viktigt att man blir nöjd med tjänsten man betalar för. Jag har själv gillat Comhem i många år men de har höjt priserna ganska rejält de senaste åren. Minns att jag och flickvännen hade ett abonnemang för 99 kr i månaden i många år. Detta togs bort för 2-3 år sedan och nu vill de gärna höja avgiften varje år. Ska man få ett skäligt pris måste man förhandla samt binda sig ett helt år med dom. Tackar vet jag företag som från början tar en låg avgift så att man inte behöver bry sig (Nordea Investor, Vimla) Hoppas ditt Universal Telecom kommer fungera bra och lycka till med fortsatta besparingar :-)
Mvh Slimis
Tack för kommentaren Slimis. Även jag har varit nöjd med Comhem, dock inte deras prissättning - men håller med om att de håller en bra prestanda. Men nu lirar nätet verkligen bra med den nya operatören, och jag är glad för det. Jag kollar förbi din sida under kvällen :)
SvaraRaderaHej VÄL,
SvaraRaderahoppas att allt är bra med dig och varmt välkommen till Universal Telecom.
Jag tycker inte alls att inlägget låter gubbsnålt. Fösta året med 250/100 hos oss på Universal Telecom istället för ComHem Guld så sparar du ju sammanlagt 3870 kr...
Vad skönt att tjänsten fungerar felfritt hittills. Skulle det vara så att du upplever problem av något slag så kan du felanmäla tjänsten via Mina Sidor (https://my.universal.se), närsomhelst, dygnet runt och du slipper att sitta i telefonkö :)
Ha en fortsatt fin dag!
Mvh, Alfred på Universal Telecom
Tack Alfred. Det stämmer att jag tjänar många kronor på er tjänst. Det är bra fart på nätet nu med. Kommer nog inte ångra mig.
SvaraRadera