fredag 2 mars 2018

Vad handlade ni denna månad?




Så var det dags för löning igen!

Jag är så glad över att vara tillbaka i sadeln igen. Under ett års tid har jag varit hämmad av andra utgifter. Det har varit nödvändiga köp för att jag skall kunna ha livskvalité.

Det har varit en väldigt turbulent börs under de senaste veckorna, men det ser sannerligen ut som om det börjar ljusna. Som vanligt drivs jag av vankelmod inför vilka köpen som är dom rätta?




Räntan korrigeras just nu i USA, vilket lämnar efterdyningar i hela världen. I Sverige har vi haft en kombination av USA:s räntehöjningar tillsammans med denna månads införda amorteringskrav.

Jag skulle gissa att detta primärt kommer att slå mot: banker, fastigheter samt bankerna generellt. Handelsbanken har dippat under en längre tid nu, och även Investor har sjunkit en aning.

Jag sålde av nästan hälften av mina Investor för några månader sedan när de låg på mellan 410-415 kronor, och realiserade vinsten genom att investera i annat. Men jag saknade mitt trygga antal på 45 st., men jag kommer dit igen.

Denna månad blev det:

Handelsbanken 22 st
Axfood 20
Investor 4 st



Sammanlagt: 7087 kronor

Sparade likvider: 959:-

Min direktavkastning har genom detta ökat en aning, och jag kommer att kunna casha ut över 4000:- mellan mars-jan, och därmed är ett delmål nått. Men man får inte glömma att inte stirra sig blind på högutdelare, just för att ibland täcker bara direktavkastningen förlusterna man gjort.





Jag vill bara meddela herrskapet att jag är VÄL i fas igen, och det känns VÄLdigt skönt!

Hoppas att ni har det VÄL



2 kommentarer:

  1. Det gamla fina ordet vankelmod är det ta mig tusan inte var dag man hittar i en börs/ekonomiblogg! Min mormor använde ofta ordet "fiffig" och det är väl också ett ord som håller på att dö ut. Jag kan stötta dig med att det var sjukt fina förvärv du lade din lön på! De platsar i vilken långsiktig portfölj som helst.

    SvaraRadera
  2. Roligt att du sympatiserar med mina investeringar. Jag kommer nog att satsa på Skanska, även om det känns riskfyllt just nu. Det förebådande ränteläget samt Trumps tullskatt på stål kan nog röra om i grytan ytterligare.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera