tisdag 20 november 2018

Hemfosa - Vad fan händer där?

Uppenbarligen har jag varit sen på bollen!



Jag har haft fullt upp med mitt nya jobb, men idag har Hemfosa brakat med - 41,04%
Detta kunde jag utröna på Avanza med meddelandet om Nyfosa

”Hemfosas stamaktie handlas utan rätt till utdelning av aktier i Nyfosa (Cision)

2018-11-20 08:30

Från och med idag handlas Hemfosas stamaktie exklusive rätt till utdelning av aktier i dotterbolaget Nyfosa AB. Sista dag för handel med Hemfosas stamaktie med rätt till utdelning av aktier i Nyfosa var igår den 19 november 2018.

Avstämningsdag för erhållande av aktier i Nyfosa är den 21 november 2018 och första dag för handel med Nyfosas aktie på Nasdaq Stockholm är den 23 november 2018. En (1) stamaktie i Hemfosa medför rätt till en (1) aktie i Nyfosa. Utdelningen innebär en uppdelning av koncernen i två noterade bolag, ett bolag som fokuserar på samhällsfastigheter (Hemfosa) och ett transaktionsintensivt, opportunistiskt bolag (Nyfosa). Styrelsen bedömer att en uppdelning av Hemfosa och en separat notering av Nyfosa medför bättre förutsättningar att växa och tillvarata affärsmöjligheter på såväl den kommersiella fastighetsmarknaden som på marknaden för samhällsfastigheter.”





I början när detta trodde jag att jag tappat massor av kapital, men det visar sig så att jag kommer att få andelar i Nyfosa längre fram, men dessa har inte kommit in än.

Vidare har mitt innehav i UBISOFT minskat från 103 Euro till nuvarande 63 Euro, det är rätt mycket pengar. Min totala portfölj mår sisodär just nu, trots en riklig spridning i flera indexfonder så har jag backat 39 432:- mellan perioden 3:e oktober fram till dagens datum, men den siffran kanske förmildras när jag får mina aktier i Nyfosa. 

Vi har Trump som skapar kaos med tullar: Iran och Kina, en korrigerad reporänta från FED, sviterna av ett dåligt riksdagsval i Sverige, en överprissatt bostadsmarkand!


Missade jag någonting?


It's not all fun and games


Hur mår era portföljer?


:(

              

3 kommentarer:

  1. Hej.
    Lugn o fin nu! Redan i september så meddelade Hemfosa att de tänker dela bolaget i två delar och att alla aktier i det nya bolaget skulle delas ut till oss som redan var ägare. Så du har egentligen inte tappat någonting i värde, i alla fall inte rent tekniskt. Du får ju lika många Aktier i det nya bolaget när det noteras den 23:e nov (tror jag det var)
    Att Hemfosa tappade berodde precis som du själv analyserade att de delar upp bolaget i två delar. Mer exakt i kronor och ören vad Nyfosaaktierna blir värda har jag inte hittat men det lär vi ju få se snart.
    Jag skulle just nu inte göra någonting eftersom marknaden i sin helhet är rätt stökig. Jag vill se en balansering först innan jag bestämmer mig för vad jag vill göra med Nyfosa.
    Du kan läsa mer på deras hemsida :https://hemfosa.se/
    Ett tips är att glutt in i delårsrapporten som finns i PDF format.
    Hemfosa är ett bra och stabilt bolag som jag kommer att fortsätta tanka i.
    Jag köpte faktiskt 50st hemfosa idag.
    En sak som jag själv grunnade på ett tag var hur det blir med utdelningen nu när bolaget delats. Kommer den fortfarande att vara 1.20:- eller blir det en sänkning? Jag hittar inget om detta men rent logiskt borde de inte kunna sänka utan ett styrelsebeslut OCH troligen (om det inte blir en utdelningshöjning) så blir det kanske att man får 1/3 del av utdelningen från Nyfosa och resten i Hemfosa. Typ 0.75öre i Hemfosa och 0.45 öre från Nyfosa men det är min egen spekulation. Så rent utdelningsmässigt tappar man inget såvida man inte säljer sina aktier.
    Jag tänker i vart fall ha is i magen och behålla mina.

    I övrigt så mår mina portföljer precis lika bra som innan nergången, bolagen är inte sämre bara för att bören surar. Jag brukar glädja mig med att 2019 kommer att bli ett fint utdelningsår eftersom de flesta bolagen gjort bra vinster 2018 och det borgar för fina utdelningar framåt vårkanten. Vi kan kanske även se fram emot en o annan utdelningshöjning.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar

    Vi lär oss alla nya saker i början, även en bekant till mig fick först lätt panik när man såg siffrorna. Men jag korrigerade mitt inlägg när jag förstod att nya aktier kommer att landa på mitt ISK i form av Nyfosa.

    Jag kanske sett med mörka ögon på världshändelserna och hur konjunkturen kommer drabbas. Kanske vi inte får en krash, men jag tror en rejäl sättning/korrigering är att vänta.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
  3. Indexfonder gör inte att man blir immun mot breda nedgångar. Känns så där med Dow Jones som gick ned över 3% idag. Det är nu som det är viktigt att kika på sina regler så att man inte låter känslorna styra. Även jag har drabbats av nedgångar, men jag ligger cirka 80% likvid och visst är det surt när börsen går ned, men börsen kommer alltid igen. Och om den inte kommer igen så har vi andra bekymmer.

    SvaraRadera