onsdag 27 februari 2019

8,5 Kilo & återhämtning i GI-Index

Hej på er!

Jag har varit frånvarande i lite mer än en månad och har inte känt att jag har mycket att delge i relation till ämnet ekonomi. Jag rört mig från indexfonder till högutdelare under en period. Just nu vill jag inför våren boosta mina utdelningar en aning.

Vikt och hälsa

Under de närmsta 10 åren så har jag gått och burit på en övervikt på ca: 10-12 kg. Jag har intalat mig själv att det är mycket svårare att skaka av sig sina extra kilon efter att ha passerat 40. På inrådan av min käre far så prövade jag till slut LCHF. Detta har varit med en rejäl dos skepsis, men jag var tvungen att pröva.

LCHF: LOW CARB HIGH FAT


Alltså, det går ut på att skippa kolhydrater och socker: pasta, ris, potatis, majs, godis, läsk, snabbmat osv.

Men vad är då kvar? Well, en rejäl dos av: kött, grädde, ägg, sallad, fisk mm.

Problemet är då att för att kroppen skall börja bränna fett som primär energikälla (Ketos) så måste kroppen först tända av från allt socker och kolhydrater; kort sagt jag drabbades av "Keto-Flunsan".

Det känns som om du skall bli förkyld, riktigt sjuk: frossa, feber, du känner dig orkeslös och matt. Omställningsbesvären som drabbade mig var: huvudvärk, dålig andedräkt, minskad sexlust, natt-svettningar, sämre tankeverksamhet.

Kroppen skall alltså omvandla fettet till ketoner som fungerar som nytt bränsle till din hjärna. 

Enligt nästintill religiösa LCHF- förespråkare så lyder argumentationen; - kött och fisk är vad våra förfäder åt under stenåldern, och hur spannmålsprodukter: bröd och pasta är fabricerade, och därför inte passar människans primära energikälla.

- Well, om nu omställningsbesvären skall vara så besvärliga så man blir fysiskt sjuk så avstår jag hellre. Men på sju veckor gick jag ned från 86 kg till nu 77,5 kg, och jag är 173 cm lång.

Uppenbarligen fungerar det, men jag tillåter mig nu att äta en mindre mängd långsamma kolhydrater (GI-Kost = Lågt Glykemiskt Index) Jag äter fortfarande inte godis eller annat sött, vidare äter jag små mängder fullkornsprodukter av pasta, ris, bulgur. Men överlag äter jag mest kött, fisk och ägg - fast mycket mindre fett.

Ekonomi

Under gårdagen handlade jag Kinnevik på kurs 228.50, och det blev 40 st. Detta är första gången på ett tag som jag inte grundligt kollar upp ett bolag, men känner en viss trygghet i att det är ett investmentbolag som sannolikt inte går omkull. Pga. byte av VD samt höstens nedskrivning av Zalando där Kinnevik äger 32%, så kunde också aktien i Kinnevik köpas till ett lägre pris. Utdelningen ser bra ut, och jag får avvakta och se. 

Efter avknoppningen inom Hemfosa och där Nyfosa som dotterbolag uppstod, så sålde jag Nyfosa men en liten vinst och återinvesterade pengarna i Hemfosa.

Mina Portföljers Utveckling sedan 2015

 
Mina utdelningar ta nu skruv, och portföljerna börjar hämta sig. Dessvärre har jag haft större tapp i min KF: Activision Blizzard, UBISOFT, ABBVIE har backat rejält. Men jag gissar att detta är symtomatiskt i relation till spänningar i USA och ränteläget.


På återseende, hoppas allt är VÄL


2 kommentarer:

  1. Jag gratulerar dig till en fin viknedgång! Starkt jobbat att må så dåligt under utövandet men ändå hålla fast på målet, lite som långsiktig investering i dig själv. Jag tog samma beslut i höstas när jag regelbundet började gå. Jag hade bestämt mig för att inte ändra min kost nämnvärt. Det välbefinnande jag fått tack vare detta är fantastiskt! Jag har på bara knappt 5 månader nått en kondition som jag inte haft på säkert 15år. Att jag dessutom stadigt om än långsamt faktiskt tappat 5 kilo ser jag som en fin bonus. Jag är 180 och började på 88kg och är nu nere på 83kg. fram till sommaren siktar jag på att väga 80. Dagsetapperna ligger på 8km vardagar och runt 15km på helgdagarna.
    Kinnevik blir säkert en bra investering över tid. Investmentbolag har ju historiskt gått hyffsat, önskar dig lycka till med både investeringar och hälsan.

    // PP

    SvaraRadera
  2. Tack för din vänliga kommentar. Det brukar att ta tid att komma ned i vikt. Även om jag i perioder mått krasst så har detta visat sig vara det mest effektiva hittills, och sedan fasa ut LCHF för GI; som jag anser vara mindre smärtsamt och välbefinnande. Vi får se fram emot motion sommar, jag vet att åtminstone jag kommer att gå långa sträckor.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera