lördag 12 januari 2019

Skall jag gå in hårdare?

Hej alla trevliga läsare!

Måste säga; god fortsättning på det nya året, och hoppas att ni gör framsteg med investeringar och sparande. 

Jag såg över hur min utdelning ökat sedan start, och det har blivit några tusen extra om året. Men jag har samtidigt valt att prioritera breda indexfonder framför direktavkastning. 



Sammanlagda aktieutdelningar under 2018 har varit 5465: -
 


Många menar att en indexfond oftast slår en eget sammansatt portfölj på årlig basis. Men jag kan ändå känna en viss avund inför alla sparare härute som presenterar väldigt fina utdelningar. 

Det finns en otålig sida hos mig nu som börjar fungera på att lägga några större köp på aktiebolag fram till våren, och tillfälligt avvakta med fonderna. Min portföljer har slagit SIX30RX genomgående sedan start, och detta kan förmodligen förklaras med 4 st indexfonder.

SPP Aktiefond USA
Länsförsäkringar Europa Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
DNB Global Indeks


Fler bloggare refererar till regelbundna utdelningar, men redovisar inte alltid sina kapitalförluster.

Om en serie av utdelningar under ett år bara täcker upp förlusterna så känns detta som vi går "plus minus noll". Det optimala scenariot vore om jag kunde pricka enskilda högutdelande bolag med sådan precision så minimerades; och detta illustrerar hela dilemmat. 

- Många sparare väljer billiga indexfonder eftersom chansen att slå index regelbundet är liten. 

 Sedan Hemfosa avknoppades och dotterbolaget Nyfosa tillkom, så har även Hemfosas aktie kunna köpas på billigare kurs. Men att sedan aktien blivit mer prisvärd kan också kopplas till hur resten av börsen korrigerats sedan i oktober. 

Idag ligger Hemfosas aktie på ca 73:- i kurs. Om jag då skulle köpa för 10 000: - skulle jag få 136 st.

För närvarande har jag 223 st Hemfosa, vilket sammanlagt skulle bli 359 aktier om jag handlade för ovanstående belopp. Den årliga utdelningen skulle landa på 1723: - en ökning med 653: -

- Okej, jag vet, jag vet - det går inte att förutse vad kursen kommer vara imorgon! Ha, ha...

Men jag har dock upptäckt hur jag som sparare börjat få lite mer svängrum, allteftersom jag lärt mig mer om marknaden. 

Ibland känns det som om allt detta går på ett ut; om jag väljer direktavkastning får jag mer regelbundet klirr. Men om jag istället väljer billiga indexfonder försakar jag klirr, men får sannolikt en större värdeökning varje åter eftersom indexfondernas naturliga diversifiering överträffar den eget sammansatta portföljen. 



Hur gör ni, och hur ser planerna ut framöver?


Mvh VÄL









4 kommentarer:

  1. Tja Väl,

    Jag kör majoritet aktier och ca 10% fonder. Historiskt har mina egna investeringar slagit index ganska bra så jag fortsätter så här även om det inte säger något om framtiden. Främst tror jag det har att göra med att man undviker tunga aktier som H&M etc. som väger index.

    Sen vet jag inte om vilket index du jämför med men du bör köra på six30rx och inte omxs30 eftersom den inte tar hänsyn till utdelningarna :).

    Frihetsmaskinen – Följ min resa mot ekonomisk frihet!

    SvaraRadera
  2. Tack Frihetsmaskinen. Jag skall se över SIX30RX under dagen för att se hur stora skillnaderna blir. Jag har tidigare fördelat mina innehav 60% indexfonder och 40% aktiebolag med en högre utdelning. Roligt att du skrev några rader, och det finns alltid mycket att lära av sin omgivning.

    Tack för tipset

    MVH VÄL

    SvaraRadera
  3. Nu har vi fått en liten rekyl och jag är glad att mitt autosparande har fortsatt köpa under november, december och nu har jag fått lite uppsida. Psykologin är hemskt där. Men nu är man skuldsatt upp över öronen i och med bostadsköpet.

    SvaraRadera
  4. Hej Prius, hoppas ni är nöjda med bostadsköpet?

    Det är roligt att vi fått ett litet uppsving på börsen eftersom det sett rätt mörkt ut sedan i oktober. Jag har handlat på som vanligt fast inte lika offensivt, det har varit jul emellan och födelsedagar mm. Men jag kommer sannolikt att lägga ett större belopp i Hemfosa vid löning :)

    Keep It up!

    SvaraRadera